Educational Administration graduate programs are among the programs that students
frequently apply at state and foundation universities. The main purpose of the programs, which are
generally preferred by undergraduates of the Faculties of Education, is to train the required
education administrators. Being a graduate of Educational Administration programs have little
contribution to be appointed as an educational administrator at state schools. This situation arouses
interest in the aims, expectations and achievements of the students who direct to the field of
Education Administration in order to receive graduate education. The aim of this study is to make a
general evaluation and make a variety of suggestions for the field of Educational Administration and
its programs by examining aims and gains of graduate students attending the Educational
Administration graduate programs at the state and foundation universities. The study was designed
with a phenomenological approach and included 21 students, 12 from state universities and 9 from
foundation universities. The data collected by the semi-structured interview form were analyzed by
content analysis. Generally, participants stated that they started graduate education for personal and
professional purposes. Various differences were observed among the participants from state and
foundation universities. The most obvious one among those differences is aims of participants while
choosing this field. Findings of the study emphasize necessary formations on training and
recruitment of educational administrators.
Educational administration graduate education state university foundation university
Eğitim Yönetimi lisansüstü programları devlet ve vakıf üniversitelerinde öğrencilerin sıklıkla
başvurdukları programlar arasındadır. Genellikle Eğitim Fakültelerinden mezunlarının yöneldiği
programların amaçlarından biri de ihtiyaç duyulan nitelikte eğitim yöneticisi yetiştirmektir. Kamu
okullarında yönetici atanmak için Eğitim Yönetimi lisansüstü programlarından mezun olmanın
katkısı oldukça az olması lisansüstü eğitim almak üzere Eğitim Yönetimi alanına yönelen
öğrencilerin amaçları, beklentileri ve kazanımları konusunda merak uyandırmaktadır. Bu çalışmanın
amacı devlet ve vakıf üniversitelerinde Eğitim Yönetimi lisansüstü programlarına devam eden
öğrencilerin neden bu alana yöneldikleri ve programdan neler kazandığını irdeleyerek Eğitim
Yönetimi alanı ve programları için genel bir değerlendirme yapmak ve çeşitli önerilerde
bulunmaktadır. Fenomenolojik yaklaşım ile tasarlanan bu çalışmaya 21 öğrenci katılmıştır. Yarıyapılandırılmış
görüşme formu ile toplanan veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Genellikle
kişisel ve mesleki gelişim amacıyla lisansüstü eğitime başladıklarını belirten katılımcılar çeşitli
yönlerden kendilerini geliştirdiklerini ifade etmişlerdir. Devlet ve vakıf üniversitelerinden
katılımcılar arasında çeşitli farklar gözlenmiştir. Bu farkların en belirgini alana yönelme amacıdır.
Çalışmanın bulguları, eğitim yöneticilerinin eğitiminde ve atanmasında gerekli dönüşümleri
vurgular niteliktedir.
Eğitim yönetimi lisansüstü eğitim devlet üniversitesi vakıf üniversitesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 2 |