Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yazılım Mühendisliğinde Çevik Eğitim Modeli (ÇEM)

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 22, 15 - 25, 30.12.2021

Öz

2020 yılında yaşanan covid-19 pandemisi gibi çevre kaynaklı büyük olayların etkisi ile teknolojinin önemi daha da artmaktadır. Üniversitelerin geleneksel eğitim yaklaşımları ve endüstrilerdeki hızlı dijital dönüşümün bir sonucu olarak
Bilgisayar Bilimleri Mühendisliği, Yazılım Mühendisliği, Bilgisayar Mühendisliği, Endüstri Mühendisliği ve diğer ilgili bölümlerden mezun olanların yetkinlikleri ile endüstri beklentileri arasında bir yetenek açığı oluştuğu gözlenmektedir. Bu nedenle yükseköğrenim kurum ve sistemlerinin belirsizliklerin bulunduğu ortama ve değişim hızına daha uygun bir yapıda olması her zamankinden daha önemli hale gelmiştir. Bu çalışmada, özellikle son 15 sene içinde dünyada büyük bir yaygınlık kazanan çevik yöntemlerin, Yazılım Mühendisliği pratiklerinde sağladığı kazanımların bir eğitim yöntemi olarak kullanıldığında da benzer fayda potansiyeline sahip olup olmadığı irdelenmiştir.
Çalışmada, yeni bir Çevik Eğitim Modeli (ÇEM) önerilmiş ve modelin uygulandığı bir lisans dersi ile ilgili sonuçlar
paylaşılmıştır. Türkiye’de bir üniversitedeki mühendislik fakültesinde gerçekleşen “Çevik Yazılım ve Ürün Geliştirme”
dersi ile ilgili eğitim tasarımı, öğrenme performansları ve sonuçları paylaşılmıştır. Çalışmanın, üniversitelere, öğretim
elemanlarına, çevik koçlara, öğrencilere ve Bilişim ve İletişim Teknolojileri sektöründeki profesyonellere faydalı bilgiler
sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Collabnet Versionone, “Introducing the 13th Annual State of Agile Report”, https://www.stateofagile.com/#ufh-i-521280178-blog-introducing-the-13th-annual-state-of-agile-report/473508, 2019.
  • K. Beck, M. Beedle, A. van Bennekum, A. Cockburn, W. Cunnin-gham, M. Fowler, J. Grenning, J. Highsmith, A. Hunt, R. Jeffries, J. Kern, B. Marick, R. C. Martin, S. Mellor, K. Schwaber, J. Su-therland, and D. Thomas, “Manifesto for Agile Software Development”, 2001.
  • E. Sarikaya, S. Bagriyanik and M. Gökalp, "Teaching Agile Software Development Using Agile Methods: A Case Study," 2020 Turkish National Software Engineering Symposium (UYMS), Istanbul, Turkey, 2020, pp. 1-6, doi: 10.1109/UYMS50627.2020.9247027.
  • K. Schwaber, J. Sutherland, “Scrum Guides”, https://www.scrumguides.org/, (Son erişim: 15 Şubat 2020).
  • Beck, K., Fowler, M., “Planning Extreme Programming”, Addison-Wesley, Reading, 2000.
  • Takeuchi, H. & Nonaka, I., “The New New Product Development Game”, Harvard Business Review, https://hbr.org/1986/01/the-new-new-product-development-game, 1986.
  • Delhij, A., van Solingen, R., & Wijnands, W., “The eduScrum Guide (No. 1.2)”, (p. 21). Retrieved from http://eduscrum.nl/en/file/CKFiles/The_eduScrum_Guide_EN_1.2.pdf, 2015.
