BibTex RIS Kaynak Göster

Science Course Integrated with the Scientific Process Skills, The Relationship Among Students' Attitudes Toward the Process and Their Academic Achievement

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 2, 8 - 18, 01.10.2014

Öz

This study investigates the effects of the life sciences teaching programme, which is integrated with the scientific process skills, on the attitudes of students towards scientific process. The study was designed based upon correlational survey method. The “Attitudes Towards Scientific Process Inventory” which was developed by the researcher was conducted to 321 students from 6th, 7th and 8th grades. Furthermore relation of these attitudes with genders and grades of the students was examined. In conclusion students were found to have developed a positive attitude towards the scientific process. These attitudes did not significantly differ between genders or grades. A significant positive relationship were found between the attitudes of students towards the scientific process and their academic success at Science

Kaynakça

  • Akinbobola. A.O. & Afolobi, F. (2010). Analysis of science process skills in west african senior secondary school certificate physics practical examinations in nigeria. American-Eurasian Journal of Scientific Research. 5(4), 234-240.
  • Akpınar, E., Yıldız, E., Tatar, N. ve Ergin, Ö. (2009). Students’ attitudes toward science and technology: an investigation of gender, grade level, and academic achievement. Procedia Social and Behavioral Sciences. 1, 2804 – 2808.
  • Aktamış, H. (2007). Fen eğitiminde bilimsel süreç becerilerinin bilimsel yaratıcılığa etkisi: ilköğretim 7. sınıf fizik ünitesi örneği (Yayınlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Allport, G.W. (1935). Attitudes. In C. Murchison (Ed.), Handbook of social psychology. Worcester, Mass: Clark University Press.
  • Anastasi, A. & Urbina, S. (1997). Psychological testing (8th ed.). Prentice Hall: USA. Aybek, B. (2001). Disiplinlerarası (bütünleştirilmiş) öğretim yaklaşımı. Eurasian Journal of Educational Research, 3(4), 1-7.
  • Aydoğdu B. (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde bilimsel süreç becerilerini etkileyen değişkenlerin belirlenmesi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Bahadır, H. (2007). Bilimsel yöntem sürecine dayalı ikögretim fen eğitiminin bilimsel süreç becerilerine, tutuma, başarıya ve kalıcılığa etkisi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: PegemA. Bybee, R. W., & DeBoer, C. E. (1993). Research on goals for the science curriculum. In D.
  • Gabel (Ed.), Handbook of research on science teaching and learning (ss. 357-387). New York: National Science Teachers Association.
  • Celep, A. ve Bacanak, A. (2013). Yüksek lisans yapan öğretmenlerin bilimsel süreç becerileri ve kazandırılması hakkındaki görüşleri. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(1), 56-78.
  • Chuang, H. F. & Cheng, Y. J. (2002). The relationships between attitudes toward science and related variables of junior high school students. Chinese Journal of Science Education. 10(1), 1-20.
  • Coşkun, E. B. (2012). İlköğretim II. kademe fen ve teknoloji öğretmenlerinin bilimsel süreç becerileri ile ilgili bilgi, farkındalık ve kullanma düzeylerinin araştırılması (Tokat örneği) (yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Osman Paşa Üniversitesi, Tokat.
  • Davison, D.M., Miller, K.W. & Metheny, D.L. (1995). What does ıntegration of science and mathematics realy mean? School Science and Mathematics, 95(5), 226 – 230.
  • Dökme, İ ve Aydınlı, E. (2009). Turkish primary school students’ performance on basic science process skills. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 544–548.
  • Drake, M.S. & Burns, R.C. (2004). Meeting standards through ıntegrated curriculum. USA: ASCD Publication.
  • Duran, M. (2008). Fen öğretiminde bilimsel süreç becerilerine dayalı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin bilime karşı tutumlarına etkisi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Muğla Üniversitesi.
  • George, R. (2006). A cross-domain analysis of change in students’ attitudes toward science and attitudes about the utility of science. International Journal of Science Education, 28(6), 571–589.
  • Harlen, W. (1999). Purposes and procedures for assessing science process skills. Assessment in Education, 6(1), 129-144.
  • Hembree. R. (1990). The nature, effects, and relief of mathematics anxiety. Journal of Research in Mathematics Education. 21, 33–46.
  • Kaptan, F. (1999). Fen bilgisi öğretimi. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Karar, E. E. (2011). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Kfir, D. (1988). Achievements and aspirations among boys and girls in high school: A comparison of two Israeli ethnic groups. American Educational Research Journal. 25, 213-236.
  • Kılıç, G. B. (2003). Üçüncü uluslararası matematik ve fen araştırması (TIMSS): Fen öğretimi, bilimsel arştırma ve bilimin doğası. İlköğretim-Online, 2(1), 42 – 51.
  • Klinie, T. J. B. (2005). Psychological testing: A practical aproach to design and evaluation. USA: Sage Publications.
  • MEB. (2013). İlköğretim kurumları fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Metin, M. (2014). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Oruç, M. (1993). İlköğretim okulu II. kademe öğrencilerinin fen tutumları ile fen başarıları arasındaki ilişki (yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Osborne, J. Simon, S., & Collins, S. (2003). Attitudes towards science: A review of the literature and its implications. International Journal of Science Education, 25(9), 1049–1079
  • Özgelen, S. (2012). Students’ science process skills within a cognitive domain framework. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 8(4), 283-292.
  • Özgüven, İ E. (1994). Psikolojik testler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Öztürk, N. (2008). İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersinde bilimsel süreç becerilerini kazanma düzeyleri (yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Padilla, M. J., Okey, J. R., & Garrard, K. (1984). The effects of ınstruction on ıntegrated science process skill achievement. Journal of Research in Science Teaching, 21(3), 277-287.
  • Rezba, R.J., Sprague, C.R., McDonnough, J.T., & Matkins, J.J. (2007). Learning and assesing science process skills (5th ed.). USA: Kendall/Hunt Publishing Company.
  • Serin, G. (2009). Probleme dayalı öğrenme öğretiminin 7. sınıf öğrencilerin fen başarısına, fene karşı tutumuna ve bilimsel süreç becerilerine etkisi (Yayınlanmamış doktora tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Steinkamp, M.W., & Maehr, M.L. (1984). Gender differences in motivational orientations toward achievement in school science: A quantitative synthesis. American Educational Research Journal, 21(1). 39 – 59.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. Ankara: Nobel.
  • Tepe, D. (1999). Öğrencilerin fen derslerine karşı tutumları ile başarıları arasındaki ilişki (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Türkmen, H. ve Kandemir, E.M. (2011). Öğretmenlerin bilimsel süreç becerileri öğrenme alanı algıları üzerine bir durum çalışması. Journal of European Education, 1(1).
  • White, T. R. (1999). An investigation of gender and grade-level differences in middle school students‟ attitudes about science; in science process skills ability, and in parental expectations of their children‟s science performance (Unpublished doctoral thesis) The University of Southern Mississiphi.
  • Yıldırım, M. (2014). Fen eğitiminde bilimsel sürece yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması, 23. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi.

