Indeed, the Sunnite-Shiite relations that have roots in the long past have gained a new twist thorough the impacts of Salafite understanding in the contemporary world. Today's Salafism which lays a claim on being sole representative group of the early three generations of Islam, i.e. the Sahabah (“Companions [of the Prophet]”), the Tâbi ‘ün (“Followers [of the Sahabah]”), and the Taba ‘ al-Tâbi ‘ün (“Followers of the Followers [of the Sahabah]”). On the other hand, Shi ‘ah also claims that they are the authentic and only representative of Mus-lims at large; hence, predictably, there is a clash of claims in terms of real representa-tion of the Muslim community. Thence, it can be adduced that today's Sunnite-Shiite relations have turned more into Salafite-Shiite relations, as a whole. What is more, including those who hold of the Salafite point of view, people may not able to put forth a comprehensive distinction between Salafism and Wahhabism. Historically and genealogically, the approach under study can be traced back to three prototypal foundations, i.e. Aḩmad b. Ḥanbal, Ibn Taymiyyah, and Muḩammad b. ‘Abd al-Wahhâb; thus, it has three different ap-proaches. Though there are various nomi-nal designations, these can be called as (a) ‘Ilmî / “Disciplinary”; (b) Uá¹£ülî / “Method-ic”; and (c) Jihâdî / “Struggling” Salafism. Thus, in encapsulating the argument, there is a constant struggle between Shi-ites and Salafites in connection with the Shiite-Sunnite relations; that which resus-citates historical problems within the fold of Muslim community, at large
Sunnite-Shiite relations Salafite understanding Salafism Wahhabism
Tarihten gelen Şii-sünni ilişkileri günümüzde selefi anlayışın yapmış olduğu faaliyetlerle ayrı bir önem ve boyut kazanmıştır. İslam tarihinde ilk üç kuşağı (Sahabe,Tabiin,Tebe-i Tabiin) temsil iddiasındaki günümüz selefiliği kendisini ehli sünnetin tek temsilcisi olarak takdim etmektedir. Şianın da kendisini Müslümanların tek temsilcisi olarak görmesi nede-niyle bu iki görüş arasındaki çatış-ma kaçınılmaz hale gelmektedir. Dolayısıyla günümüz Şii-Sünni ilişkilerinin daha çok Şii selefi ilişki-lerine dönüştüğü söylenebilir. Selefi anlayışa mensup kişiler de dahil, vehhabilik-selefilik ayırımının tam olarak ortaya konamadığı gö-rülmektedir. Kökleri itibari ile Ah-med b. Hanbel, İbn Teymiyye ve Muhammed b. Abdulvahhab'a da-yandırılan bu anlayışın üç farklı yorumu vardır. Farklı adlandırmalar olmakla birlikte bunlar İlmi, usuli ve cihadi selefiliktir. Şii-Sünni ilişkileri bağmaında Şiilerle selefiler birbirleri ile sürekli mücadele ha-lindedirler. Devam eden bu müca-dele İslam dünyasındaki sorunları artırmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2013 |
Gönderilme Tarihi | 20 Mart 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 6 Sayı: 2 - Şİİ-SÜNNİ İLİŞKİLERİ ÖZEL SAYISI |
_____________________________________ ISSN 1309-5803 e-Makâlât Mezhep Araştırmaları Dergisi _______________________________