  • Dr. David F. Rico, Dr. Hasan H. Sayani, “Use of Agile Methods in Software Engineering Education”, http://w.davidfrico.com/rico09a.pdf, (Son erişim: 21 Ocak 2020).
  • Melnik, G., & Maurer, F., “Introducing Agile Methods in Learning Environments: Lessons Learned”, In Conference on Extreme Programming and Agile Methods (pp. 172–184), 2003.
  • Alfonso, M. I., & Botia, A., “An Iterative and Agile Process Model for Teaching Software Engineering”, In IEEE International Conference on Software Engineering Education and Training (CSEE&T) (pp. 9–16), 2005.
  • Meerbaum-Salant, O., & Hazzan, O., “An Agile Constructionist Mentoring Methodology for Software Projects in the High School”, ACM Transactions on Computing Education (TOCE), 9(4), 21, 2010.
  • Scharff, C., & Verma, R., “Scrum to Support Mobile Application Development Projects in a Just-in-Time Learning Context”, In ICSE Workshop on Cooperative and Human Aspects of Software Engineering (pp. 25–31), 2010.
  • Heinonen, K., Hirvikoski, K., Luukkainen, M., & Vihavainen, A., “Learning Agile Software Engineering Practices Using Coding Dojo.”, In ACM SIGITE Conference on Information Technology Education (SIGITE) (pp. 97–102), 2013.
  • Ahmad, M. O., Liukkunen, K., & Markkula, J., “Student Perceptions and Attitudes Towards the Software Factory as a Learning Environment”, In IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) (pp. 422–428), 2014.
  • Paasivaara, M., Heikkilä, V., Lassenius, C., & Toivola, T., “Teaching Students Scrum Using LEGO Blocks”, In IEEE/ACM International Conference on Software Engineering: Software Engineering Education and Training Track (ICSE-SEET) (pp. 382–391), 2014.
  • Noguera, I., Guerrero-Roldán, A.-E., & Masó, R., “Collaborative Agile Learning in Online Environments: Strategies for Improving Team Regulation and Project Management”, Computers & Education, 116, 110–129, 2018.
  • Ertaban, C., Gezgin, S., Bağrıyanık, S., Albey, E., & Karahoca, A., “Çevik yöntemlerde cosmic ı̇şlev puanı ve hikaye puanının birlikte kullanımı”, In CEUR Workshop Proceedings. CEUR-WS, 2017.
  • Scrum.org., https://www.scrum.org/resources/scrum-values-poster (2016), (Son erişim: 15 Şubat 2020).
  • G. Verheyen., https://guntherverheyen.com/2013/05/03/theres-value-in-the-scrum-values/, (Son erişim: 15 Şubat 2020).
  • V. Braun and V. Clarke, “Using thematic analysis in psychology”, Qual. Res. Psychol., vol. 3, no. 2, pp. 77–101, 2006.
  • T. Wujec., “Marshmallow Challenge”, https://www.tomwujec.com/marshmallowchallenge, (Son erişim: 15 Şubat 2020).
  • Creative Commons Attribution, www.katatogrow.com, (Son erişim: 15 Şubat 2020).
  • Bagriyanik, S., & Karahoca, A., “Yazılım Mühendisliği Profesyonellerinin Kişisel Öğrenmesi: Türkiye’den Bir İnceleme”, In National Software Engineering Proceedings. UYMS, 2019.