Bilimsel Süreç Becerileriyle Bütünleştirilmiş Fen Bilimleri Eğitimi Programının Öğrenci Tutumlarına Yansıması

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 2, 8 - 18, 01.10.2014

Öz

Bu araştırmanın amacı; bilimsel süreç becerileriyle bütünleştirilmiş fen bilimleri dersinde öğrencilerin akademik başarıları ile bilimsel sürece yönelik tutumları arasındaki ilişkiyi saptamaktır. Bu nedenle çalışma; tarama yöntemlerinden ilişkisel tarama deseni benimsenenerek yürütülmüştür. Ortaokul altı, yedi ve sekizinci sınıflarda öğrenim görmekte olan toplam 321 öğrenciye, araştırmacı tarafından geliştirilen “Bilimsel Sürece Yönelik Tutum Ölçeği” uygulanmıştır. Ayrıca öğrencilerin cinsiyet ve sınıf düzeylerine göre tutum puanlarında anlamlı bir fark olup olmadığı da incelenmiştir. Çalışmanın sonunda, öğrencilerin bilimsel sürece karşı olumlu tutum geliştirdikleri; bu tutumların cinsiyet ve sınıf düzeyi açısından anlamlı farklar içermediği tespit edilmiştir. Öğrencilerin fene yönelik akademik başarıları ile bilimsel sürece yönelik tutumları arasında ise pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur

