Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de bir STEM Eğitimi Örneği ve Sürdürülebilir STEM Eğitimi için Uzaktan Eğitim

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 4, 1345 - 1364, 31.10.2019

Öz

Dünya üzerinde yaşayan tüm canlıların geleceğini etkileyen küresel rekabet, ülkelerin ekonomik
güçleri üzerine kuruludur. Eğitim ise ülkelerin geleceğine yaptığı en akıllıca yatırımdır. Bu
düşünceler üzerine ortaya çıkan STEM eğitimi, öğrencilerin elde ettiği bilgi ve becerileri
disiplinlerarası bir bakış açısıyla Bloom’un taksonomisinde yer alan sentez ve değerlendirme
basamaklarına yükseltmeyi hedeflemektedir. Bu doğrultuda iki aşamalı olarak yapılandırılan bu çoklu
durum çalışmasının ilk aşamasında ülkemizde yürütülen Kayseri ili STEM eğitimi projesi eğitimdeki
tüm paydaşların görüşleri dikkate alınarak yerinde incelenmiş ve değerlendirilmiştir. İnceleme
sonucunda, bu eğitime ilişkin hazırbulunuşluğa, uygulamalara, sorun ve önerilere yönelik bulgulara
ulaşılmıştır. Teknolojinin STEM eğitimi disiplinlerinin başında geldiği göz önünde
bulundurulduğunda, dijital yerliler olarak adlandırılan bu son yeni kuşak öğrenenlerin, bu eğitimi
sadece yüz yüze okulda alması eğitimin sürdürülebilirliğini etkileyecek bir unsurdur. Bu düşünceden
yola çıkılarak çalışmanın ikinci aşaması olan uzaktan STEM eğitiminin yapılabilirliği,
sürdürülebilirliği ve yaygınlaştırılabilirliği uzman görüşleriyle araştırılmıştır. Araştırma sonucunda
uzaktan STEM eğitimi tasarımı ve uygulamalarına yönelik bulgulara ulaşılmıştır. Konunun hemen
hemen ilgili tüm paydaşlarının görüşleri ile yürütülen bu çalışma, ülkemizde uygulanmış bir STEM
eğitimi örneği ve bu eğitimin uzaktan yürütülmesine dair çok yönlü değerlendirmeler içermektedir.

