Otomotiv sanayi, geniş tedarik ağına sahip ve birbiri içine geçmiş faaliyetleri içeren büyük bir sistemdir. Bu sistemde her paydaş üzerine düşen görev ve sorumlulukları zamanında ve eksiksiz olarak yerine getirmekle yükümlüdür. Böylece nihai müşteri memnuniyeti sağlanarak tüm paydaşlar için sürdürülebilir başarı elde edilebilmektedir. Bu çalışmada, bir otomotiv yan sanayi firmasında tedarik zinciri performansını etkileyerek müşteri hattında duruşa neden olabilecek risk faktörleri arasındaki neden-sonuç ilişkisi incelenmiştir. Çalışmada, Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV) yöntemlerinden Dematel (Karar Verme Deneme ve Değerlendirme Laboratuvarı - The Decision-Making Trial and Evaluation Laboratory), Gri Dematel ve Bulanık Dematel üç farklı eşik değeri ile kullanılmıştır. Böylece hem eşik değer analizi yapılmış hem de gri ve bulanık sayıların etkileyen / etkilenen faktör gruplarına ve kriter ağırlıklarına etkisi analiz edilmiştir. Dematel, Gri Dematel ve Bulanık Dematel’e göre R4 - doğal afetler etkileyen grupta yer almıştır. R1- arıza ve R3 - küresel tehditler ise Dematel ve Gri Dematel’e göre her eşik değeri için etkileyen gruptayken; Bulanık Dematel’de bir eşik değerinde etkilenen grupta yer almıştır. R2 - kalite, R5 - operatör eksikliği, R6 - altparça eksikliği ve R7- makine verimsizliği tüm analizlerde etkilenen gruplarda yer almıştır. Her üç yöntemde de faktör ağırlığı bakımından ilk sırada R7 ve son sırada R1 yer almaktadır. Yöntemlere göre ilk üçte yer alan faktörler değişmemiş olup R7, R2 ve R6 olarak belirlenmiştir.
Dematel Gri Dematel Bulanık Dematel Tedarik zinciri yönetimi Otomotivde risk faktörleri
Çalışmaya uzman görüşü ile katkı sağlayan Farplas Otomotiv A.Ş Tedarik Zinciri Departmanı'na teşekkür ederiz.
The automotive industry is a vast system with an extensive supply network and interconnected activities. Each stakeholder within this system is responsible for fulfilling their duties and obligations promptly and comprehensively. Consequently, by ensuring ultimate customer satisfaction, sustainable success can be achieved for all stakeholders. In this study, the cause-and-effect relationship among risk factors that may affect supply chain performance in an automotive sub-industry firm, potentially leading to downtime in the customer line, has been investigated. Three different threshold values of Decision-Making Trial and Evaluation Laboratory (DEMATEL), Grey Dematel, and Fuzzy Dematel methods, which are Multi-Criteria Decision Making (MCDM) techniques, have been utilized. Thus, threshold value analysis has been conducted, and the impact of grey and fuzzy numbers on dispatcher/receiver factor groups and criterion weights has been analyzed. According to Dematel, Grey Dematel, and Fuzzy Dematel, R4 - natural disasters belonged to the dispatcher group of factors. R1 - breakdown and R3 - global threats were categorized as dispatcher in both DEMATEL and Grey DEMATEL for each threshold value, while in Fuzzy Dematel, they were categorized as receiver in one threshold value. R2 - quality, R5 - operator shortage, R6 - shortage of sub-components, and R7 - machine inefficiency were consistently placed in the receiver groups across all analyses. In terms of factor weights, R7 ranked first and R1 last in all three methods. The top three factors remained consistent across the methods and were identified as R7, R2, and R6.
Dematel Grey Dematel Fuzzy Dematel Supply chain management risk factors in automotive industry
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Endüstri Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 24 Ağustos 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 5 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 9 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 35 Sayı: 2 |