Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Relationship between School Administrators' Social Justice Leadership and Teachers' Stigmatization Tendencies

Yıl 2025, Cilt: 11 Sayı: 2, 229 - 241, 31.08.2025

Öz

This study aims to explore the relationship between school administrators’ social justice leadership and the stigmatization tendencies of teachers. To achieve this aim, the study employed a correlational survey design within the scope of quantitative research methods. The population of the study comprises 2,075 teachers employed in the Arnavutköy district of İstanbul Province in the 2023–2024 academic year. The study sample consists of 385 teachers selected through the simple random sampling method. Two measurement tools—the Social Justice Leadership Scale and the Stigma Scale—were utilized to obtain the research data. Descriptive statistical techniques and Pearson correlation analysis were employed to analyze the data. Results indicated a low but significant negative correlation between the social justice leadership practices of school administrators and the stigmatization tendencies exhibited by teachers. Considering the potential of social justice leadership in combating stigmatization, it is recommended to provide social justice leadership training to school administrators.

Kaynakça

  • Adışen, İ. (2022). İlkokul ve ortaokul müdürlerinin sosyal adalet liderliği davranışlarına ilişkin öğretmen görüşleri. [Master’s thesis, Dokuz Eylül University]. YÖK National Thesis Center.
  • Akın Bayramlık, H., & Uluğ, F. (2019). Öğretmenlerin kişilik özellikleri ile damgalama davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 6(1), 4-17.
  • Aktürk, A. (2019). Öğretmenlerin damgalama eğilimleri ve örgütsel muhalafet davranışlarının, örgütsel deprasyona etkisi. [Master’s thesis, Necmettin Erbakan University]. YÖK National Thesis Center.
  • Arar, K. H. (2015). Leadership for equity and social justice in Arab and Jewish schools in Israel: Leadership trajectories and pedagogical praxis. International Journal of Multicultural Education, 17(1), 162-187. https://doi.org/10.18251/ijme.v17i1.938
  • Arar, K., Beycioglu, K., & Oplatka, I. (2017). A cross-cultural analysis of educational leadership for social justice in Israel and Turkey: meanings actions and contexts. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 47(2), 192-206. https://doi.org/10.1080/03057925.2016.1168283
  • Arboleda-Flórez, J. (2002). What causes stigma? World Psychiatry: Official Journal of the World Psychiatric Association (WPA), 1(1), 25-26.
  • Arboleda-Flórez, J., & Stuart, H. (2012). From sin to science: fighting the stigmatization of mental illnesses. The Canadian Journal of Psychiatry, 57(8), 457-463. https://doi.org/10.1177/070674371205700803
  • Arslan, A. (2019). Sosyal adalet liderliği ve etik iklim arasındaki ilişkiye yönelik öğretmen görüşleri. [Master’s thesis, Hacettepe University]. YÖK National Thesis Center.
  • Atmaca, T. (2020). An examination of oppositional student behavior against school norms in the context of Erving Goffman's Theory of Stigma. International Online Journal of Educational Sciences, 12(1), 112-129. http://dx.doi.org/10.15345/iojes.2020.01.007
  • Berkovich, I. (2014). A socio-ecological framework of social justice leadership in education. Journal of Educational Administration, 52(3), 282-309. https://doi.org/10.1108/JEA-12-2012-0131
  • Bozkurt, B. (2017). Okul müdürlerinin sosyal adalet liderliği davranışlarına yönelik bir ölçme aracı geliştirme çalışması. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(3), 721-732. https://doi.org/10.21547/jss.300050
  • Bozkurt, B. (2018). Sosyal adalet liderliği ile yöneticiye bağlılık ve örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişki. [Doctoral dissertation, Gaziantep University]. YÖK National Thesis Center.
  • Büyükgöze, H., Şayir, G., Gülcemal, E., & Kubilay, S. (2018). Sosyal adalet liderliği ile öğrenci bağlılığı ilişkisinin lise öğrencilerinin görüşlerine göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47(2), 932-961.