Agile Education Model in Software Engineering

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 22, 15 - 25, 30.12.2021

Öz

Considering the effect of major environmental events such as the covid-19 pandemic in 2020, technology has become even more influential. While the aforementioned phenomenon is being experienced, a talent gap is observed between the
competencies of the graduates of Computer Science Engineering, Software Engineering, Industrial Engineering
and other related departments and industry expectations as a result of the traditional education approaches of the
universities. For this reason, it has become more important than ever that higher education institutions have an approach
that is more suitable for this dynamic environment. In this study, it has been examined whether the agile methods, which
have become widespread within software industry in the last 15 years, have similar potential when used as a training
method. In this regard, a novel Agile Education Model is proposed and the results of its application have been presented. The study took place in the faculty of engineering at a university in Turkey in “Agile Software and Product Development” course. The study is considered to provide useful information for universities, faculty members, agile coaches, students, and professionals in the Information and Communication Technologies industry.

Kaynakça

  • Collabnet Versionone, “Introducing the 13th Annual State of Agile Report”, https://www.stateofagile.com/#ufh-i-521280178-blog-introducing-the-13th-annual-state-of-agile-report/473508, 2019.
  • K. Beck, M. Beedle, A. van Bennekum, A. Cockburn, W. Cunnin-gham, M. Fowler, J. Grenning, J. Highsmith, A. Hunt, R. Jeffries, J. Kern, B. Marick, R. C. Martin, S. Mellor, K. Schwaber, J. Su-therland, and D. Thomas, “Manifesto for Agile Software Development”, 2001.
  • E. Sarikaya, S. Bagriyanik and M. Gökalp, "Teaching Agile Software Development Using Agile Methods: A Case Study," 2020 Turkish National Software Engineering Symposium (UYMS), Istanbul, Turkey, 2020, pp. 1-6, doi: 10.1109/UYMS50627.2020.9247027.
  • K. Schwaber, J. Sutherland, “Scrum Guides”, https://www.scrumguides.org/, (Son erişim: 15 Şubat 2020).
  • Beck, K., Fowler, M., “Planning Extreme Programming”, Addison-Wesley, Reading, 2000.
  • Takeuchi, H. & Nonaka, I., “The New New Product Development Game”, Harvard Business Review, https://hbr.org/1986/01/the-new-new-product-development-game, 1986.
  • Delhij, A., van Solingen, R., & Wijnands, W., “The eduScrum Guide (No. 1.2)”, (p. 21). Retrieved from http://eduscrum.nl/en/file/CKFiles/The_eduScrum_Guide_EN_1.2.pdf, 2015.
  • Dr. David F. Rico, Dr. Hasan H. Sayani, “Use of Agile Methods in Software Engineering Education”, http://w.davidfrico.com/rico09a.pdf, (Son erişim: 21 Ocak 2020).
  • Melnik, G., & Maurer, F., “Introducing Agile Methods in Learning Environments: Lessons Learned”, In Conference on Extreme Programming and Agile Methods (pp. 172–184), 2003.
  • Alfonso, M. I., & Botia, A., “An Iterative and Agile Process Model for Teaching Software Engineering”, In IEEE International Conference on Software Engineering Education and Training (CSEE&T) (pp. 9–16), 2005.
  • Meerbaum-Salant, O., & Hazzan, O., “An Agile Constructionist Mentoring Methodology for Software Projects in the High School”, ACM Transactions on Computing Education (TOCE), 9(4), 21, 2010.
  • Scharff, C., & Verma, R., “Scrum to Support Mobile Application Development Projects in a Just-in-Time Learning Context”, In ICSE Workshop on Cooperative and Human Aspects of Software Engineering (pp. 25–31), 2010.
  • Heinonen, K., Hirvikoski, K., Luukkainen, M., & Vihavainen, A., “Learning Agile Software Engineering Practices Using Coding Dojo.”, In ACM SIGITE Conference on Information Technology Education (SIGITE) (pp. 97–102), 2013.
  • Ahmad, M. O., Liukkunen, K., & Markkula, J., “Student Perceptions and Attitudes Towards the Software Factory as a Learning Environment”, In IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) (pp. 422–428), 2014.
  • Paasivaara, M., Heikkilä, V., Lassenius, C., & Toivola, T., “Teaching Students Scrum Using LEGO Blocks”, In IEEE/ACM International Conference on Software Engineering: Software Engineering Education and Training Track (ICSE-SEET) (pp. 382–391), 2014.
  • Noguera, I., Guerrero-Roldán, A.-E., & Masó, R., “Collaborative Agile Learning in Online Environments: Strategies for Improving Team Regulation and Project Management”, Computers & Education, 116, 110–129, 2018.
  • Ertaban, C., Gezgin, S., Bağrıyanık, S., Albey, E., & Karahoca, A., “Çevik yöntemlerde cosmic ı̇şlev puanı ve hikaye puanının birlikte kullanımı”, In CEUR Workshop Proceedings. CEUR-WS, 2017.
  • Scrum.org., https://www.scrum.org/resources/scrum-values-poster (2016), (Son erişim: 15 Şubat 2020).
  • G. Verheyen., https://guntherverheyen.com/2013/05/03/theres-value-in-the-scrum-values/, (Son erişim: 15 Şubat 2020).
  • V. Braun and V. Clarke, “Using thematic analysis in psychology”, Qual. Res. Psychol., vol. 3, no. 2, pp. 77–101, 2006.
  • T. Wujec., “Marshmallow Challenge”, https://www.tomwujec.com/marshmallowchallenge, (Son erişim: 15 Şubat 2020).
  • Creative Commons Attribution, www.katatogrow.com, (Son erişim: 15 Şubat 2020).
  • Bagriyanik, S., & Karahoca, A., “Yazılım Mühendisliği Profesyonellerinin Kişisel Öğrenmesi: Türkiye’den Bir İnceleme”, In National Software Engineering Proceedings. UYMS, 2019.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Akademik ve/veya teknolojik bilimsel makale
Yazarlar

