When female consumers do not like their bodies or certain parts of their bodies, they can sometimes use clothing to hide them, make them look good and turn their negative perceptions into positive ones. The collar is the most important highlighting element that brings focus to on the outfit in the clothing design. When the collar is evaluated with the line element, which is one of the design elements, it can have various effects on people while revealing the product. These effects include depth, width, movement, shortening, stretching and so on, which can be sorted in the format. It is known that people have face shapes such as oval, square, round, rectangular, triangular and heart. It is believed that neck forms have different effects on people according to their face shapes. The purpose of this study is to determine how female consumers perceive the neck forms that are suitable for own their face shapes and to contribute to the design processes of fashion designers with the results obtained. The method of the study is the screening model, one of the quantitative research designs. The instrument used to collect data is the survey. The population of the study consists of 423 female lecturers working at Niğde Ömer Halisdemir University. The sample consisted of 73 female lecturers who participated in the survey according to the criteria set in the criterion sampling method. The data were analyzed using SPSS (23.0) statistical program by performing reliability and frequency analysis. Among the results of the study female lecturers have oval and round face shapes and often prefer round, bicycle and V-neck forms in daily life. When the effect of face shape on the perception of neck forms is evaluated with the line effect, which is one of the basic design elements, it is concluded that the line effect has different effects on female lecturers, such as narrowness, width or length.
Kadın tüketiciler, bedenlerini veya bedenlerinin belirli bölgelerini beğenmediklerinde onları gizlemek, güzel görünmek ve kendi olumsuz algılarını olumluya çevirmek için bazen giysilere başvurabilmektedirler. Yaka, giysi tasarımında kıyafeti ön plana çıkaran en önemli vurgulayıcı unsurdur. Yakalar, tasarım öğelerinden çizgi ögesi ile değerlendirildiğinde, ürünün ortaya çıkarılmasında kişiler üzerinde çeşitli etkiler yaratabilmektedir. Bu etkiler, derinlik, genişlik, hareket, kısalma, uzama vb. biçiminde sıralanabilir. İnsanların oval, kare, yuvarlak, dikdörtgen, üçgen ve kalp gibi yüz şekillerine sahip oldukları bilinmektedir. Yaka formlarının yüz şekillerine bağlı olarak kişiler üzerinde farklı etkiler yarattığı düşünülmektedir. Bu araştırma, kadın tüketicilerin kendi yüz şekillerine uygun yaka formu seçimlerine yönelik algılarının belirlenmesi ve elde edilen sonuçlar ile moda tasarımcılarının tasarım süreçlerine katkı sağlaması amacıyla hazırlanmıştır. Araştırmanın yöntemi nicel araştırma desenlerinden tarama modelidir. Veri toplama aracı ise ankettir. Çalışmanın evrenini Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesinde görev yapan 423 kadın öğretim elemanı oluşturmaktadır. Örneklemini ise ölçüt örnekleme yöntemi kapsamında belirlenen ölçütler doğrultusunda araştırmaya katılım sağlayan 73 kadın öğretim elemanı oluşturmuştur. Veriler SPSS (23.0) istatistik programında, güvenilirlik ve frekans analizleri yapılarak çözümlenmiştir. Kadın öğretim elemanlarının yüz şekillerinin oval ve yuvarlak yüz şekline sahip oldukları, günlük hayatta sık sık yuvarlak, bisiklet ve V yaka formunu tercih ettikleri araştırmadan elde edilen sonuçlar arasındadır. Yüz şeklinin yaka formları algısına etkisi, temel tasarım öğelerinden çizgi etkisi ile değerlendirildiğinde kadın öğretim elemanları üzerinde darlık, genişlik veya uzunluk gibi farklı etkiler bıraktığı sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Mart 2023 |
Gönderilme Tarihi | 2 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
ERCİYES AKADEMİ | 2021 | erciyesakademi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.