Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kavramsal Sanat Uygulamalarıyla Öğrencilerin Sanatsal İfade Biçimlerinin Geliştirilmesine İlişkin Eylem Araştırması

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 1, 438 - 469, 31.01.2019

Öz

1960’lı yıllardan itibaren yaşanan teknolojik ve toplumsal gelişmelerin ışığında sanat alanında hızlı değişimler ve dönüşümler yaşanmış, sanatın ifade formları, düşünüş biçimleri farklılaşmıştır. Sanattaki bu değişimle birlikte, sanat eğitimi alanında da yeni bir yapılanmaya, planlamaya ihtiyaç duyulmuştur. Bu araştırmanın amacı, kavramsal sanat uygulamaları yoluyla öğrencilerin sanatsal üretimde özgün ifade biçimlerinin nasıl geliştirildiğini ortaya koymaktır. Araştırma, eylem araştırması modeli ile desenlenmiştir. Araştırmanın katılımcıları, 2012-2013 güz döneminde Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümünde Grafik Tasarım dersi alan 12 lisans öğrencisi ve dersi yürüten araştırmacıdan oluşmaktadır. Veriler, ders video kayıtları, yarı-yapılandırılmış görüşmeler, öğrenci günlüğü, araştırmacı günlüğü, öğrenci ürünleri ve doküman incelemelerinden elde edilmiştir. Araştırmanın verileri tematik analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Bulgulara göre öğrencilerin, araştırma ve sorgulama sürecini yaşayarak çevrelerine karşı farkındalık geliştirdiği görülmüştür. Öğrenciler kavramsal sanata ve günümüz sanatına olan uzak tavırlarını değiştirmişler ve anlamlandırma çabasına girmişlerdir. Araştırma bulgularından yola çıkılarak, öğrencilere sanat tarihi, görsel kültür, dijital sanat, güncel sanat pratikleri gibi çok yönlü günümüz sanatı anlayışına uygun dersler verilebilir.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2008) Sanatçılardan yazı ve açıklamalarla 20. yüzyıl Batı sanatında akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Azılıoğlu, K. (2011). Sanat eğitimi veren yükseköğretim kurumlarında kavramsal sanatın yansıma olanakları. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Konya
  • Bozdağ Kalaycı, L. (2007). Sanat eğitiminde güncel sanat sorunsalı. Gaziosmanpaşa Üniversitesi 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 5-7 Eylül 2007, İstanbul.
  • Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3: 77-101.
  • Bulut, İ. (2014). 21. Yüzyılda yeni teknolojilerin yarattığı sanat anlayışları ve görsel sanatlar öğretmeni yetiştiren kurumların eğitim programlarındaki yeri [The concepts in art created by 21st-century technologies and their place in education programmes at art teacher training faculties]. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi - Journal of Educational Sciences Research, 4 (Özel Sayı 1), 117-132. http://ebad-jesr.com/
  • Bürger, P. (2012) Avangard kuramı. (E. Özbek, Çev.) 7. Baskı, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ching, C.L.T. (2015). Theaching contemporary art in primary schools. Erişim tarihi: 22.11.2018, https://www.athensjournals.gr/humanities/2015-2-2-3-Ching.pdf
  • Ergün, C. (2012). Temel sanat eğitiminde ve çağdaş sanatta kolaj-fotomontaj. Marmara Üniversitesi Sanat-Tasarım Dergisi, 1(3), 5-19.
  • Freedman. K. (2003). Teahcing visual culture. New York: Theachers Collage Press.
  • Hickman, R. (2004). Art education. 11-18. London: Continuum.
  • Özayten, N. (1992). Batı’da obje sanatı/ kavramsal sanat/ post-kavramsal sanat ve Türkiye’de 1965-1992 yılları arasındaki benzer eğilimler. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Şahiner, R. (2002). Yeni bir binyılın eşiğinde sanat ve yaratıcılık eğitimi üzerine. Anadolu Sanat Dergisi, 13, 75-83.
  • Whitham, G. And Pooke, G. (2013). Çağdaş sanatı anlamak. (T. Göbekçin, Çev.) İstanbul: Optimist Kitabevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, M. (2001). Sanatçıları okumak ya da hayali söyleşiler. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Yılmaz, S. (2011). Güzel sanatlar eğitiminde gelişen ve değişen kavramlar ve tanımlar. Başkent Üniversitesi Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi 1. Sanat Eğitim Tasarımı Sempozyumu: Dün Bugün Gelecek, (ss. 129-132). Ankara: Başkent Üniversitesi.

Action Research About Development Of Student’s Artistic Form Of Expression By Conceptual Art Activities