Erkan Sarıkaya

Selami Bağrıyanık Bu kişi benim 0000-0002-5561-4283

Mesut Gökalp 0000-0003-1279-4365

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 20 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Sarıkaya, E., Bağrıyanık, S., & Gökalp, M. (2021). Yazılım Mühendisliğinde Çevik Eğitim Modeli (ÇEM). EMO Bilimsel Dergi, 11(22), 15-25.
AMA Sarıkaya E, Bağrıyanık S, Gökalp M. Yazılım Mühendisliğinde Çevik Eğitim Modeli (ÇEM). EMO Bilimsel Dergi. Aralık 2021;11(22):15-25.
Chicago Sarıkaya, Erkan, Selami Bağrıyanık, ve Mesut Gökalp. “Yazılım Mühendisliğinde Çevik Eğitim Modeli (ÇEM)”. EMO Bilimsel Dergi 11, sy. 22 (Aralık 2021): 15-25.
EndNote Sarıkaya E, Bağrıyanık S, Gökalp M (01 Aralık 2021) Yazılım Mühendisliğinde Çevik Eğitim Modeli (ÇEM). EMO Bilimsel Dergi 11 22 15–25.
IEEE E. Sarıkaya, S. Bağrıyanık, ve M. Gökalp, “Yazılım Mühendisliğinde Çevik Eğitim Modeli (ÇEM)”, EMO Bilimsel Dergi, c. 11, sy. 22, ss. 15–25, 2021.
ISNAD Sarıkaya, Erkan vd. “Yazılım Mühendisliğinde Çevik Eğitim Modeli (ÇEM)”. EMO Bilimsel Dergi 11/22 (Aralık 2021), 15-25.
JAMA Sarıkaya E, Bağrıyanık S, Gökalp M. Yazılım Mühendisliğinde Çevik Eğitim Modeli (ÇEM). EMO Bilimsel Dergi. 2021;11:15–25.
MLA Sarıkaya, Erkan vd. “Yazılım Mühendisliğinde Çevik Eğitim Modeli (ÇEM)”. EMO Bilimsel Dergi, c. 11, sy. 22, 2021, ss. 15-25.
Vancouver Sarıkaya E, Bağrıyanık S, Gökalp M. Yazılım Mühendisliğinde Çevik Eğitim Modeli (ÇEM). EMO Bilimsel Dergi. 2021;11(22):15-2.

EMO BİLİMSEL DERGİ
Elektrik, Elektronik, Bilgisayar, Biyomedikal, Kontrol Mühendisliği Bilimsel Hakemli Dergisi
TMMOB ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI 
IHLAMUR SOKAK NO:10 KIZILAY/ANKARA
TEL: +90 (312) 425 32 72 (PBX) - FAKS: +90 (312) 417 38 18
bilimseldergi@emo.org.tr