Bu çalışmada, Musâhiblik konusunun Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi (DKAB) müfredatında yer alış şekli işlenmektedir. Burada ele alınan Musâhiblik, Alevî nitelemeli geleneğe mensup ocak ve grupların bazısında yer almaktadır. Ancak söz konusu ocak ve gruplar arasında da farklı anlamlandırmalar ve uygulamalarla varlığını sürdürmektedir. Yaygın şekliyle “evli iki ailenin dünya ve ahiret kardeşliğini” ifade eden Musâhiblik, bir nevi sosyal dayanışma içerikli geleneksel bir kurumsal yapıyı ifade etmektedir. Dünyada ve ülkemizde görülen modernleşme ve şehirleşme vb. birtakım etkilere bağlı olarak Musâhiblik gibi kurumlar, günümüzde işlevini yitirmeye başlamış ve unutulmaya yüz tutmuştur. Dünyada ve ülkemizde yaşanan gelişmelere bağlı olarak 2005 yılından itibaren Alevî gelenek açısından önemli görülen birtakım konular DKAB dersinin müfredatı içerisinde yer almaya başlamıştır. Bu konulardan biri de Musâhibliktir. Gelinen noktada Musâhibliğin İlköğretimde 7, Ortaöğretimde ise 12. sınıflarda işlendiği görülmektedir. Müfredatta Musâhibliğin Alevî nitelemeli bütün ocak ve gruplarda varmış gibi bir algıya neden olacak tarzda işlenmesi dikkat çekmektedir. Ayrıca Musâhibliğin tek isimle ve bütün gruplarda aynı anlamlandırma ve uygulamalarla var olduğu şeklinde sunulduğu da görülmektedir.
Alevî Gelenek Musâhiblik Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Müfredatı
Dergiye emek veren bütün Hocalarımıza müteşekkiriz. Kolaylıklar diliyorum.
This article deals with the subject of Musahiblik how it is handled in the curriculum of Religious Culture and Ethics Course. The institution of Musahiblik mentioned here is found in some “ocak”s (lodge) and groups named Alevi. However, it continues to exist with different interpretations and practices among these “ocak”s and groups. The Musahiblik that commonly indicates the brotherhood of the two married families in the worldly life and the Hereafter, expresses a traditional institutional structure involving social solidarity. Today, as a result of modernization and urbanization etc. seen in the world and our country, the institutions like the Musahiblik started to lose its function and to be forgetten. Depending on developments in the world and our country, some issues deemed important for the Alevi tradition started to take place in the curriculum of Religious Culture and Ethics Course since 2005. One of these issues is the Musahiblik. It is observed that the subject of Musahiblik is processed in 7th grades in the primary education and 12th grades in the secondery education today. It stands out in the curriculum that the musahiblik is processed in a manner that causes a perception as if it existed in all the Alevi “ocak”s and groups. It is also seen that the Musahiblik is presented as a single name and as if it existed with the same interpretations and practices among all these “ocak”s and groups.
Alevî Tradition The Musahiblik The Curriculum of Religious Culture and Ethics Course
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 8 Haziran 2020 |
Kabul Tarihi | 23 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 13 Sayı: 1 |
_____________________________________ ISSN 1309-5803 e-Makâlât Mezhep Araştırmaları Dergisi _______________________________