Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

Comparison of the effect of two different sedoanalgesia methods on attention, learning, discharge time, and sleep time over postoperative 24 hours

Yıl 2013, Cilt: 21 Sayı: 1, 1 - 4, 01.04.2013
https://doi.org/10.17940/endoskopi.74811

Öz

Background and Aims:Sedoanalgesia usage has become routine for gastrointestinal endoscopic procedures in many centers. Since the drugs used for this purpose may lengthen the recovery time or cause a temporary deterioration in learning and attention after the procedure, patients are cautioned to not undertake activities during the day that require their attention. In this study, we aimed to compare the effects of two sedoanalgesia protocols on learning and attention, discharge time, and sleep time over postoperative 24 hours in two groups. Materials and Methods:All patients referring to our unit for colonoscopy had been randomized prior to the procedure to either the midazolam-meperidine or meperidine-propofol group. Protocols were administered to all patients by the same neurology specialist three times (pre-procedural, immediately after being taken to the recovery room, and 30 minutes after the end of the procedure). Results were noted as numerical values. At the end of the study, the two groups were compared with respect to the discharge time and time asleep over 24 hours post-procedure. Results:Fifty-one patients were recruited to the study; 32 were randomized to the midazolam-meperidine and 19 to the meperidine-propofol group. The mean age of the study group was 51 years, and 25 patients were female. Both groups were similar regarding the discharge time and the sleep duration over 24 hours post-procedure (p=0.617 and p=0.242). When the two groups were assessed in comparison to the onset, learning and attention tests were shown to have deteriorated significantly after colonoscopy in each group (p

Kaynakça

  • Thompson AM, Wright DJ, Murray W, et al. Analysis of 153 deaths after upper gastrointestinal endoscopy: room for improvement? Surg Endosc 2004;18:22-5.
  • Carlsson U, Grattidge P. Sedation for upper gastrointestinal endos- copy: a comparative study of propofol and midazolam. Endoscopy 1995;27:240-3.
  • Chin NM, Tai HY, Chin MK. Intravenous sedation for upper gastro- intestinal endoscopy: Midazolam versus propofol. Singapore Med J 1992;33:478-80.
  • Sonuç olarak, günlük endoskopi pratiğinde sık olarak kulla
  • nılan iki sedoanaljezi yönteminin dikkat ve öğrenme üzerine
  • etkisini karşılaştırdığımızda gruplar arasında fark saptamadık.
  • Ancak her iki protokolün de dikkat ve öğrenme üzerine baş
  • langıç değerlerine göre anlamlı bozulmaya neden olduğunu
  • gösterdik. Buna göre hastalara işlem sonrası dikkat gerektiren
  • işlerden kaçınmaları yolundaki önerimizin yerinde olduğunu
  • nörolojik testler ile de destekleyerek göstermiş olduk.
  • Patterson KW, Casey PB, Murray JP, et al. Propofol sedation for outpa- tient upper gastrointestinal endoscopy: comparison with midazolam. Br J Anaesth 1991;67:108-11.
  • Jonas DE, Russell LB, Sandler RS, et al. Patient time requirements for screening colonoscopy. Am J Gastroenterol 2007;102:2401-10.
  • Horiuchi A, Nakayama Y, Hidaka N, et al. Low-dose propofol sedation for diagnostic esophagogastroduodenoscopy: results in 10,662 adults. Am J Gastroenterol 2009;104:1650-5.

