Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FRANSA, İNGİLTERE VE TÜRKİYE'DE İLKÖĞRETİM YABANCI DİL ÖĞRETİM PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2023, , 1800 - 1819, 31.12.2023
https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1367117

Öz

Bu çalışmanın amacı; Fransa, İngiltere ve Türkiye’de ilköğretim okullarında uygulanan yabancı dil öğretim programlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesidir. Araştırmada, ülkelerin yabancı dil öğretim programlarını karşılaştırmak amacıyla betimsel model kullanılmıştır. Bu doğrultuda Fransa, İngiltere ve Türkiye’de ilköğretim okullarında uygulanan yabancı dil öğretim programlarının genel özellikleri, yapısı ve işleyiş, hedef ve davranışlar, içerik, eğitim durumları, sınama durumları açısından benzerlikler ve farklılıklar olarak belirlenmiştir. Veri kaynağı oluşturulurken amaçlı örnekleme tekniklerinden biri olan ölçüt örnekleme tekniği kullanılmıştır. Araştırma verilerinin elde edilmesinde nitel veri toplama yöntemlerinden doküman incelemesi tekniği kullanılmış, verilerin analizinde ise betimsel analiz yöntemi kullanılarak veriler karşılaştırılmıştır. Araştırmanın sonucunda yabancı dil öğretim programları incelendiğinde ilkokullar dahil olmak üzere tüm eğitim seviyelerinde kullanılan farklı yöntemlerin, bireylerin yabancı dil kullanma yeterliliği üzerinde farklı etkileri olduğu gözlemlenmiştir. Yabancı dil öğretimi sürecinde tek bir yöntemin yeterli olmadığı, bu süreçte takip edilen öğretim programları başta olmak üzere öğretmen eğitimi, materyal seçimi, ders kitapları ve yabancı dil öğrenmeye başlama yaşı gibi faktörlerinde etkili olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Acat, B. (2009). Öğrenci merkezli yabancı dil eğitimi. Eğitime Bakış Dergisi, (14), 15-19.
  • Acıroğlu, E. (2020) . Yabancı dil olarak İngilizce öğretimi alanındaki araştırma eğilimleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Alpar, M. (2013). Yabancı dil öğretiminde kültürel unsurların önemi. The Journal of Language and Linguistic Studies, 9(1), 95-106.
  • Aldım, Ü. F. (2018). İlkokul İngilizce öğretim programlarının karşılaştırılması (Finlandiya, Polonya ve Türkiye örneği)( Yayımlanmamış Doktora Tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Avcı, B. (2018). Türkiye, Norveç ve Danimarka ilköğretim İngilizce dersi öğretim programları ile İngilizce öğretmeni yetiştirme programlarının karşılaştırılması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Cameron, L. (2001). Teaching languages to young learners. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Chomsky, S. (1966). Linguistic theory. London: Oxford University Press.
  • Çakmak, M. (2001). Ders kitabı inceleme kılavuzu yabancı dil 4-8. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Demirel, Ö. (2015). Eğitimde program Geliştirme. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Demirel, Ö. (2021). Yabancı Dil öğretimi: dil pasaportu, dil biyografisi, dil dosyası. Pegem A Yayınları.