  • Canlı, S., & Demirtaş, H. (2022). The correlation between social justice leadership and student alienation. Educational Administration Quarterly, 58(1), 3-42. https://doi.org/10.1177/0013161X211047213
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). Routledge/Taylor & Francis Group.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Pearson.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. Eğiten Kitap.
  • Dawson, C. (2002). Practical research methods: A user-friendly guide to mastering research. How To Books.
  • Doğan, H. (2021). Okul müdürlerinin sosyal adalet liderliği davranışları ile okul iklimi arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Master’s thesis, Kahramanmaraş Sütçü İmam University]. YÖK National Thesis Center.
  • Feng, F.-I., & Chen, W.-L. (2018). The effect of principals' social justice leadership on teachers' academic optimism in Taiwan. Education and Urban Society, 51(9), 1245-1264. https://doi.org/10.1177/0013124518785438
  • Forde, C., & Torrance, D. (2017). Social justice and leadership development. Professional Development in Education, 43(1). https://doi.org/10.1080/19415257.2015.1131733
  • Furman, G. (2012). Social justice leadership as praxis: Developing capacities through preparation programs. Educational Administration Quarterly, 48(2), 191-229. https://doi.org/10.1177/0013161X11427394
  • García-Carmona, M., Fuentes-Mayorga, N., & Rodríguez-García, A.-M. (2021). Educational leadership for social justice in multicultural contexts: The case of Melilla, Spain. Leadership and Policy in Schools, 20(1), 76-94. https://doi.org/10.1080/15700763.2020.1833939
  • Garcia-Lorenzo, L., Sell-Trujillo, L., & Donnelly, P. (2022). Responding to stigmatization: How to resist and overcome the stigma of unemployment. Organization Studies, 43(10), 1629-1650. https://doi.org/10.1177/01708406211053217
  • Gershenson, S., Holt, S. B., & Papageorge, N. W. (2016). Who believes in me? The effect of student teacher demographic match on teacher expectations. Economics of Education Review, 52, 209-224. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2016.03.002
  • George, D. & Mallery, P. (2016). IBM SPSS statistics 23 step by step: A simple guide and reference. Routledge.
  • Gewirtz, S. (1998). Conceptualizing social justice in education: Mapping the territory. Journal of Education Policy, 13(4), 469-484. https://doi.org/10.1080/0268093980130402
  • Goffman, E. (2014). Damga: Örselenmiş kimliğin idare edilişi üzerine notlar. Heretik.
  • Güngör, H. (2013). Okul yönetici ve öğretmenlerin damgalama eğilimleri ve örgüt kültürü arasındaki ilişki [Master’s thesis, Sakarya University]. YÖK National Thesis Center.
  • Gürel, M. (2022). İlköğretim okulu yöneticilerinin sosyal adalet liderliği davranışları ile örgütsel sinizm arasındaki ilişkinin incelenmesi [Master’s thesis, Recep Tayyip Erdoğan University]. YÖK National Thesis Center.
  • Karabekiroğlu, K., Cakin-Memik, N., Ozcan-Ozel, O., Toros, F., Öztop, D., Özbaran, B., . . . Yaman, A. K. (2009). DEHB ve Otizm ile İlgili bilgi düzeyleri ve damgalama: sınıf öğretmenleri ve anababalarla çok merkezli bir çalışma. Klinik Psikiyatri, 12, 79-89.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel.
  • Kondakçı, Y., Zayim Kurtay, M., & Kaya Kaşıkçı, S. (2021). School leadership for social justice in Turkish urban setting. Leadership and Policy in Schools, 20(1), 95-110. https://doi.org/10.1080/15700763.2020.1833938
  • Küçük, B. (2023). Sosyal adalet liderliğinin öğretmenlerin vatandaşlık davranışı üzerindeki etkisi: Akademik iyimserliğin aracılık rolü. [Master’s thesis, Karabük University]. YÖK National Thesis Center.