Kaynakça

  • Akar, H. (2016). Durum calismasi. In A. Saban & A. Ersoy (Eds.), Egitimde nitel arastirma desenleri (pp.130-149). Ankara: Ani Yayincilik.
  • Akgunduz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Cavas, B., Corlu, M., Oner, T., & Ozdemir, S. (2015). STEM egitimi Turkiye raporu: “Gunumuz modasi mi yoksa gereksinim mi?” İstanbul: İstanbul Aydin Üniversitesi STEM Merkezi.
  • Aktas, S. G., Genc Kumtepe, E., Kantar, Y. M., Ulukan, I. C., Aydın, S., Aksoy, T., & Er, F. (2019). Improving gender equality in higher education in Turkey. Applied Spatial Analysis and Policy, 12(1), 167–189.
  • Basaran, C. S. (2015). Eğitimde yeni trendler: STEM konferansı. Retrieved from http://www.tusiad.org.tr/__rsc/shared/file/2015-05-29-Cansen-Basaran-Symes---STEMkonferansi. pdf.
  • Bumen, N.T., Ates, A., Ural, G. & Acar, V. (2012). Turkiye baglaminda ogretmenlerin mesleki gelisimleri: Sorun ve oneriler. Egitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 41(194), 33.
  • Conrad, D., & Openo, J. (2018). Assessment strategies for online learning: engagement and authenticity. Athabasca University, AU Press.
  • Corlu, M. (2014). FeTeMM egitimi makale cagri mektubu. Turkish Journal of Education, 3(1), 4-10.
  • Corlu, M.A., Adiguzel, T., Ayar, M.C., Corlu, M.S. & Ozel, S. (2012). Bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik (BTMM) egitimi: disiplinler arası calısmalar ve etkilesimler. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulmuş bildiri, Niğde.
  • Corlu, M. S. Capraro, R.M., & Capraro, M. M. (2014). Introducing STEM Education: Implications for Educating Our Teachers For the Age of Innovation. Education and Science. 39(171), 74-85.
  • Downes, S. (2007). Models for sustainable open educational resources. Interdiciplinary Journal of Knowledge and Learning Objects,3(1), 29-44.
  • Erturk, R. & Aydin, B. (2017). Öğretmenlerin iş motivasyonunu arttıran ve olumsuz etkileyen durumların incelenmesi. The Journal of Academic Social Science, 5 (58), 582-603.
  • Feldman, A. (2015). STEAM rising. Slate. Retrieved from http://www.slate.com/news-andpolitics/ 2018/06/donald-trump-returns-to-race-baiting-as-republicans-stumble-towardthemidterms. html.
  • Holmlund, T.D. , Lesseig, K. & Slavit, D. (2018). Making sense of “STEM education” in K-12 contexts. International Journal of STEM Education, 5 (32), 3-18.
  • Gok, F. (2010). Türkiye’de eğitim ve kadınlar. Şirin Tekeli (Ed.), 1980’ler Türkiye’sinde Kadın Bakış Açısından Kadınlar. İstanbul: İletişim Yayınları, 161-176.
  • Hacioglu, Y. (2018). 5. sınıf fen bilimleri ders kitabındaki etkinliklerin STEM eğitimi acısından incelenmesi. Ders Kitapları Uluslararası Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Karahan, E., Canbazoglu, B.S., & Unal, A. (2015). Integration of media design processes in science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education. Eurasian Journal of Educational Research, 60, 221-240
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel yayıncılık.
  • Kolcu, G. (2015). YOK: Kapatıp güçlendireceğiz Akademisyenler: Bilim biter. Hürriyet. Retrieved from http://www.hurriyet.com.tr/egitim/yok-kapatip-guclendirecegiz-akademisyenler-bilim-biter- 28865916.
  • Kumtepe, A.T. & Genc Kumtepe, E. (2014). STEM in early childhood education: We talk the talk, but do we walk the walk? In H.Y. Yang, Z. Yang, D. Wu & S. Liu (Eds.), Transforming K-12 Classrooms with Digital Technology. (pp. 140-163). New York, NY: IGI Global.
  • Kuran, E. (2018). Telgraftan tablete. Destek Yayınları.
  • Lacey, T.A. & Wright, B. (2009). Occupational employment projections to 2018. Monthly Labor Review, 82-109.
  • List, D. (2004). Maximum variation sampling for surveys and consensus groups. Adelaide: Audience Dialogue.
  • MEB (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara. Retrieved from http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PİD=325.
  • Mills, A.J., Durepos, G., & Wieb, E. (2010). Encyclopedia of case study research. California: SAGE Publications.
  • National Science Foundation. (2016). Science & engineering indicators 2016 Digest. Virginia: NFS.
  • Oner, A.T. & Capraro, R.M. (2016). FeTeMM okulu olmak iyi öğrenci olmak anlamına mı gelir?. Education and Science Journal, 41(185), 1-17.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. Thosand Oaks: CA, Sage.
  • Roberts, A. & Cantu, D. (2012). Applying STEM instructional strategies to design and technology curriculum. PATT 26 Conference, Technology education in the 21st century. 26-30 Haziran 2012 in (pp. 91-93). Stockholm, Sweden.
  • Sanders, M. (2009). STEM, STEM education, STEMmania. The Technology Teacher, 68(4), 20-26.
  • Taslibeyaz, E., Selcuk K. & Goktas, Y. (2014). Öğretmenlerin uzaktan hizmetiçi eğitim deneyimlerinin incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi. 15(1), 139-160.
  • Taylor, S.J., Bogdan, R., & DeVault, M.L. (2016). Introduction to qualitative research methods. New Jersey: Wiley.
  • Wang, H.H., Moore, T.J., Roehrig, G.H., & Park, M.S. (2011). STEM integration: teacher perceptions and practice, Journal of Pre-College Engineering Education Research. 1(2). 3-13.
  • Yıldırım, A. & Simsek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R.K. (2014). Case study research. Design and methods. 3rd. ed. Thousand Oaks, California: Sage.