  • DERA-Digital Education Resource Archive. (2015, Haziran 12). The key stage 2 framework for languages. https://dera.ioe.ac.uk//id/eprint/5830
  • Education First, English Proficiency Index. (2022, Eylül 21). The world’s largest ranking of countries and regions by English skills. https://www.ef.com.tr/epi/
  • Haznedar, B. (2010, Kasım 11-13). Türkiye’de yabancı dil eğitimi: Reformlar, yönelimler ve öğretmenlerimiz. International Conference on New Trends in Education and Their Implications Sempozyumu, Antalya.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Long, R. & Danechi, S. (2022). Language teaching in schools (England). House Of Commons Library, 07388, 1-34.
  • Mayer, B. & Christopher H. (2010). Libraries got game aligned learning through modern board games. Chicago: American Library Association.
  • MEB. (2017, Ağustos 17). Türk eğitim sistemi-2017. http://sgb.meb.gov.tr/eurydice/kitaplar /Turk_Egitim_Sistemi 2017/TES_2017.pdf
  • MEB. (2018, Ağustos 10). İngilizce dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 2 -8. sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=327
  • MEB. (2022, Ağustos 11). Haftalık ders çizelgeleri. https://ttkb.meb.gov.tr/www/haftalik-ders- cizelgeleri/kategori/7
  • Ministère de l'Education Nationale, de l’enseignement superieur et de la recherche. (2016, Ocak 15). Langues vivantes, Cycle-2. https://eduscol.education.fr/document/ 14557/download
  • Ministère de l'Education Nationale et de la Jeunesse. (2019, Ocak 11).Guide pour l’enseignement des langues vivantes. Web: https://eduscol.education.fr/ document/347/download
  • Ministère de l'Education Nationale et de la Jeunesse et des Sports. (2020, Ocak 7). Programme du cycle 2. Programme2020_cycle_2_comparatif_1313245.pdf (education.fr)
  • Özdemir, S. M. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin alternatif ölçme ve değerlendirme araçlarına ilişkin yeterlilikleri ve hizmet içi eğitim ihtiyaçları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(4), 787-816.
  • Özmat, D. (2017). İngilizce öğrenmeyi zorlaştıran faktörler (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Solak, E. (2013). Finlandiya ve Türkiye’de ilkokul düzeyinde yabancı dil öğretimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(28), 296-301.
  • Taş, S. & Aykaç, N. (2020). Türkiye’de ortaöğretim sisteminin sorunları ve değerlendirilmesi: Bir meta sentez çalışması. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(1), 22-41.
  • Türkoğlu, A. (1985). Fransa, İsveç ve Romanya eğitim sistemleri “Karşılaştırmalı bir araştırma”. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Tok, H. (2006). Avrupa Birliği ülkelerinde ve Türkiye’de uygulanan yabancı dil öğretim programlarının karşılaştırılması (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • UK Department for Education. (2013, Temmuz 22). Languages programmes of study: Key stage 2. https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/ uploads/attachment_data/file/239042/PRIMARY_national_curriculum__Languages.pdf
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