  • Lafleur, M., & Srivastava, P. (2019). Children's accounts of labelling and stigmatization in private schools in Delhi, India and the Right to Education Act. Education Policy Analysis Archives, 27, 135. https://doi.org/10.14507/epaa.27.4377
  • Link, B. G., & Phelan, J. C. (2001). Conceptualizing stigma. Annual Review of Sociology, 1, 363-385. https://doi.org/10.1146/annurev.soc.27.1.363
  • McNulty, C. P., & Roseboro, D. L. (2009). "I'm not really that bad": Alternative school students, stigma, and identity politics. Equity & Excellence in Education, 42(4), 412-427. https://doi.org/10.1080/10665680903266520
  • Miller, C. M., & Martin, B. N. (2015). Principal preparedness for leading in demographically changing schools: Where is the social justice training? Educational Management Administration & Leadership, 43(1), 129-151. https://doi.org/10.1177/1741143213513185
  • Ministry of Industry and Technology. (2022). İlçelerin sosyoekonomik gelişmişlik sıralaması araştırması [District-level socioeconomic development ranking study]. https://www.sanayi.gov.tr/assets/pdf/birimler/2022-ilce-sege.pdf.
  • Önk, M., & Cemaloğlu, N. (2016). Öğretmenlerin damgalama düzeyleri ile örgütsel adalet algıları arasındaki ilişki. Journal of Human Sciences, 13(1), 1574-1588. http://dx.doi.org/10.14687/ijhs.v13i1.3622
  • Özdemir, M., & Pektaş, V. (2017). Sosyal adalet liderliği ve okul akademik iyimserliği ilişkisinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 18(2), 576-601. https://doi.org/10.12984/egeefd.328458
  • Pallant, J. (2023). SPSS kullanma kılavuzu: IBM SPSS ile adım adım veri analizi. Anı.
  • Pescosolido, B. A., & Martin, J. K. (2015). The stigma complex. Annual Review of Sociology, 41, 87-116. https://doi.org/10.1146/annurev-soc-071312-145702
  • Ronksley-Pavia, M., Grootenboer, P., & Pendergast, D. (2019). Privileging the voices of twice exceptional children: An exploration of lived experiences and stigma narratives. Journal for the Education of the Gifted, 42(1), 4-34. https://doi.org/10.1177/0162353218816384
  • Ryan, J. (2006). Inclusive leadership and social justice for schools. Leadership and Policy in Schools, 5(1), 3-17. https://doi.org/10.1080/15700760500483995
  • Ryan, J. (2016). Strategic activism, educational leadership and social justice. International Journal of Leadership in Education, 19(1), 87-100. https://doi.org/10.1080/13603124.2015.1096077
  • Shaked, H. (2020). Social justice leadership, instructional leadership, and the goals of schooling. International Journal of Educational Management, 34(1), 81-95. https://doi.org/10.1108/IJEM-01-2019-0018
  • Shields, C. M. (2004). Dialogic leadership for social justice: Overcoming pathologies of silence. Educational Administration Quarterly, 40(1), 109-132. https://doi.org/10.1177/0013161X03258963
  • Silva, P., Antúnez, S., & Slater, C. L. (2021). Towards social justice in highly complex schools in Catalonia, Spain. Educational Management Administration & Leadership, 49(2), 336-351. https://doi.org/10.1177/1741143219898487
  • Spruyt, B., Droogenbroeck, F. V., & Kavadias, D. (2015). Educational tracking and sense of futility: A matter of stigma consciousness? Oxford Review of Education, 41(6), 747-765. https://doi.org/10.1080/03054985.2015.1117971
  • Szeto, E., & Cheng, A. Y. (2018). How do principals practise leadership for social justice in diverse school settings? A Hong Kong case study. Journal of Educational Administration, 56(1), 50-68. https://doi.org/10.1108/JEA-08-2016-0087
  • Theoharis, G. (2007). Social justice educational leaders and resistance: Toward a theory of social justice leadership. Educational Administration Quarterly, 43(2), 221-258. https://doi.org/10.1177/0013161X06293717
  • Towers, E. (2022). Why do headteachers stay in disadvantaged primary schools in London? Leadership and Policy in Schools, 21(2), 206-221. https://doi.org/10.1080/15700763.2020.1759651
  • Wang, F. (2018). Social justice leadership-Theory and practice: A case of ontario. Educational Administration Quarterly, 54(3), 470-498. https://doi.org/10.1177/0013161X18761341
  • Weidner, G. (1981). The Stigmatizing effect of rape and abortion. [Unpublished doctoral dissertation]. Kansas State University.
