Öz
Dünya kaynaklarının tükeniyor olması, üretim maliyetlerinin yükselmesi, pandemi ve pandeminin çalışma koşullarında meydana getirdiği değişiklikler, üretimde verimliliği yükseltmeye yönelik çabaları arttırmıştır. Endüstri 4.0 teknolojilerinin üretimde kullanımı yaygınlaşmış, dijitalleşme hızlanmıştır. Günümüzde üretimde dijitalleşme sürecinin Metaverse ile daha da hızlanacağı düşünülmektedir. Son yıllarda büyük ilgi gören ancak tarihçesi eskiye dayanan Metaverse kavramı, gelecekte hayatın büyük bir bölümünü belki de tamamının sürdürüleceği alan olarak görülmektedir. Kavramla ilgili gelişmeler ve tartışmalar devam ederken Boeing, Hyundai Motor, BMW gibi dünya çapında ünlü birçok işletme Metaverse’te yer almak için çalışmalarını başlatmış, Metaverse’te de varlığını sürdürmeye yönelik girişimlerde bulunmuştur. Şimdilik eğitim, pazarlama, oyun, turizm, sağlık, emlak gibi sektörlerde varlığını gösteren kavramın gelecekte tüm sektörlerde yer alması ve tüm sektörleri etkilemesi beklenmektedir. Metaverse’ün etkili olacağı sektörlerden birinin de üretim sektörü olduğu düşünülmektedir. Bu sebeple çalışmada Metaverse’ün üretimde nasıl yer alacağı konusu ele alınmış, Metaverse’ün üretim sektörüne ve üretim sürecine olan etkilerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Tanımlayıcı makale türünde olan bu çalışmada, kullanılan bilgilere literatür taraması ile ulaşılmış ve elde edilen bilgiler derlenerek sunulmuştur. Çalışmada öncelikle Metaverse kavramı açıklanmış, dünyada üretimde Metaverse’e yönelik girişim örneklerinden bahsedilmiş devamında Metaverse’ün üretimde sağlayacağı avantajlara ve dezavantajlara değinilmiş, elde edilen bilgiler doğrultusunda çıkarımlar yapılmıştır.