An Example of STEM Education in Turkey and Distance Education for Sustainable STEM Learning

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 4, 1345 - 1364, 31.10.2019

Öz

Global competition, which affects the future of all living things on earth, relies on the
economic powers of countries. Education, on the other hand, is the most sensible investment that
countries can make for their future. Having emerged from these considerations, STEM education aims
to raise the knowledge and skills acquired by students to the synthesis and evaluation stages in
Bloom’s taxonomy with an interdisciplinary perspective. The first aim of this two-stage multiple case
study was to explore STEM education project in Kayseri, Turkey, and evaluate on site by determining
the opinions of all the stakeholders. The results from the first stage were related to readiness,
practices, problems, and suggestions regarding STEM education. Considering the pivotal role of
technology among other STEM education disciplines, the fact that this new generation of learners,
also called digital natives, take this education only face-to-face in schools is an element that will
affect its sustainability. Based on this premise, the second aim of this study was to explore the
feasibility, sustainability, and extensibility of distance STEM education based on distance education’s
expert opinions. The results from the second stage had implications for the design and implementation
of STEM education. Conducted based on the opinions of almost all relevant stakeholders, this study
includes an example of STEM education practice implemented in Turkey and multidimensional
evaluations of delivery of STEM education via distance education.


Kaynakça

  • Akar, H. (2016). Durum calismasi. In A. Saban & A. Ersoy (Eds.), Egitimde nitel arastirma desenleri (pp.130-149). Ankara: Ani Yayincilik.
  • Akgunduz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Cavas, B., Corlu, M., Oner, T., & Ozdemir, S. (2015). STEM egitimi Turkiye raporu: “Gunumuz modasi mi yoksa gereksinim mi?” İstanbul: İstanbul Aydin Üniversitesi STEM Merkezi.
  • Aktas, S. G., Genc Kumtepe, E., Kantar, Y. M., Ulukan, I. C., Aydın, S., Aksoy, T., & Er, F. (2019). Improving gender equality in higher education in Turkey. Applied Spatial Analysis and Policy, 12(1), 167–189.
  • Basaran, C. S. (2015). Eğitimde yeni trendler: STEM konferansı. Retrieved from http://www.tusiad.org.tr/__rsc/shared/file/2015-05-29-Cansen-Basaran-Symes---STEMkonferansi. pdf.
  • Bumen, N.T., Ates, A., Ural, G. & Acar, V. (2012). Turkiye baglaminda ogretmenlerin mesleki gelisimleri: Sorun ve oneriler. Egitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 41(194), 33.
  • Conrad, D., & Openo, J. (2018). Assessment strategies for online learning: engagement and authenticity. Athabasca University, AU Press.
  • Corlu, M. (2014). FeTeMM egitimi makale cagri mektubu. Turkish Journal of Education, 3(1), 4-10.
  • Corlu, M.A., Adiguzel, T., Ayar, M.C., Corlu, M.S. & Ozel, S. (2012). Bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik (BTMM) egitimi: disiplinler arası calısmalar ve etkilesimler. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulmuş bildiri, Niğde.
  • Corlu, M. S. Capraro, R.M., & Capraro, M. M. (2014). Introducing STEM Education: Implications for Educating Our Teachers For the Age of Innovation. Education and Science. 39(171), 74-85.
  • Downes, S. (2007). Models for sustainable open educational resources. Interdiciplinary Journal of Knowledge and Learning Objects,3(1), 29-44.
  • Erturk, R. & Aydin, B. (2017). Öğretmenlerin iş motivasyonunu arttıran ve olumsuz etkileyen durumların incelenmesi. The Journal of Academic Social Science, 5 (58), 582-603.
  • Feldman, A. (2015). STEAM rising. Slate. Retrieved from http://www.slate.com/news-andpolitics/ 2018/06/donald-trump-returns-to-race-baiting-as-republicans-stumble-towardthemidterms. html.
  • Holmlund, T.D. , Lesseig, K. & Slavit, D. (2018). Making sense of “STEM education” in K-12 contexts. International Journal of STEM Education, 5 (32), 3-18.
  • Gok, F. (2010). Türkiye’de eğitim ve kadınlar. Şirin Tekeli (Ed.), 1980’ler Türkiye’sinde Kadın Bakış Açısından Kadınlar. İstanbul: İletişim Yayınları, 161-176.
  • Hacioglu, Y. (2018). 5. sınıf fen bilimleri ders kitabındaki etkinliklerin STEM eğitimi acısından incelenmesi. Ders Kitapları Uluslararası Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Karahan, E., Canbazoglu, B.S., & Unal, A. (2015). Integration of media design processes in science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education. Eurasian Journal of Educational Research, 60, 221-240
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel yayıncılık.
  • Kolcu, G. (2015). YOK: Kapatıp güçlendireceğiz Akademisyenler: Bilim biter. Hürriyet. Retrieved from http://www.hurriyet.com.tr/egitim/yok-kapatip-guclendirecegiz-akademisyenler-bilim-biter- 28865916.
  • Kumtepe, A.T. & Genc Kumtepe, E. (2014). STEM in early childhood education: We talk the talk, but do we walk the walk? In H.Y. Yang, Z. Yang, D. Wu & S. Liu (Eds.), Transforming K-12 Classrooms with Digital Technology. (pp. 140-163). New York, NY: IGI Global.
  • Kuran, E. (2018). Telgraftan tablete. Destek Yayınları.
  • Lacey, T.A. & Wright, B. (2009). Occupational employment projections to 2018. Monthly Labor Review, 82-109.
  • List, D. (2004). Maximum variation sampling for surveys and consensus groups. Adelaide: Audience Dialogue.
  • MEB (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara. Retrieved from http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PİD=325.
  • Mills, A.J., Durepos, G., & Wieb, E. (2010). Encyclopedia of case study research. California: SAGE Publications.
  • National Science Foundation. (2016). Science & engineering indicators 2016 Digest. Virginia: NFS.
  • Oner, A.T. & Capraro, R.M. (2016). FeTeMM okulu olmak iyi öğrenci olmak anlamına mı gelir?. Education and Science Journal, 41(185), 1-17.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. Thosand Oaks: CA, Sage.
  • Roberts, A. & Cantu, D. (2012). Applying STEM instructional strategies to design and technology curriculum. PATT 26 Conference, Technology education in the 21st century. 26-30 Haziran 2012 in (pp. 91-93). Stockholm, Sweden.
  • Sanders, M. (2009). STEM, STEM education, STEMmania. The Technology Teacher, 68(4), 20-26.
  • Taslibeyaz, E., Selcuk K. & Goktas, Y. (2014). Öğretmenlerin uzaktan hizmetiçi eğitim deneyimlerinin incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi. 15(1), 139-160.
  • Taylor, S.J., Bogdan, R., & DeVault, M.L. (2016). Introduction to qualitative research methods. New Jersey: Wiley.
  • Wang, H.H., Moore, T.J., Roehrig, G.H., & Park, M.S. (2011). STEM integration: teacher perceptions and practice, Journal of Pre-College Engineering Education Research. 1(2). 3-13.
  • Yıldırım, A. & Simsek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R.K. (2014). Case study research. Design and methods. 3rd. ed. Thousand Oaks, California: Sage.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gizem Tekin Poyraz Bu kişi benim 0000-0002-8257-0108