  • Whang, N.-Y. (2019). School leadership for social justice and its linkage with perilous politics. Asia Pacific Education Review, 20(1), 117-133. https://doi.org/10.1007/s12564-0189559-0
  • Yalçın, A. (2022). Öğretmenlerin sosyal adalet liderliği ile mesleki motivasyonu arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Master’s thesis, Kırıkkale University]. YÖK National Thesis Center.
  • Yaman, E., & Güngör, H. (2013a). Damgalama (Stigma) ölçeği’nin geliştirilmesi, geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25), 251-270.
  • Yaman, E., & Güngör, H. (2013b). Okul yönetici ve öğretmenlerinin damgalama (stigma) eğilimleri ile örgüt kültürü arasındaki ilişki. International Online Journal of Educational Sciences, 5(3), 783-797.
  • Yaman, E., & Güngör, H. (2014). Damgalama eğilimine ilişkin öğretmen görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (18), 823-851.
  • Yang, L. H., Kleinman, A., Link, B. G., Phelan, J. C., Lee, S., & Goode, B. (2007). Culture and stigma: Adding moral experience to stigma theory. Social Science & Medicine, 64(7), 1524-1535. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2006.11.013
  • Yıldırım, E. (2021). Okul müdürlerinin sosyal adalet liderliğinin öğretmen motivasyonuna etkisinin incelenmesi. (Yayın No. 700064) [Master’s thesis, Karabük University]. YÖK National Thesis Center.

Okul Yöneticilerinin Sosyal Adalet Liderliği ile Öğretmenlerin Damgalama Eğilimleri Arasındaki İlişki

Yıl 2025, Cilt: 11 Sayı: 2, 229 - 241, 31.08.2025

Öz

Bu araştırmanın temel amacı, okul yöneticilerinin sosyal adalet liderliği ile öğretmenlerin damgalama eğilimleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu amaç doğrultusunda araştırmada, nicel araştırma yaklaşımlarından ilişkisel tarama deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Arnavutköy ilçesinde görev yapan 2075 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle belirlenen 385 öğretmenden oluşmaktadır. Bu çalışmanın veri toplama araçları, Sosyal Adalet Liderliği Ölçeği ve Damgalama (Stigma) Ölçeğidir. Verilerin analizinde betimsel istatistik yöntemleri ve Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, okul yöneticilerinin sosyal adalet liderliği ile öğretmenlerin damgalama eğilimleri arasında negatif, anlamlı ve düşük düzeyde bir ilişki bulunmaktadır. Sosyal adalet liderliğinin damgalama ile mücadeledeki potansiyeli dikkate alındığında, okul yöneticilerine sosyal adalet liderliği eğitimi verilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Adışen, İ. (2022). İlkokul ve ortaokul müdürlerinin sosyal adalet liderliği davranışlarına ilişkin öğretmen görüşleri. [Master’s thesis, Dokuz Eylül University]. YÖK National Thesis Center.
  • Akın Bayramlık, H., & Uluğ, F. (2019). Öğretmenlerin kişilik özellikleri ile damgalama davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 6(1), 4-17.
  • Aktürk, A. (2019). Öğretmenlerin damgalama eğilimleri ve örgütsel muhalafet davranışlarının, örgütsel deprasyona etkisi. [Master’s thesis, Necmettin Erbakan University]. YÖK National Thesis Center.
  • Arar, K. H. (2015). Leadership for equity and social justice in Arab and Jewish schools in Israel: Leadership trajectories and pedagogical praxis. International Journal of Multicultural Education, 17(1), 162-187. https://doi.org/10.18251/ijme.v17i1.938
  • Arar, K., Beycioglu, K., & Oplatka, I. (2017). A cross-cultural analysis of educational leadership for social justice in Israel and Turkey: meanings actions and contexts. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 47(2), 192-206. https://doi.org/10.1080/03057925.2016.1168283
  • Arboleda-Flórez, J. (2002). What causes stigma? World Psychiatry: Official Journal of the World Psychiatric Association (WPA), 1(1), 25-26.