Kaynakça

  • Akinbobola. A.O. & Afolobi, F. (2010). Analysis of science process skills in west african senior secondary school certificate physics practical examinations in nigeria. American-Eurasian Journal of Scientific Research. 5(4), 234-240.
  • Akpınar, E., Yıldız, E., Tatar, N. ve Ergin, Ö. (2009). Students’ attitudes toward science and technology: an investigation of gender, grade level, and academic achievement. Procedia Social and Behavioral Sciences. 1, 2804 – 2808.
  • Aktamış, H. (2007). Fen eğitiminde bilimsel süreç becerilerinin bilimsel yaratıcılığa etkisi: ilköğretim 7. sınıf fizik ünitesi örneği (Yayınlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Allport, G.W. (1935). Attitudes. In C. Murchison (Ed.), Handbook of social psychology. Worcester, Mass: Clark University Press.
  • Anastasi, A. & Urbina, S. (1997). Psychological testing (8th ed.). Prentice Hall: USA. Aybek, B. (2001). Disiplinlerarası (bütünleştirilmiş) öğretim yaklaşımı. Eurasian Journal of Educational Research, 3(4), 1-7.
  • Aydoğdu B. (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde bilimsel süreç becerilerini etkileyen değişkenlerin belirlenmesi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Bahadır, H. (2007). Bilimsel yöntem sürecine dayalı ikögretim fen eğitiminin bilimsel süreç becerilerine, tutuma, başarıya ve kalıcılığa etkisi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: PegemA. Bybee, R. W., & DeBoer, C. E. (1993). Research on goals for the science curriculum. In D.
  • Gabel (Ed.), Handbook of research on science teaching and learning (ss. 357-387). New York: National Science Teachers Association.
  • Celep, A. ve Bacanak, A. (2013). Yüksek lisans yapan öğretmenlerin bilimsel süreç becerileri ve kazandırılması hakkındaki görüşleri. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(1), 56-78.
  • Chuang, H. F. & Cheng, Y. J. (2002). The relationships between attitudes toward science and related variables of junior high school students. Chinese Journal of Science Education. 10(1), 1-20.
  • Coşkun, E. B. (2012). İlköğretim II. kademe fen ve teknoloji öğretmenlerinin bilimsel süreç becerileri ile ilgili bilgi, farkındalık ve kullanma düzeylerinin araştırılması (Tokat örneği) (yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Osman Paşa Üniversitesi, Tokat.
  • Davison, D.M., Miller, K.W. & Metheny, D.L. (1995). What does ıntegration of science and mathematics realy mean? School Science and Mathematics, 95(5), 226 – 230.
  • Dökme, İ ve Aydınlı, E. (2009). Turkish primary school students’ performance on basic science process skills. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 544–548.
  • Drake, M.S. & Burns, R.C. (2004). Meeting standards through ıntegrated curriculum. USA: ASCD Publication.
  • Duran, M. (2008). Fen öğretiminde bilimsel süreç becerilerine dayalı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin bilime karşı tutumlarına etkisi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Muğla Üniversitesi.
  • George, R. (2006). A cross-domain analysis of change in students’ attitudes toward science and attitudes about the utility of science. International Journal of Science Education, 28(6), 571–589.
  • Harlen, W. (1999). Purposes and procedures for assessing science process skills. Assessment in Education, 6(1), 129-144.
  • Hembree. R. (1990). The nature, effects, and relief of mathematics anxiety. Journal of Research in Mathematics Education. 21, 33–46.
  • Kaptan, F. (1999). Fen bilgisi öğretimi. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Karar, E. E. (2011). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Kfir, D. (1988). Achievements and aspirations among boys and girls in high school: A comparison of two Israeli ethnic groups. American Educational Research Journal. 25, 213-236.
  • Kılıç, G. B. (2003). Üçüncü uluslararası matematik ve fen araştırması (TIMSS): Fen öğretimi, bilimsel arştırma ve bilimin doğası. İlköğretim-Online, 2(1), 42 – 51.
  • Klinie, T. J. B. (2005). Psychological testing: A practical aproach to design and evaluation. USA: Sage Publications.
  • MEB. (2013). İlköğretim kurumları fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Metin, M. (2014). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Oruç, M. (1993). İlköğretim okulu II. kademe öğrencilerinin fen tutumları ile fen başarıları arasındaki ilişki (yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Osborne, J. Simon, S., & Collins, S. (2003). Attitudes towards science: A review of the literature and its implications. International Journal of Science Education, 25(9), 1049–1079
  • Özgelen, S. (2012). Students’ science process skills within a cognitive domain framework. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 8(4), 283-292.
  • Özgüven, İ E. (1994). Psikolojik testler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Öztürk, N. (2008). İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersinde bilimsel süreç becerilerini kazanma düzeyleri (yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Padilla, M. J., Okey, J. R., & Garrard, K. (1984). The effects of ınstruction on ıntegrated science process skill achievement. Journal of Research in Science Teaching, 21(3), 277-287.
  • Rezba, R.J., Sprague, C.R., McDonnough, J.T., & Matkins, J.J. (2007). Learning and assesing science process skills (5th ed.). USA: Kendall/Hunt Publishing Company.
  • Serin, G. (2009). Probleme dayalı öğrenme öğretiminin 7. sınıf öğrencilerin fen başarısına, fene karşı tutumuna ve bilimsel süreç becerilerine etkisi (Yayınlanmamış doktora tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Steinkamp, M.W., & Maehr, M.L. (1984). Gender differences in motivational orientations toward achievement in school science: A quantitative synthesis. American Educational Research Journal, 21(1). 39 – 59.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. Ankara: Nobel.
  • Tepe, D. (1999). Öğrencilerin fen derslerine karşı tutumları ile başarıları arasındaki ilişki (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Türkmen, H. ve Kandemir, E.M. (2011). Öğretmenlerin bilimsel süreç becerileri öğrenme alanı algıları üzerine bir durum çalışması. Journal of European Education, 1(1).
  • White, T. R. (1999). An investigation of gender and grade-level differences in middle school students‟ attitudes about science; in science process skills ability, and in parental expectations of their children‟s science performance (Unpublished doctoral thesis) The University of Southern Mississiphi.
  • Yıldırım, M. (2014). Fen eğitiminde bilimsel sürece yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması, 23. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Mehtap Yıdırım

