İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DUYUŞSAL EĞİTİM SÜRECİNDE DUYGUSAL OKURYAZARLIK BECERİLERİ VE EĞİTİM UYGULAMALARI

Yıl 2022, , 810 - 827, 29.06.2022
https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1106916

Öz

Bu araştırma, duyuşsal eğitim sürecinde duygusal okuryazarlık eğitiminin önemine ve örnek eğitim uygulamalarına yer vermeyi amaçlamaktadır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesine uygun olarak tasarlanmıştır. Alanyazında var olan bilgiler doğrultusunda toplanan verilerin analizinde betimsel analizden yararlanılmış, okuyucunun anlayabileceği şekilde düzenlenip yorumlanarak, detaylı olarak ortaya konulmaya çalışılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre; toplumda yaşanan sorunların temelinde, duyuşsal eğitimin ve duygusal okuryazarlığın ihmal edilmiş olması söylenebilir. Yeni süreçte sürecin planlaması bireyin gelişim dönemi özelliklerine ve sınıf düzeylerine uygun olarak amaç ve kazanımlara yer verilmesi gerekmektedir. Bireyin bilişsel ve devinişsel kazanımlarının yanında, özellikle sosyal, duygusal ve ruhsal anlamda desteklenmesi duyuşsal eğitim ve duygusal okuryazarlık açısından tam olarak bütünsel gelişimini sağlayabilir. Öncelikle duygusal farkındalık eğitimlerinin önemsenmesi, verilecek eğitim sürecinde eğitim paydaşlarınca eğitim anlayış ve yaklaşımları ortak bir anlayışla birlikte düşünülebilmeli, ortak duygu, düşünce ve davranışlar geliştirilebilmelidir. Aynı zamanda duyuşsal eğitim sürecinde duygusal okuryazarlık eğitiminin uygulama örnekleriyle somut olarak ortaya konulması önemsenmelidir. Bu eğitim uygulamalarının, eğitim ortamlarında kullanılması, yararlanılması ve alanyazına katkı sağlaması beklenmektedir.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2004). Türk milli eğitim sisteminin duyuşsal amaçlarının ilköğretim II. kademedeki gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aktepe, V. (2014). Eğitimin bireysel temelleri. In H. Arslan, (Eds.), Eğitim Bilimine Giriş, (87-97). Başar Yayıncılık.
  • Aktepe, V., & Gündüz, M. (2021). Eğitimde duygusal okuryazarlık. In E. Koçoğlu, (Eds.), Eğitimde okuryazarlık becerileri - III, (75-90). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Alemdar, M. & Anılan, H. (2020). The development and validation of the emotional literacy skills scale. International Journal of Contemporary Educational Research, 7(2), 258-270. https://doi.org/10.33200/ijcer.757853
  • Alemdar, M. & Anılan, H. (2022). Reflection of social capital in educational processes: emotional literacy and emotional labor context. Asia Pacific Education Review, (23), 27-43. https://doi.org/10.1007/s12564-021-09701-0
  • Bacanlı, H. (2005). Duyuşsal davranış eğitimi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Barnfather, N., & Amod, Z. (2012). Empathy and personal experiences of trainees in an emotional literacy and persona doll programme in South Africa. South African Journal of Psychology, 42(4), 598– 607. https://doi.org/10.1177/008124631204200413 Bocchino, R. (1999). Emotional literacy: To be a different kind of smart. Thousand Oaks, Sage Publications.
  • Bozkurt Yükçü, Ş. & Demircioğlu, H. (2021) Examining the predictor effect of parents’ emotional literacy level on the emotion regulation and social problem-solving skills of children. Early Child Development and Care, 191(16), 2516-2531. https://doi.org/10.1080/03004430.2020.1720671
  • Coppock, V. (2007). It’s good to talk! a multidimensional qualitative study of the effectiveness of emotional literacy work in schools. Children & Society, 405–419. https://doi.org/10.1111/j.1099- 0860.2006.00072.x
  • Cingisiz, N., & Murat, M. (2010). Evlenmek için birbirlerini tercih eden çiftlerin duygusal zekâ düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 99- 114.
  • Corbin, J. & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage Publications.
  • Cornwell, S., & Bundy J. (2008). The emotional curriculum: A journey towards emotional literacy (Lucky Duck Books). Sage Publications.
  • Cüceloğlu, D. (2019). İnsan ve davranışı psikolojinin temel kavramları. Remzi Kitabevi.