  • Arboleda-Flórez, J., & Stuart, H. (2012). From sin to science: fighting the stigmatization of mental illnesses. The Canadian Journal of Psychiatry, 57(8), 457-463. https://doi.org/10.1177/070674371205700803
  • Arslan, A. (2019). Sosyal adalet liderliği ve etik iklim arasındaki ilişkiye yönelik öğretmen görüşleri. [Master’s thesis, Hacettepe University]. YÖK National Thesis Center.
  • Atmaca, T. (2020). An examination of oppositional student behavior against school norms in the context of Erving Goffman's Theory of Stigma. International Online Journal of Educational Sciences, 12(1), 112-129. http://dx.doi.org/10.15345/iojes.2020.01.007
  • Berkovich, I. (2014). A socio-ecological framework of social justice leadership in education. Journal of Educational Administration, 52(3), 282-309. https://doi.org/10.1108/JEA-12-2012-0131
  • Bozkurt, B. (2017). Okul müdürlerinin sosyal adalet liderliği davranışlarına yönelik bir ölçme aracı geliştirme çalışması. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(3), 721-732. https://doi.org/10.21547/jss.300050
  • Bozkurt, B. (2018). Sosyal adalet liderliği ile yöneticiye bağlılık ve örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişki. [Doctoral dissertation, Gaziantep University]. YÖK National Thesis Center.
  • Büyükgöze, H., Şayir, G., Gülcemal, E., & Kubilay, S. (2018). Sosyal adalet liderliği ile öğrenci bağlılığı ilişkisinin lise öğrencilerinin görüşlerine göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47(2), 932-961.
  • Canlı, S., & Demirtaş, H. (2022). The correlation between social justice leadership and student alienation. Educational Administration Quarterly, 58(1), 3-42. https://doi.org/10.1177/0013161X211047213
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). Routledge/Taylor & Francis Group.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Pearson.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. Eğiten Kitap.
  • Dawson, C. (2002). Practical research methods: A user-friendly guide to mastering research. How To Books.
  • Doğan, H. (2021). Okul müdürlerinin sosyal adalet liderliği davranışları ile okul iklimi arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Master’s thesis, Kahramanmaraş Sütçü İmam University]. YÖK National Thesis Center.
  • Feng, F.-I., & Chen, W.-L. (2018). The effect of principals' social justice leadership on teachers' academic optimism in Taiwan. Education and Urban Society, 51(9), 1245-1264. https://doi.org/10.1177/0013124518785438
  • Forde, C., & Torrance, D. (2017). Social justice and leadership development. Professional Development in Education, 43(1). https://doi.org/10.1080/19415257.2015.1131733
  • Furman, G. (2012). Social justice leadership as praxis: Developing capacities through preparation programs. Educational Administration Quarterly, 48(2), 191-229. https://doi.org/10.1177/0013161X11427394
  • García-Carmona, M., Fuentes-Mayorga, N., & Rodríguez-García, A.-M. (2021). Educational leadership for social justice in multicultural contexts: The case of Melilla, Spain. Leadership and Policy in Schools, 20(1), 76-94. https://doi.org/10.1080/15700763.2020.1833939
  • Garcia-Lorenzo, L., Sell-Trujillo, L., & Donnelly, P. (2022). Responding to stigmatization: How to resist and overcome the stigma of unemployment. Organization Studies, 43(10), 1629-1650. https://doi.org/10.1177/01708406211053217
  • Gershenson, S., Holt, S. B., & Papageorge, N. W. (2016). Who believes in me? The effect of student teacher demographic match on teacher expectations. Economics of Education Review, 52, 209-224. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2016.03.002
  • George, D. & Mallery, P. (2016). IBM SPSS statistics 23 step by step: A simple guide and reference. Routledge.