Kolonoskopi sırasında uygulanan iki farklı sedoanaljezi yönteminin dikkat, öğrenme, eve gönderme zamanı ve uyuma süreleri açısından karşılaştırılması

Yıl 2013, Cilt: 21 Sayı: 1, 1 - 4, 01.04.2013
https://doi.org/10.17940/endoskopi.74811

Öz

Giriş ve Amaç: Birçok merkezde gastrointestinal sistemin endoskopik işlemlerinde sedoanaljezi kullanımı rutin hale gelmiştir. Bu amaçla kullanılan
ilaçlar, işlem sonrası takip süresinde uzamaya ve geçici bir süre dikkat ve
öğrenmede bozulmalara neden olduklarından, hastalara gün içinde dikkat
gerektiren işler yapmaması önerilir. Biz bu çalışmada; sedoanaljezi amacı
ile kullanılan iki farklı protokolün hasta dikkat ve öğrenme testleri üzerine
etkisini ve her iki grup için ve işlem sonrasındaki 24 saatte hastaların
uykuda geçirdiği süreleri karşılaştırmayı amaçladık. Gereç ve Yöntem: Kolonoskopi
yapılmak üzere ünitemize başvuran hastalar sedoanaljezi tipine
göre midazolam-meperidin ve meperidin-propofol gruplarına randomize
edildi. Hastalara işlem öncesi, işlem sonrası uyanma odasına alındıklarında
ve işlem bitiminden 30 dakika sonra toplam üç defa olmak üzere, aynı nöroloji
uzmanı tarafından öğrenme ve dikkat testleri (iz sürme, Stroop ve Rey
testleri) uygulandı ve sonuçlar sayısal veriler olarak not edildi. Çalışmanın
sonunda her iki grubun eve gönderilme zamanları ve işlemden sonraki ilk
24 saatte uykuda geçirdikleri süre karşılaştırıldı. Bulgular: Çalışmaya 32’si
midazolam-meperidin ve, 19’u meperidin-propofol grubuna randomize edilen
toplam 51 hasta alındı. Çalışma grubumuzun ortanca yaşı 51 olup, 25
hasta kadın idi. Her iki grupta eve gönderilme zamanları ve 24 saatte uykuda
geçen sure benzer idi (p=0.617 ve p=0.242). Her iki grup için başlangıç testlerine
göre değerlendirildiğinde işlem sonrası dikkat ve öğrenmede anlamlı
bozulma olduğu izlendi (p < 0.001). Dikkat ve öğrenmedeki bozulma düzeyi
her iki grupta benzerdi. Sonuç: Kolonoskopi sırasında midazolam-meperidin
ve meperidin-propofol protokolleri ile uygulanan sedoanaljezi dikkat ve
öğrenme üzerine aynı düzeyde olumsuz etki yapmaktadır.

Kaynakça

  • Thompson AM, Wright DJ, Murray W, et al. Analysis of 153 deaths after upper gastrointestinal endoscopy: room for improvement? Surg Endosc 2004;18:22-5.
  • Carlsson U, Grattidge P. Sedation for upper gastrointestinal endos- copy: a comparative study of propofol and midazolam. Endoscopy 1995;27:240-3.
  • Chin NM, Tai HY, Chin MK. Intravenous sedation for upper gastro- intestinal endoscopy: Midazolam versus propofol. Singapore Med J 1992;33:478-80.
  • Sonuç olarak, günlük endoskopi pratiğinde sık olarak kulla
  • nılan iki sedoanaljezi yönteminin dikkat ve öğrenme üzerine
  • etkisini karşılaştırdığımızda gruplar arasında fark saptamadık.
  • Ancak her iki protokolün de dikkat ve öğrenme üzerine baş
  • langıç değerlerine göre anlamlı bozulmaya neden olduğunu
  • gösterdik. Buna göre hastalara işlem sonrası dikkat gerektiren
  • işlerden kaçınmaları yolundaki önerimizin yerinde olduğunu
  • nörolojik testler ile de destekleyerek göstermiş olduk.
  • Patterson KW, Casey PB, Murray JP, et al. Propofol sedation for outpa- tient upper gastrointestinal endoscopy: comparison with midazolam. Br J Anaesth 1991;67:108-11.
  • Jonas DE, Russell LB, Sandler RS, et al. Patient time requirements for screening colonoscopy. Am J Gastroenterol 2007;102:2401-10.
  • Horiuchi A, Nakayama Y, Hidaka N, et al. Low-dose propofol sedation for diagnostic esophagogastroduodenoscopy: results in 10,662 adults. Am J Gastroenterol 2009;104:1650-5.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hakan Ümit Ünal Bu kişi benim