  • Çakır, Ö.S., Şahin , T. & Şahin, B. (2000). İlköğretim 6.sınıf fen bilgisi dersine ilişkin bazı değişkenlerin öğrencilerin duyuşsal özelliklerini açıklama gücü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 43-49.
  • Esen Aygün, H. & Şahin Taşkın, Ç. (2021). Türkçe dersi öğretim programında sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin kapsamının belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 54(1), 205-224. https://doi.org/10.30964/auebfd.797377
  • Espelage, D.L. & Swearer, S.M. (2003). Research on school bullying and victimization: What have we learned and where do we go from here? School psychology review, 32(3), 365-384. https://doi.org/10.1080/02796015.2003.12086206
  • Faupel, A., Herrick, E., & Sharp, P. (1998). Anger management: A practical guide. David Fulton Publishers.
  • Gillum, J. (2010). Using emotional literacy to facilitate organisational change in a primary school: A case study (Unpublished Doctoral Dissertation). The University of Birmingham.
  • Goleman, D. (2003). Duygusal zekâ neden IQ’dan daha önemlidir?. Varlık Yayınları.
  • Gomez-Diaz, M., Delgado-Gomez, M.S. & Gomez-Sanchez, R. (2017). Education, emotions and health: Emotional education in Nursing. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 237, 492-498. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2017.02.095
  • Gömleksiz, M. N., & Kan, A. Ü. (2012). Eğitimde duyuşsal boyut ve duyuşsal öğrenme. International Periodical For The Languages, Literatıre and History of Turkish or Turkic, 7(1), 1159-1177.
  • Hebb, D. O. (1946). Emotion in man and animal: An analysis of the Intuitive Processes of recognition. Psychological Review, 53(2), 88-106. https://doi.org/10.1037/h0063033
  • Jokikokko, K. (2016). Reframing teachers’ intercultural learning as an emotional process, Intercultural Education, 27(3), 217-230. https://doi.org./10.1080/14675986.2016.1150648
  • Kandemir, M., & Dündar, H. (2008). Duygusal okuryazarlık ve duygusal okuryazar öğrenme ortamları. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 83-90.
  • Matthews, B. (2006). Engaging education: Developing emotional literacy, equity and co-education. Open University Press.
  • Nemec, M., & Roffey, S. (2006). Emotional literacy and the case for a whole-school approach to promote sustainable educational change, AARE Conference, Australia.
  • Noddings, N. (2012). The caring relation in teaching. Oxford Review of Education, 38(6), 771-781. https://doi.org/10.1080/03054985.2012.745047
  • Özbay, M., & Çelik, M E. (2013). Türkçe öğretmeni adaylarının bilgi okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi [An investigation of information literacy levels of Turkish teacher candidates]. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(4), 10-21.
  • Özbay, Y., & Şahin, M. (1997). Üniversite öğrencilerinin empatik sınıf atmosferine ilişkin algılamalarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. IV. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, AÜ Eğitim Bilimleri Fakültesi, 1-3 Eylül, Ankara.
  • Park, J. (2003). Emotional literacy handbook: Promoting whole-school strategies. David Fulton Publish.
  • Reeve, J. (2009). Understanding motivation and emotion (5th Ed). Wiley.
  • Reeves, J. & Le Mare, L. (2017). Supporting teachers in relational pedagogy and social emotional education: a qualitative exploration. International Journal of Emotional Education, 9(1), 85-98
  • Roffey, S. (2008). Emotional literacy and the ecology of school wellbeing, Educational & Child Psychology, 25(2), 29-39.
  • Sharp, P. (2000) Promoting emotional literacy: emotional literacy ımproves and ıncreases your life chances, Pastoral Care in Education, 18(3), 8-10. http://dx.doi.org/10.1111/1468-0122.00165
  • Steiner, C. (2014). Akıllı bir kalple duygusal okuryazarlık [Intelligence with a Heart]. (Translation Eds. M. Sahin, Translation: F. Erden), Nobel Yayıncılık.
  • Waajida B., Garner P.W. & Owen, J.E. (2013). Infusing social emotional learning into the teacher education curriculum. The International Journal of Emotional Education, 5(2), 31-48.
  • Weare, K. (2004). Developing the emotionally literate school. Sage Publications. http://dx.doi.org/10.4135/9781446215081
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in the social sciences]. Seçkin Yayıncılık.