  • Gewirtz, S. (1998). Conceptualizing social justice in education: Mapping the territory. Journal of Education Policy, 13(4), 469-484. https://doi.org/10.1080/0268093980130402
  • Goffman, E. (2014). Damga: Örselenmiş kimliğin idare edilişi üzerine notlar. Heretik.
  • Güngör, H. (2013). Okul yönetici ve öğretmenlerin damgalama eğilimleri ve örgüt kültürü arasındaki ilişki [Master’s thesis, Sakarya University]. YÖK National Thesis Center.
  • Gürel, M. (2022). İlköğretim okulu yöneticilerinin sosyal adalet liderliği davranışları ile örgütsel sinizm arasındaki ilişkinin incelenmesi [Master’s thesis, Recep Tayyip Erdoğan University]. YÖK National Thesis Center.
  • Karabekiroğlu, K., Cakin-Memik, N., Ozcan-Ozel, O., Toros, F., Öztop, D., Özbaran, B., . . . Yaman, A. K. (2009). DEHB ve Otizm ile İlgili bilgi düzeyleri ve damgalama: sınıf öğretmenleri ve anababalarla çok merkezli bir çalışma. Klinik Psikiyatri, 12, 79-89.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel.
  • Kondakçı, Y., Zayim Kurtay, M., & Kaya Kaşıkçı, S. (2021). School leadership for social justice in Turkish urban setting. Leadership and Policy in Schools, 20(1), 95-110. https://doi.org/10.1080/15700763.2020.1833938
  • Küçük, B. (2023). Sosyal adalet liderliğinin öğretmenlerin vatandaşlık davranışı üzerindeki etkisi: Akademik iyimserliğin aracılık rolü. [Master’s thesis, Karabük University]. YÖK National Thesis Center.
  • Lafleur, M., & Srivastava, P. (2019). Children's accounts of labelling and stigmatization in private schools in Delhi, India and the Right to Education Act. Education Policy Analysis Archives, 27, 135. https://doi.org/10.14507/epaa.27.4377
  • Link, B. G., & Phelan, J. C. (2001). Conceptualizing stigma. Annual Review of Sociology, 1, 363-385. https://doi.org/10.1146/annurev.soc.27.1.363
  • McNulty, C. P., & Roseboro, D. L. (2009). "I'm not really that bad": Alternative school students, stigma, and identity politics. Equity & Excellence in Education, 42(4), 412-427. https://doi.org/10.1080/10665680903266520
  • Miller, C. M., & Martin, B. N. (2015). Principal preparedness for leading in demographically changing schools: Where is the social justice training? Educational Management Administration & Leadership, 43(1), 129-151. https://doi.org/10.1177/1741143213513185
  • Ministry of Industry and Technology. (2022). İlçelerin sosyoekonomik gelişmişlik sıralaması araştırması [District-level socioeconomic development ranking study]. https://www.sanayi.gov.tr/assets/pdf/birimler/2022-ilce-sege.pdf.
  • Önk, M., & Cemaloğlu, N. (2016). Öğretmenlerin damgalama düzeyleri ile örgütsel adalet algıları arasındaki ilişki. Journal of Human Sciences, 13(1), 1574-1588. http://dx.doi.org/10.14687/ijhs.v13i1.3622
  • Özdemir, M., & Pektaş, V. (2017). Sosyal adalet liderliği ve okul akademik iyimserliği ilişkisinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 18(2), 576-601. https://doi.org/10.12984/egeefd.328458
  • Pallant, J. (2023). SPSS kullanma kılavuzu: IBM SPSS ile adım adım veri analizi. Anı.