Evrim Genç Kumtepe 0000-0002-2568-8054

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Tekin Poyraz, G., & Genç Kumtepe, E. (2019). An Example of STEM Education in Turkey and Distance Education for Sustainable STEM Learning. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(4), 1345-1364.
AMA Tekin Poyraz G, Genç Kumtepe E. An Example of STEM Education in Turkey and Distance Education for Sustainable STEM Learning. Derginin Amacı ve Kapsamı. Ekim 2019;7(4):1345-1364.
Chicago Tekin Poyraz, Gizem, ve Evrim Genç Kumtepe. “An Example of STEM Education in Turkey and Distance Education for Sustainable STEM Learning”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 7, sy. 4 (Ekim 2019): 1345-64.
EndNote Tekin Poyraz G, Genç Kumtepe E (01 Ekim 2019) An Example of STEM Education in Turkey and Distance Education for Sustainable STEM Learning. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 7 4 1345–1364.
IEEE G. Tekin Poyraz ve E. Genç Kumtepe, “An Example of STEM Education in Turkey and Distance Education for Sustainable STEM Learning”, Derginin Amacı ve Kapsamı, c. 7, sy. 4, ss. 1345–1364, 2019.
ISNAD Tekin Poyraz, Gizem - Genç Kumtepe, Evrim. “An Example of STEM Education in Turkey and Distance Education for Sustainable STEM Learning”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 7/4 (Ekim 2019), 1345-1364.
JAMA Tekin Poyraz G, Genç Kumtepe E. An Example of STEM Education in Turkey and Distance Education for Sustainable STEM Learning. Derginin Amacı ve Kapsamı. 2019;7:1345–1364.
MLA Tekin Poyraz, Gizem ve Evrim Genç Kumtepe. “An Example of STEM Education in Turkey and Distance Education for Sustainable STEM Learning”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, c. 7, sy. 4, 2019, ss. 1345-64.
Vancouver Tekin Poyraz G, Genç Kumtepe E. An Example of STEM Education in Turkey and Distance Education for Sustainable STEM Learning. Derginin Amacı ve Kapsamı. 2019;7(4):1345-64.