COMPARISON OF PRIMARY SCHOOL FOREIGN LANGUAGE CURRICULUM IMPLEMENTED IN FRANCE, ENGLAND AND TURKEY

Yıl 2023, , 1800 - 1819, 31.12.2023
https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1367117

Öz

The purpose of this study is to comparatively examine the foreign language teaching programs implemented in primary schools in France, England, and Turkey. In the research, a descriptive model was used to compare the foreign language teaching programs of the countries. In this context the general characteristics, structure and operation, objectives and behaviours, content, education status, and testing situations of foreign language teaching programs implemented in primary schools in France, England, and Turkey were determined in terms of similarities and differences. Criterion sampling technique, which is one of the purposive sampling techniques, was used to create the data source. The document examination technique, one of the qualitative data collection methods, was used to obtain research data, and the data were compared using descriptive analysis method. As a result of the study, it was observed that different methods used in foreign language teaching at all levels, including primary schools, have different effects on individuals' foreign language proficiency. It was concluded that a single method is not sufficient during the foreign language teaching process and that factors such as education programs followed during foreign language education, teacher training, material selection, textbooks, and age of starting to learn a foreign language are effective.

Kaynakça

  • Acat, B. (2009). Öğrenci merkezli yabancı dil eğitimi. Eğitime Bakış Dergisi, (14), 15-19.
  • Acıroğlu, E. (2020) . Yabancı dil olarak İngilizce öğretimi alanındaki araştırma eğilimleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Alpar, M. (2013). Yabancı dil öğretiminde kültürel unsurların önemi. The Journal of Language and Linguistic Studies, 9(1), 95-106.
  • Aldım, Ü. F. (2018). İlkokul İngilizce öğretim programlarının karşılaştırılması (Finlandiya, Polonya ve Türkiye örneği)( Yayımlanmamış Doktora Tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Avcı, B. (2018). Türkiye, Norveç ve Danimarka ilköğretim İngilizce dersi öğretim programları ile İngilizce öğretmeni yetiştirme programlarının karşılaştırılması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Cameron, L. (2001). Teaching languages to young learners. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Chomsky, S. (1966). Linguistic theory. London: Oxford University Press.
  • Çakmak, M. (2001). Ders kitabı inceleme kılavuzu yabancı dil 4-8. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Demirel, Ö. (2015). Eğitimde program Geliştirme. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Demirel, Ö. (2021). Yabancı Dil öğretimi: dil pasaportu, dil biyografisi, dil dosyası. Pegem A Yayınları.
  • DERA-Digital Education Resource Archive. (2015, Haziran 12). The key stage 2 framework for languages. https://dera.ioe.ac.uk//id/eprint/5830
  • Education First, English Proficiency Index. (2022, Eylül 21). The world’s largest ranking of countries and regions by English skills. https://www.ef.com.tr/epi/
  • Haznedar, B. (2010, Kasım 11-13). Türkiye’de yabancı dil eğitimi: Reformlar, yönelimler ve öğretmenlerimiz. International Conference on New Trends in Education and Their Implications Sempozyumu, Antalya.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Long, R. & Danechi, S. (2022). Language teaching in schools (England). House Of Commons Library, 07388, 1-34.
  • Mayer, B. & Christopher H. (2010). Libraries got game aligned learning through modern board games. Chicago: American Library Association.
  • MEB. (2017, Ağustos 17). Türk eğitim sistemi-2017. http://sgb.meb.gov.tr/eurydice/kitaplar /Turk_Egitim_Sistemi 2017/TES_2017.pdf
  • MEB. (2018, Ağustos 10). İngilizce dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 2 -8. sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=327
  • MEB. (2022, Ağustos 11). Haftalık ders çizelgeleri. https://ttkb.meb.gov.tr/www/haftalik-ders- cizelgeleri/kategori/7
  • Ministère de l'Education Nationale, de l’enseignement superieur et de la recherche. (2016, Ocak 15). Langues vivantes, Cycle-2. https://eduscol.education.fr/document/ 14557/download
  • Ministère de l'Education Nationale et de la Jeunesse. (2019, Ocak 11).Guide pour l’enseignement des langues vivantes. Web: https://eduscol.education.fr/ document/347/download
  • Ministère de l'Education Nationale et de la Jeunesse et des Sports. (2020, Ocak 7). Programme du cycle 2. Programme2020_cycle_2_comparatif_1313245.pdf (education.fr)
  • Özdemir, S. M. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin alternatif ölçme ve değerlendirme araçlarına ilişkin yeterlilikleri ve hizmet içi eğitim ihtiyaçları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(4), 787-816.
  • Özmat, D. (2017). İngilizce öğrenmeyi zorlaştıran faktörler (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Solak, E. (2013). Finlandiya ve Türkiye’de ilkokul düzeyinde yabancı dil öğretimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(28), 296-301.
  • Taş, S. & Aykaç, N. (2020). Türkiye’de ortaöğretim sisteminin sorunları ve değerlendirilmesi: Bir meta sentez çalışması. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(1), 22-41.
  • Türkoğlu, A. (1985). Fransa, İsveç ve Romanya eğitim sistemleri “Karşılaştırmalı bir araştırma”. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Tok, H. (2006). Avrupa Birliği ülkelerinde ve Türkiye’de uygulanan yabancı dil öğretim programlarının karşılaştırılması (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • UK Department for Education. (2013, Temmuz 22). Languages programmes of study: Key stage 2. https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/ uploads/attachment_data/file/239042/PRIMARY_national_curriculum__Languages.pdf
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Avrupa Dilleri, Edebiyatları ve Kültürleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Fatih Urgel 0000-0001-8385-7138

Recep Özkan 0000-0003-1915-2365

Erken Görünüm Tarihi 29 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 28 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Urgel, M. F., & Özkan, R. (2023). FRANSA, İNGİLTERE VE TÜRKİYE’DE İLKÖĞRETİM YABANCI DİL ÖĞRETİM PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. Erciyes Akademi, 37(4), 1800-1819. https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1367117

ERCİYES AKADEMİ | 2021 | erciyesakademi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.