  • Pescosolido, B. A., & Martin, J. K. (2015). The stigma complex. Annual Review of Sociology, 41, 87-116. https://doi.org/10.1146/annurev-soc-071312-145702
  • Ronksley-Pavia, M., Grootenboer, P., & Pendergast, D. (2019). Privileging the voices of twice exceptional children: An exploration of lived experiences and stigma narratives. Journal for the Education of the Gifted, 42(1), 4-34. https://doi.org/10.1177/0162353218816384
  • Ryan, J. (2006). Inclusive leadership and social justice for schools. Leadership and Policy in Schools, 5(1), 3-17. https://doi.org/10.1080/15700760500483995
  • Ryan, J. (2016). Strategic activism, educational leadership and social justice. International Journal of Leadership in Education, 19(1), 87-100. https://doi.org/10.1080/13603124.2015.1096077
  • Shaked, H. (2020). Social justice leadership, instructional leadership, and the goals of schooling. International Journal of Educational Management, 34(1), 81-95. https://doi.org/10.1108/IJEM-01-2019-0018
  • Shields, C. M. (2004). Dialogic leadership for social justice: Overcoming pathologies of silence. Educational Administration Quarterly, 40(1), 109-132. https://doi.org/10.1177/0013161X03258963
  • Silva, P., Antúnez, S., & Slater, C. L. (2021). Towards social justice in highly complex schools in Catalonia, Spain. Educational Management Administration & Leadership, 49(2), 336-351. https://doi.org/10.1177/1741143219898487
  • Spruyt, B., Droogenbroeck, F. V., & Kavadias, D. (2015). Educational tracking and sense of futility: A matter of stigma consciousness? Oxford Review of Education, 41(6), 747-765. https://doi.org/10.1080/03054985.2015.1117971
  • Szeto, E., & Cheng, A. Y. (2018). How do principals practise leadership for social justice in diverse school settings? A Hong Kong case study. Journal of Educational Administration, 56(1), 50-68. https://doi.org/10.1108/JEA-08-2016-0087
  • Theoharis, G. (2007). Social justice educational leaders and resistance: Toward a theory of social justice leadership. Educational Administration Quarterly, 43(2), 221-258. https://doi.org/10.1177/0013161X06293717
  • Towers, E. (2022). Why do headteachers stay in disadvantaged primary schools in London? Leadership and Policy in Schools, 21(2), 206-221. https://doi.org/10.1080/15700763.2020.1759651
  • Wang, F. (2018). Social justice leadership-Theory and practice: A case of ontario. Educational Administration Quarterly, 54(3), 470-498. https://doi.org/10.1177/0013161X18761341
  • Weidner, G. (1981). The Stigmatizing effect of rape and abortion. [Unpublished doctoral dissertation]. Kansas State University.
  • Whang, N.-Y. (2019). School leadership for social justice and its linkage with perilous politics. Asia Pacific Education Review, 20(1), 117-133. https://doi.org/10.1007/s12564-0189559-0
  • Yalçın, A. (2022). Öğretmenlerin sosyal adalet liderliği ile mesleki motivasyonu arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Master’s thesis, Kırıkkale University]. YÖK National Thesis Center.
  • Yaman, E., & Güngör, H. (2013a). Damgalama (Stigma) ölçeği’nin geliştirilmesi, geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25), 251-270.
  • Yaman, E., & Güngör, H. (2013b). Okul yönetici ve öğretmenlerinin damgalama (stigma) eğilimleri ile örgüt kültürü arasındaki ilişki. International Online Journal of Educational Sciences, 5(3), 783-797.
  • Yaman, E., & Güngör, H. (2014). Damgalama eğilimine ilişkin öğretmen görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (18), 823-851.
  • Yang, L. H., Kleinman, A., Link, B. G., Phelan, J. C., Lee, S., & Goode, B. (2007). Culture and stigma: Adding moral experience to stigma theory. Social Science & Medicine, 64(7), 1524-1535. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2006.11.013
  • Yıldırım, E. (2021). Okul müdürlerinin sosyal adalet liderliğinin öğretmen motivasyonuna etkisinin incelenmesi. (Yayın No. 700064) [Master’s thesis, Karabük University]. YÖK National Thesis Center.
Toplam 62 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Yönetimi
Bölüm Makale
Yazarlar

Berna Ünal 0000-0002-1539-5899

Emre Er 0000-0002-9084-6768

Erken Görünüm Tarihi 1 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 13 Temmuz 2025
Kabul Tarihi 26 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ünal, B., & Er, E. (2025). The Relationship between School Administrators’ Social Justice Leadership and Teachers’ Stigmatization Tendencies. Journal of Education, Theory and Practical Research, 11(2), 229-241.