It is known that program works are carried out in different periods in the area of Religious Education and Higher Religious Education in Turkey. It is noteworthy that Ankara University Faculty of Theology and its academic staff take an active role in the program studies in this field. As an academic, Hasan Onat also had experiences, projects, activities and academic studies in different fields of education. He argued that the knowledge cavity emerging in the field of religion and values would pose a serious threat of the future of humanity. He had original ideas about education and teaching, especially in the field of Theology. He brought up that Turkey and the Islamic world is a concrete theological education matters in his writings and on scientific platforms. He also contributed by taking part in program improvement commissions at different levels of education and by writing textbooks. In the years following 1997, he took part in the renewal activities of Imam-Hatip High Schools and Primary Education Religious Culture and Morals curriculum. In the books he wrote on religious education in Turkey; He focused on freedom of thought, the value of human, the necessity of change and renewal in Islam.
Islam Common Denominator Sects Religious Education Divinity Faculty Imam-Hatip High Schools
Türkiye’de Din öğretimi ve Yüksek Din Öğretimi alanlarında farklı dönemlerde program çalışmaları yapıldığı bilinmektedir. Bu alana yönelik program çalışmalarında Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nin ve akademik kadrosunun aktif bir rol üstlendiği dikkat çekmektedir. Hasan Onat‘ın da, eğitim-öğretimin farklı alanlarında deneyimleri, projeleri, faaliyetleri ve akademik çalışmaları oldu. O, din ve değerler alanında ortaya çıkan bilgi boşluğunun insanlığın geleceği açısından ciddi bir tehdit oluşturacağını savundu. Özellikle İlahiyat alanında yürütülen eğitim ve öğretime ilişkin özgün fikirleri vardı. Türkiye’nin de içinde olduğu İslâm dünyasının somut bir ilahiyat eğitimi meselesinin olduğunu hem yazılarında hem de ilmi platformlarda sürekli gündeme getirdi. Ayrıca eğitimin farklı düzeylerinde program geliştirme komisyonlarında yer alarak ve ders kitapları yazarak katkı sağladı. 1997’i takip eden yıllarda, orta öğretimde ve Yüksek öğretimde okutulan derslere yönelik müfredat programlarının yeniden yapılandırılması faaliyetlerinde görev yaptı. Türkiye’de din öğretimine ilişkin yazdığı ders kitaplarında; İslâm’da düşünce özgürlüğü, insanın değeri, değişimin gerekliliği ve yenilenme konularına yoğunlaştı.
İslâm Ortak Paydası Mezhep Din Öğretimi Ilahiyat Fakültesi İmam-Hatip Liseleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mayıs 2021 |
Kabul Tarihi | 21 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 14 Sayı: 1 |
_____________________________________ ISSN 1309-5803 e-Makâlât Mezhep Araştırmaları Dergisi _______________________________