Research Article
BibTex RIS Cite

The Evaluation of the Relationship between the Academic Achievement of Social Studies Teacher Candidates and Their Attitudes towards Environment

Year 2019, Volume: 13, 136 - 139, 31.08.2019

Abstract

The
century that we left behind took its place in the history books as a century of
urbanization, industrialization, information and development, where there were
many discoveries and breakthroughs in science and technology, and many global
changes in human history. In order to provide an original environmental
education, firstly educators who can give this education should be trained. The
training of teachers who will train generations to decide on the environment in
the future constitutes one of the most important stages of environmental
education which is expected to be given to all segments of the society for
life. Therefore, the relationship between education and the environmental
problems in the last quarter of the century will be examined again; the
sensitivity of teachers, schools, curriculums to environmental awareness and
the ability to raise individuals with high environmental awareness has been
questioned again. The aim of this study is; The aim of the course is to
determine the level of relationship between the academic achievement of the
social studies teacher candidates and their attitudes towards the environment. In this study,
qualitative research methods, relational scanning technique has benefited from.
The study group of research Nizip, Gaziantep University, Faculty of education
social studies were conducted with students who studied at 12. Data from
semi-structured interview were analyzed according to the responses given from
the form. According to the results, it is observed that the sensitivity towards
the environment is higher in female students with higher academic achievement,
and that teacher candidates' attitudes towards environmental behavior and
environment and their attitudes towards environment are above medium level and
positive.

References

  • Altın, M., Bacanlı, H. ve Yıldız, K. (2002). Biyoloji Öğretmeni Adaylarının Çevreye Yönelik Tutumları. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Kongresinde sunulmuş Bildiri, ODTÜ, Ankara. Çalışkan, M. (2002). Yetişkinlerde çevre duyarlılığını etkileyen etmenler. Unpublished Masters Thesis). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Çelikkıran, A. (1997). Çevre sorunları ve eğitim. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Geray, C. (1992). Çevre için eğitim.(Der. Keleş, R.). İnsan çevre toplum. İstanbul: İmge Kitabevi. Glover, J. M., & Deckert, L. (1998). What works in environmental education. Parks and Recreation, 33(11), 30-39. Haktanır, G. ve Çabuk, B. (2000). Okulöncesi Dönemindeki Çocukların Çevre Algıları. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi Bildiri Kitabı, 76-82. Hacettepe, Ankara Hungerford, H. R., Volk, T. L., & Ramsey, J. M. (1989). Prototype environmental education curriculum for the middle school. In Environmental Education Series (No. 29). UNESCO. Division of Science Technical and Vocational Education. Kapyla, D., & Wahlstrom, J. (2000). Evaluating the effectiveness of residential environmental education program. The Journal of Environmental Education, 31(2), 31-37. Özer, U. (1991). Çevre eğitimi. Türkiye’de Çevre Kirlenmesi Öncelikleri Sempozyumu Kitabı, 21-22. İstanbul. Özkan, Ö., Tekkaya, C. ve Geban, Ö. (2001). Ekoloji Konularındaki Kavram Yanılgılarının Kavramsal Değişim Metinleri İle Giderilmesi. Yeni Bin Yılın Başında Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 191-194. İstanbul. Peyton, B., Campa, H., & Winterstein, S. R. (1995). Biological diversity for secondary education (No. 504.7 PEY). Soran, H., Morgil, İ., Alev, E. ve Işık, S. (2000). Biyoloji Öğrencilerinin Çevre Konularına Olan İlgilerinin Araştırılması Ve Kimya Öğrencileri İle Karşılaştırılması. H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 128-139. Şimşek, H., & Yıldırım, A. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Türksoy, Ö. (1991). Çocuk ve çevre duyarlılığı eğitimi. Yaşadıkça Eğitim Dergisi.(19), 22-31. Webb, P. and Boltt, G. (1990). Food Chain to Food Web: A Natural Progression?. Journal of Biological Education, 24(3), 187-191. Yılmaz, A., Morgil, İ., Aktuğ, P. ve Göbekli, İ. (2002). Ortaöğretim ve Üniversite Öğrencilerinin Çevre, Çevre Kavramları ve Sorunları Konusundaki Bilgi ve Öneriler. H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 156-162.
Year 2019, Volume: 13, 136 - 139, 31.08.2019

Abstract

References

  • Altın, M., Bacanlı, H. ve Yıldız, K. (2002). Biyoloji Öğretmeni Adaylarının Çevreye Yönelik Tutumları. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Kongresinde sunulmuş Bildiri, ODTÜ, Ankara. Çalışkan, M. (2002). Yetişkinlerde çevre duyarlılığını etkileyen etmenler. Unpublished Masters Thesis). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Çelikkıran, A. (1997). Çevre sorunları ve eğitim. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Geray, C. (1992). Çevre için eğitim.(Der. Keleş, R.). İnsan çevre toplum. İstanbul: İmge Kitabevi. Glover, J. M., & Deckert, L. (1998). What works in environmental education. Parks and Recreation, 33(11), 30-39. Haktanır, G. ve Çabuk, B. (2000). Okulöncesi Dönemindeki Çocukların Çevre Algıları. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi Bildiri Kitabı, 76-82. Hacettepe, Ankara Hungerford, H. R., Volk, T. L., & Ramsey, J. M. (1989). Prototype environmental education curriculum for the middle school. In Environmental Education Series (No. 29). UNESCO. Division of Science Technical and Vocational Education. Kapyla, D., & Wahlstrom, J. (2000). Evaluating the effectiveness of residential environmental education program. The Journal of Environmental Education, 31(2), 31-37. Özer, U. (1991). Çevre eğitimi. Türkiye’de Çevre Kirlenmesi Öncelikleri Sempozyumu Kitabı, 21-22. İstanbul. Özkan, Ö., Tekkaya, C. ve Geban, Ö. (2001). Ekoloji Konularındaki Kavram Yanılgılarının Kavramsal Değişim Metinleri İle Giderilmesi. Yeni Bin Yılın Başında Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 191-194. İstanbul. Peyton, B., Campa, H., & Winterstein, S. R. (1995). Biological diversity for secondary education (No. 504.7 PEY). Soran, H., Morgil, İ., Alev, E. ve Işık, S. (2000). Biyoloji Öğrencilerinin Çevre Konularına Olan İlgilerinin Araştırılması Ve Kimya Öğrencileri İle Karşılaştırılması. H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 128-139. Şimşek, H., & Yıldırım, A. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Türksoy, Ö. (1991). Çocuk ve çevre duyarlılığı eğitimi. Yaşadıkça Eğitim Dergisi.(19), 22-31. Webb, P. and Boltt, G. (1990). Food Chain to Food Web: A Natural Progression?. Journal of Biological Education, 24(3), 187-191. Yılmaz, A., Morgil, İ., Aktuğ, P. ve Göbekli, İ. (2002). Ortaöğretim ve Üniversite Öğrencilerinin Çevre, Çevre Kavramları ve Sorunları Konusundaki Bilgi ve Öneriler. H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 156-162.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Ozkan Akman This is me

Mustafa Murat Cay This is me

Publication Date August 31, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 13

Cite

APA Akman, O., & Cay, M. M. (2019). The Evaluation of the Relationship between the Academic Achievement of Social Studies Teacher Candidates and Their Attitudes towards Environment. The Eurasia Proceedings of Educational and Social Sciences, 13, 136-139.