EMOTIONAL LITERACY SKILLS AND EDUCATIONAL ACTIVITIES IN AFFECTIVE EDUCATION PROCESS

Yıl 2022, , 810 - 827, 29.06.2022
https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1106916

Öz

This study aims to describe the significance of emotional literacy education in relation to affective education and to provide sample educational practices. This study is designed as a document analysis which is a type of qualitative research method. In line with the literature, descriptive analysis was used in the analysis of the collected data, and the data were organized, interpreted, and presented in detail in a reader friendly way. The findings of the study indicate that the negligence of affective education and emotional literacy seems to cause some problems in society. In the new process, affective education and emotional literacy skills should be given more place in school programs, and the related goals and outcomes should be included in the planning of the process in accordance with the characteristics of individuals’ developmental characteristics and grade levels. In addition to the cognitive and psychomotor gains of individuals, social, emotional and spiritual support can provide a fully holistic development in terms of affective education and emotional literacy skills. First of all, emotional awareness training should be given importance. In addition, the shareholders’ understanding, and approaches of education should be common in the education process, and in this way, common feelings, thoughts and behaviors should be developed among individuals. At the same time, some practical examples of emotional literacy education used in affective education process should be put forward concretely. It is expected that the educational practices included in the study will be used in the educational environments and contribute to the related studies.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2004). Türk milli eğitim sisteminin duyuşsal amaçlarının ilköğretim II. kademedeki gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aktepe, V. (2014). Eğitimin bireysel temelleri. In H. Arslan, (Eds.), Eğitim Bilimine Giriş, (87-97). Başar Yayıncılık.
  • Aktepe, V., & Gündüz, M. (2021). Eğitimde duygusal okuryazarlık. In E. Koçoğlu, (Eds.), Eğitimde okuryazarlık becerileri - III, (75-90). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Alemdar, M. & Anılan, H. (2020). The development and validation of the emotional literacy skills scale. International Journal of Contemporary Educational Research, 7(2), 258-270. https://doi.org/10.33200/ijcer.757853
  • Alemdar, M. & Anılan, H. (2022). Reflection of social capital in educational processes: emotional literacy and emotional labor context. Asia Pacific Education Review, (23), 27-43. https://doi.org/10.1007/s12564-021-09701-0
  • Bacanlı, H. (2005). Duyuşsal davranış eğitimi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Barnfather, N., & Amod, Z. (2012). Empathy and personal experiences of trainees in an emotional literacy and persona doll programme in South Africa. South African Journal of Psychology, 42(4), 598– 607. https://doi.org/10.1177/008124631204200413 Bocchino, R. (1999). Emotional literacy: To be a different kind of smart. Thousand Oaks, Sage Publications.
  • Bozkurt Yükçü, Ş. & Demircioğlu, H. (2021) Examining the predictor effect of parents’ emotional literacy level on the emotion regulation and social problem-solving skills of children. Early Child Development and Care, 191(16), 2516-2531. https://doi.org/10.1080/03004430.2020.1720671
  • Coppock, V. (2007). It’s good to talk! a multidimensional qualitative study of the effectiveness of emotional literacy work in schools. Children & Society, 405–419. https://doi.org/10.1111/j.1099- 0860.2006.00072.x
  • Cingisiz, N., & Murat, M. (2010). Evlenmek için birbirlerini tercih eden çiftlerin duygusal zekâ düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 99- 114.
  • Corbin, J. & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage Publications.
  • Cornwell, S., & Bundy J. (2008). The emotional curriculum: A journey towards emotional literacy (Lucky Duck Books). Sage Publications.
  • Cüceloğlu, D. (2019). İnsan ve davranışı psikolojinin temel kavramları. Remzi Kitabevi.
  • Çakır, Ö.S., Şahin , T. & Şahin, B. (2000). İlköğretim 6.sınıf fen bilgisi dersine ilişkin bazı değişkenlerin öğrencilerin duyuşsal özelliklerini açıklama gücü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 43-49.