Yıldız Kaya Bu kişi benim

Coşkun Araz Bu kişi benim

Murat Korkmaz Bu kişi benim

Haldun Selçuk Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 21 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ünal, H. Ü., Kaya, Y., Araz, C., Korkmaz, M., vd. (2013). Kolonoskopi sırasında uygulanan iki farklı sedoanaljezi yönteminin dikkat, öğrenme, eve gönderme zamanı ve uyuma süreleri açısından karşılaştırılması. Endoskopi Gastrointestinal, 21(1), 1-4. https://doi.org/10.17940/endoskopi.74811
AMA Ünal HÜ, Kaya Y, Araz C, Korkmaz M, Selçuk H. Kolonoskopi sırasında uygulanan iki farklı sedoanaljezi yönteminin dikkat, öğrenme, eve gönderme zamanı ve uyuma süreleri açısından karşılaştırılması. Endoskopi Gastrointestinal. Nisan 2013;21(1):1-4. doi:10.17940/endoskopi.74811
Chicago Ünal, Hakan Ümit, Yıldız Kaya, Coşkun Araz, Murat Korkmaz, ve Haldun Selçuk. “Kolonoskopi sırasında Uygulanan Iki Farklı Sedoanaljezi yönteminin Dikkat, öğrenme, Eve gönderme Zamanı Ve Uyuma süreleri açısından karşılaştırılması”. Endoskopi Gastrointestinal 21, sy. 1 (Nisan 2013): 1-4. https://doi.org/10.17940/endoskopi.74811.
EndNote Ünal HÜ, Kaya Y, Araz C, Korkmaz M, Selçuk H (01 Nisan 2013) Kolonoskopi sırasında uygulanan iki farklı sedoanaljezi yönteminin dikkat, öğrenme, eve gönderme zamanı ve uyuma süreleri açısından karşılaştırılması. Endoskopi Gastrointestinal 21 1 1–4.
IEEE H. Ü. Ünal, Y. Kaya, C. Araz, M. Korkmaz, ve H. Selçuk, “Kolonoskopi sırasında uygulanan iki farklı sedoanaljezi yönteminin dikkat, öğrenme, eve gönderme zamanı ve uyuma süreleri açısından karşılaştırılması”, Endoskopi Gastrointestinal, c. 21, sy. 1, ss. 1–4, 2013, doi: 10.17940/endoskopi.74811.
ISNAD Ünal, Hakan Ümit vd. “Kolonoskopi sırasında Uygulanan Iki Farklı Sedoanaljezi yönteminin Dikkat, öğrenme, Eve gönderme Zamanı Ve Uyuma süreleri açısından karşılaştırılması”. Endoskopi Gastrointestinal 21/1 (Nisan 2013), 1-4. https://doi.org/10.17940/endoskopi.74811.
JAMA Ünal HÜ, Kaya Y, Araz C, Korkmaz M, Selçuk H. Kolonoskopi sırasında uygulanan iki farklı sedoanaljezi yönteminin dikkat, öğrenme, eve gönderme zamanı ve uyuma süreleri açısından karşılaştırılması. Endoskopi Gastrointestinal. 2013;21:1–4.
MLA Ünal, Hakan Ümit vd. “Kolonoskopi sırasında Uygulanan Iki Farklı Sedoanaljezi yönteminin Dikkat, öğrenme, Eve gönderme Zamanı Ve Uyuma süreleri açısından karşılaştırılması”. Endoskopi Gastrointestinal, c. 21, sy. 1, 2013, ss. 1-4, doi:10.17940/endoskopi.74811.
Vancouver Ünal HÜ, Kaya Y, Araz C, Korkmaz M, Selçuk H. Kolonoskopi sırasında uygulanan iki farklı sedoanaljezi yönteminin dikkat, öğrenme, eve gönderme zamanı ve uyuma süreleri açısından karşılaştırılması. Endoskopi Gastrointestinal. 2013;21(1):1-4.