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yıdırım, M. (2014). Bilimsel Süreç Becerileriyle Bütünleştirilmiş Fen Bilimleri Eğitimi Programının Öğrenci Tutumlarına Yansıması. Eğitimde Politika Analizi, 3(2), 8-18.
AMA Yıdırım M. Bilimsel Süreç Becerileriyle Bütünleştirilmiş Fen Bilimleri Eğitimi Programının Öğrenci Tutumlarına Yansıması. Eğitimde Politika Analizi. Ekim 2014;3(2):8-18.
Chicago Yıdırım, Mehtap. “Bilimsel Süreç Becerileriyle Bütünleştirilmiş Fen Bilimleri Eğitimi Programının Öğrenci Tutumlarına Yansıması”. Eğitimde Politika Analizi 3, sy. 2 (Ekim 2014): 8-18.
EndNote Yıdırım M (01 Ekim 2014) Bilimsel Süreç Becerileriyle Bütünleştirilmiş Fen Bilimleri Eğitimi Programının Öğrenci Tutumlarına Yansıması. Eğitimde Politika Analizi 3 2 8–18.
IEEE M. Yıdırım, “Bilimsel Süreç Becerileriyle Bütünleştirilmiş Fen Bilimleri Eğitimi Programının Öğrenci Tutumlarına Yansıması”, Eğitimde Politika Analizi, c. 3, sy. 2, ss. 8–18, 2014.
ISNAD Yıdırım, Mehtap. “Bilimsel Süreç Becerileriyle Bütünleştirilmiş Fen Bilimleri Eğitimi Programının Öğrenci Tutumlarına Yansıması”. Eğitimde Politika Analizi 3/2 (Ekim 2014), 8-18.
JAMA Yıdırım M. Bilimsel Süreç Becerileriyle Bütünleştirilmiş Fen Bilimleri Eğitimi Programının Öğrenci Tutumlarına Yansıması. Eğitimde Politika Analizi. 2014;3:8–18.
MLA Yıdırım, Mehtap. “Bilimsel Süreç Becerileriyle Bütünleştirilmiş Fen Bilimleri Eğitimi Programının Öğrenci Tutumlarına Yansıması”. Eğitimde Politika Analizi, c. 3, sy. 2, 2014, ss. 8-18.
Vancouver Yıdırım M. Bilimsel Süreç Becerileriyle Bütünleştirilmiş Fen Bilimleri Eğitimi Programının Öğrenci Tutumlarına Yansıması. Eğitimde Politika Analizi. 2014;3(2):8-18.