Background and Aims:Sedoanalgesia usage has become routine for gastrointestinal endoscopic procedures in many centers. Since the drugs used for this purpose may lengthen the recovery time or cause a temporary deterioration in learning and attention after the procedure, patients are cautioned to not undertake activities during the day that require their attention. In this study, we aimed to compare the effects of two sedoanalgesia protocols on learning and attention, discharge time, and sleep time over postoperative 24 hours in two groups. Materials and Methods:All patients referring to our unit for colonoscopy had been randomized prior to the procedure to either the midazolam-meperidine or meperidine-propofol group. Protocols were administered to all patients by the same neurology specialist three times (pre-procedural, immediately after being taken to the recovery room, and 30 minutes after the end of the procedure). Results were noted as numerical values. At the end of the study, the two groups were compared with respect to the discharge time and time asleep over 24 hours post-procedure. Results:Fifty-one patients were recruited to the study; 32 were randomized to the midazolam-meperidine and 19 to the meperidine-propofol group. The mean age of the study group was 51 years, and 25 patients were female. Both groups were similar regarding the discharge time and the sleep duration over 24 hours post-procedure (p=0.617 and p=0.242). When the two groups were assessed in comparison to the onset, learning and attention tests were shown to have deteriorated significantly after colonoscopy in each group (p
Colonoscopy sedoanalgesia attention test learning test recovery time
Giriş ve Amaç: Birçok merkezde gastrointestinal sistemin endoskopik işlemlerinde sedoanaljezi kullanımı rutin hale gelmiştir. Bu amaçla kullanılan
ilaçlar, işlem sonrası takip süresinde uzamaya ve geçici bir süre dikkat ve
öğrenmede bozulmalara neden olduklarından, hastalara gün içinde dikkat
gerektiren işler yapmaması önerilir. Biz bu çalışmada; sedoanaljezi amacı
ile kullanılan iki farklı protokolün hasta dikkat ve öğrenme testleri üzerine
etkisini ve her iki grup için ve işlem sonrasındaki 24 saatte hastaların
uykuda geçirdiği süreleri karşılaştırmayı amaçladık. Gereç ve Yöntem: Kolonoskopi
yapılmak üzere ünitemize başvuran hastalar sedoanaljezi tipine
göre midazolam-meperidin ve meperidin-propofol gruplarına randomize
edildi. Hastalara işlem öncesi, işlem sonrası uyanma odasına alındıklarında
ve işlem bitiminden 30 dakika sonra toplam üç defa olmak üzere, aynı nöroloji
uzmanı tarafından öğrenme ve dikkat testleri (iz sürme, Stroop ve Rey
testleri) uygulandı ve sonuçlar sayısal veriler olarak not edildi. Çalışmanın
sonunda her iki grubun eve gönderilme zamanları ve işlemden sonraki ilk
24 saatte uykuda geçirdikleri süre karşılaştırıldı. Bulgular: Çalışmaya 32’si
midazolam-meperidin ve, 19’u meperidin-propofol grubuna randomize edilen
toplam 51 hasta alındı. Çalışma grubumuzun ortanca yaşı 51 olup, 25
hasta kadın idi. Her iki grupta eve gönderilme zamanları ve 24 saatte uykuda
geçen sure benzer idi (p=0.617 ve p=0.242). Her iki grup için başlangıç testlerine
göre değerlendirildiğinde işlem sonrası dikkat ve öğrenmede anlamlı
bozulma olduğu izlendi (p < 0.001). Dikkat ve öğrenmedeki bozulma düzeyi
her iki grupta benzerdi. Sonuç: Kolonoskopi sırasında midazolam-meperidin
ve meperidin-propofol protokolleri ile uygulanan sedoanaljezi dikkat ve
öğrenme üzerine aynı düzeyde olumsuz etki yapmaktadır.
Kolonoskopi sedoanaljezi dikkat testleri öğrenme testleri derlenme zamanı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 21 Sayı: 1 |