  • Esen Aygün, H. & Şahin Taşkın, Ç. (2021). Türkçe dersi öğretim programında sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin kapsamının belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 54(1), 205-224. https://doi.org/10.30964/auebfd.797377
  • Espelage, D.L. & Swearer, S.M. (2003). Research on school bullying and victimization: What have we learned and where do we go from here? School psychology review, 32(3), 365-384. https://doi.org/10.1080/02796015.2003.12086206
  • Faupel, A., Herrick, E., & Sharp, P. (1998). Anger management: A practical guide. David Fulton Publishers.
  • Gillum, J. (2010). Using emotional literacy to facilitate organisational change in a primary school: A case study (Unpublished Doctoral Dissertation). The University of Birmingham.
  • Goleman, D. (2003). Duygusal zekâ neden IQ’dan daha önemlidir?. Varlık Yayınları.
  • Gomez-Diaz, M., Delgado-Gomez, M.S. & Gomez-Sanchez, R. (2017). Education, emotions and health: Emotional education in Nursing. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 237, 492-498. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2017.02.095
  • Gömleksiz, M. N., & Kan, A. Ü. (2012). Eğitimde duyuşsal boyut ve duyuşsal öğrenme. International Periodical For The Languages, Literatıre and History of Turkish or Turkic, 7(1), 1159-1177.
  • Hebb, D. O. (1946). Emotion in man and animal: An analysis of the Intuitive Processes of recognition. Psychological Review, 53(2), 88-106. https://doi.org/10.1037/h0063033
  • Jokikokko, K. (2016). Reframing teachers’ intercultural learning as an emotional process, Intercultural Education, 27(3), 217-230. https://doi.org./10.1080/14675986.2016.1150648
  • Kandemir, M., & Dündar, H. (2008). Duygusal okuryazarlık ve duygusal okuryazar öğrenme ortamları. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 83-90.
  • Matthews, B. (2006). Engaging education: Developing emotional literacy, equity and co-education. Open University Press.
  • Nemec, M., & Roffey, S. (2006). Emotional literacy and the case for a whole-school approach to promote sustainable educational change, AARE Conference, Australia.
  • Noddings, N. (2012). The caring relation in teaching. Oxford Review of Education, 38(6), 771-781. https://doi.org/10.1080/03054985.2012.745047
  • Özbay, M., & Çelik, M E. (2013). Türkçe öğretmeni adaylarının bilgi okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi [An investigation of information literacy levels of Turkish teacher candidates]. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(4), 10-21.
  • Özbay, Y., & Şahin, M. (1997). Üniversite öğrencilerinin empatik sınıf atmosferine ilişkin algılamalarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. IV. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, AÜ Eğitim Bilimleri Fakültesi, 1-3 Eylül, Ankara.
  • Park, J. (2003). Emotional literacy handbook: Promoting whole-school strategies. David Fulton Publish.
  • Reeve, J. (2009). Understanding motivation and emotion (5th Ed). Wiley.
  • Reeves, J. & Le Mare, L. (2017). Supporting teachers in relational pedagogy and social emotional education: a qualitative exploration. International Journal of Emotional Education, 9(1), 85-98
  • Roffey, S. (2008). Emotional literacy and the ecology of school wellbeing, Educational & Child Psychology, 25(2), 29-39.
  • Sharp, P. (2000) Promoting emotional literacy: emotional literacy ımproves and ıncreases your life chances, Pastoral Care in Education, 18(3), 8-10. http://dx.doi.org/10.1111/1468-0122.00165
  • Steiner, C. (2014). Akıllı bir kalple duygusal okuryazarlık [Intelligence with a Heart]. (Translation Eds. M. Sahin, Translation: F. Erden), Nobel Yayıncılık.
  • Waajida B., Garner P.W. & Owen, J.E. (2013). Infusing social emotional learning into the teacher education curriculum. The International Journal of Emotional Education, 5(2), 31-48.
  • Weare, K. (2004). Developing the emotionally literate school. Sage Publications. http://dx.doi.org/10.4135/9781446215081
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in the social sciences]. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Vedat Aktepe 0000-0001-5259-9340

Mevlüt Gündüz 0000-0001-5823-190X

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 21 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Aktepe, V., & Gündüz, M. (2022). EMOTIONAL LITERACY SKILLS AND EDUCATIONAL ACTIVITIES IN AFFECTIVE EDUCATION PROCESS. Erciyes Akademi, 36(2), 810-827. https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1106916

ERCİYES AKADEMİ | 2021 | erciyesakademi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.