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 1, 438 - 469, 31.01.2019

Öz

Since the 1960's, rapid changes and transformations in the field of art have been experienced in the light of the technological and social developments that have been experienced, and the expression forms and thought forms of today's art have differentiated. With this change in the art, there was a need for a new structuring and planning in the field of art education. The purpose of this research is to demonstrate how students' original expression patterns in artistic production have been improved through conceptual art practices. The research was designed with an action research model. Participants of the research consist of 12 undergraduate students who took Graphic Design lesson in Fine Arts Education Department of Anadolu University in the fall semester of 2012-2013 and the researcher conducting the course. Data were collected from class video records, semi-structured interviews, student diary, researcher diary, student objects/products and social media interactions. Data of the research were resolved through thematic analysis method. According to findings, it has been seen that the students have developed awareness of their surroundings by experiencing the research and inquiry process. The students have changed their conceptions of art and their distant attitudes to contemporary art and have tried to make meaning. From the research findings, students can be taught various artistic approaches such as art history, visual culture, digital art and contemporary art practices.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2008) Sanatçılardan yazı ve açıklamalarla 20. yüzyıl Batı sanatında akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Azılıoğlu, K. (2011). Sanat eğitimi veren yükseköğretim kurumlarında kavramsal sanatın yansıma olanakları. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Konya
  • Bozdağ Kalaycı, L. (2007). Sanat eğitiminde güncel sanat sorunsalı. Gaziosmanpaşa Üniversitesi 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 5-7 Eylül 2007, İstanbul.
  • Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3: 77-101.
  • Bulut, İ. (2014). 21. Yüzyılda yeni teknolojilerin yarattığı sanat anlayışları ve görsel sanatlar öğretmeni yetiştiren kurumların eğitim programlarındaki yeri [The concepts in art created by 21st-century technologies and their place in education programmes at art teacher training faculties]. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi - Journal of Educational Sciences Research, 4 (Özel Sayı 1), 117-132. http://ebad-jesr.com/
  • Bürger, P. (2012) Avangard kuramı. (E. Özbek, Çev.) 7. Baskı, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ching, C.L.T. (2015). Theaching contemporary art in primary schools. Erişim tarihi: 22.11.2018, https://www.athensjournals.gr/humanities/2015-2-2-3-Ching.pdf
  • Ergün, C. (2012). Temel sanat eğitiminde ve çağdaş sanatta kolaj-fotomontaj. Marmara Üniversitesi Sanat-Tasarım Dergisi, 1(3), 5-19.
  • Freedman. K. (2003). Teahcing visual culture. New York: Theachers Collage Press.
  • Hickman, R. (2004). Art education. 11-18. London: Continuum.
  • Özayten, N. (1992). Batı’da obje sanatı/ kavramsal sanat/ post-kavramsal sanat ve Türkiye’de 1965-1992 yılları arasındaki benzer eğilimler. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Şahiner, R. (2002). Yeni bir binyılın eşiğinde sanat ve yaratıcılık eğitimi üzerine. Anadolu Sanat Dergisi, 13, 75-83.
  • Whitham, G. And Pooke, G. (2013). Çağdaş sanatı anlamak. (T. Göbekçin, Çev.) İstanbul: Optimist Kitabevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, M. (2001). Sanatçıları okumak ya da hayali söyleşiler. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Yılmaz, S. (2011). Güzel sanatlar eğitiminde gelişen ve değişen kavramlar ve tanımlar. Başkent Üniversitesi Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi 1. Sanat Eğitim Tasarımı Sempozyumu: Dün Bugün Gelecek, (ss. 129-132). Ankara: Başkent Üniversitesi.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çiğdem Tanyel Başar

Metin İnce

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tanyel Başar, Ç., & İnce, M. (2019). Kavramsal Sanat Uygulamalarıyla Öğrencilerin Sanatsal İfade Biçimlerinin Geliştirilmesine İlişkin Eylem Araştırması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(1), 438-469.
AMA Tanyel Başar Ç, İnce M. Kavramsal Sanat Uygulamalarıyla Öğrencilerin Sanatsal İfade Biçimlerinin Geliştirilmesine İlişkin Eylem Araştırması. Derginin Amacı ve Kapsamı. Ocak 2019;7(1):438-469.
Chicago Tanyel Başar, Çiğdem, ve Metin İnce. “Kavramsal Sanat Uygulamalarıyla Öğrencilerin Sanatsal İfade Biçimlerinin Geliştirilmesine İlişkin Eylem Araştırması”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 7, sy. 1 (Ocak 2019): 438-69.
EndNote Tanyel Başar Ç, İnce M (01 Ocak 2019) Kavramsal Sanat Uygulamalarıyla Öğrencilerin Sanatsal İfade Biçimlerinin Geliştirilmesine İlişkin Eylem Araştırması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 7 1 438–469.
IEEE Ç. Tanyel Başar ve M. İnce, “Kavramsal Sanat Uygulamalarıyla Öğrencilerin Sanatsal İfade Biçimlerinin Geliştirilmesine İlişkin Eylem Araştırması”, Derginin Amacı ve Kapsamı, c. 7, sy. 1, ss. 438–469, 2019.
ISNAD Tanyel Başar, Çiğdem - İnce, Metin. “Kavramsal Sanat Uygulamalarıyla Öğrencilerin Sanatsal İfade Biçimlerinin Geliştirilmesine İlişkin Eylem Araştırması”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 7/1 (Ocak 2019), 438-469.
JAMA Tanyel Başar Ç, İnce M. Kavramsal Sanat Uygulamalarıyla Öğrencilerin Sanatsal İfade Biçimlerinin Geliştirilmesine İlişkin Eylem Araştırması. Derginin Amacı ve Kapsamı. 2019;7:438–469.
MLA Tanyel Başar, Çiğdem ve Metin İnce. “Kavramsal Sanat Uygulamalarıyla Öğrencilerin Sanatsal İfade Biçimlerinin Geliştirilmesine İlişkin Eylem Araştırması”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, c. 7, sy. 1, 2019, ss. 438-69.
Vancouver Tanyel Başar Ç, İnce M. Kavramsal Sanat Uygulamalarıyla Öğrencilerin Sanatsal İfade Biçimlerinin Geliştirilmesine İlişkin Eylem Araştırması. Derginin Amacı ve Kapsamı. 2019;7(1):438-69.