Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A research on consumers' use of Netflix

Yıl 2021, Cilt: 35 Sayı: 1, 323 - 344, 31.03.2021

Öz

The breakthroughs in computer and information technologies have transformed all social, political and economic life styles. The world has become a global village and the residents of this village have the chance to interact even if they do not know each other. Now, desires have gone beyond necessities and acted with a hedonist conception of consumption. In this context, the purpose of the study was determined as the digitalization of consumption practices. It was tried to explain how the consumer culture transformed through digital technologies through Netflix, the world's largest digital content platform. In this context, a semi-structured interview was chosen as a method from qualitative methods. The data obtained from academic staff who work at Aksaray University and subscribe to Netflix are interpreted. According to the data, the vast majority of the participants stated that they prefer Netflix because of its easy access, where it can be watched from, where it offers the opportunity to watch without problems such as stuttering and freezing, it has a lot of options, and it can be watched on smart devices. It is understood from the data obtained from the participants in the criticism that it is addictive to Netflix, its negative characteristics such as sexuality, slang, and substance abuse, and that it makes homosexuality propaganda. Examining Netflix in the context of cultural imperialism will contribute to the literature in terms of understanding the importance of digital content.

Kaynakça

  • Akçalı, S. İ. (2013). Dönüşen Kent ve Yaşam Biçimleri:'Yeni Yaşam Mekânları'Bağlamında Geç Kapitalizmi Okumak. Journal of Akademik Araştırmalar, 77-94.
  • Aksoy, A. D. (2014). Tüketimin Dijitalleşmesi. M. Babaoğul, A. Şener, & E. B. Buğday içinde, Tüketici Yazıları (IV) (s. 46-64). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Tüketici-Pazar-Araştırma-Danışma Test ve Eğitim Merkezi Tüketici Yazıları.
  • Aydın, O. Ş. (2019). Yeni İzleme Biçimleri ve Netflix İçerikleri: Ritzer'in Mcdonaldlaşma Tezi Ekseninde Bir Değerlendirme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1167-1172.
  • Aydoğan, F. (2020). Yeni Medya Kuramları, (Editör), Mesut Aytekin. Yeni Medyaya Giriş, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Yayınları, s.41-59.
  • Bauman, Z. (1999). Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar. (Ü. Öktem, Çev.) İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Behmer, M. (2015). Warum crossmedial arbeiten?, (Hrsg.), Markus Kaisser. Innovation in den Medien: Crossmedia, Storywelten, Change Management, München: Verlag Dr. Gabrielle Hooffacker, s.24-43.
  • Bıktım, E. (2020, 04 24). Covid-19 salgınının en büyük kazananı Netflix. 05 03, 2020 tarihinde https://www.cnnturk.com/: https://www.cnnturk.com/teknoloji/covid-19-salgininin-en-buyuk-kazanani-netflix adresinden alındı
  • Castells, M. (2008). Ag Toplumunun Yükselisi Enformasyon Çagı: Ekonomi, Toplum ve Kültür. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Değirmencioğlu, G. (2016). Dijitalleşme Çağında Gazeteciliğin Geleceği ve İnovasyon Haberciliği. TRT Akademi, 1(2), 590-606.
  • Demirel, S., & Yegen, C. (2015). Tüketim, Postmodernizm ve Kapitalizm Örgüsü. Ankara Üniversitesi İLEF Dergisi(2(1)), 115-138.
  • Deuze, M., (2006). Collaboration, Participation and the Media.New Media and Society. Vol:8(4). 691-698.
  • Diker, C. (2019). Az Daha Fazladır: Dijital Seyir Platformlarının Tüketim Kültürü Açısından İzleyicilerin Seyir Alışkanlıklarına Olan Etkisi. Erciyes İletişim Dergisi, 1-20.
  • Erdem, H. A. (2011). Yeni medya hizmetleri ve düzenlemeleri. Ankara: RTÜK Uzmanlık Tezi.
  • Featherstone, M. (2013). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Flew, T., (2010). New Media: An Introduction, 3rd Edition, Oxford University Press.
  • Gülmez, E. (2019). Netflix’in Türkiye’ye Özgü Reklam Filmlerinin Küresel Markaların Yerel Reklam Stratejileri Bağlamında Değerlendirilmesi. Erciyes İletişim Dergisi, 157-178.
  • Güzel, M. (2007). Küreselleşme, Tüketim Kültürü ve İnternet’deki Gençlik Siteleri. M. Binark içinde, Yeni Medya Çalışmaları (s. 177-204). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Hastings, R. (2018, 4 1). Netflix Eğlence Sektörünü Nasıl Değiştirdi ve Nereye Doğru Gidiyor? (C. Anderson, Röportaj Yapan) 05 03, 2020 tarihinde https://www.ted.com/talks/reed_hastings_how_netflix_changed_entertainment_and_where_it_s_headed?language=tr#t-33589 adresinden alındı
  • Hatipler, M. (2017). Postmodernizm, Tüketim, Popüler Kültür ve Medya. Bilgi Dergisi, 32-50.
  • Hürriyet. (2016, 01 07). Netflix Türkiye'de yayına başladı. 05 03, 2020 tarihinde https://www.hurriyet.com.tr/: https://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/netflix-turkiyede-yayina-basladi-40037018 adresinden alındı
  • Jenkins, H., (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. US: New York University Press.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (19. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • McLuhan, M. (1994). Understanding Media: The Extensions of Man. Cambridge: MIT Press.
  • Merriam, Sharan B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. (Çev. Ed. Selahattin Turan). Ankara:Nobel Yayıncılık.
  • Netflix. (2020, 05 03). Netflix Hakkında. 05 03, 2020 tarihinde https://media.netflix.com/tr/: https://media.netflix.com/tr/about-netflix adresinden alındı
  • Odabaşı, Y. (2014). Postmodern Pazarlama. İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Odabaşı, Y. (2019a). Postmodern Pazarlamayı Anlamak. istanbul: The Kitap.
  • Odabaşı, Y. (2019b). Tüketim Kültürü Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma. İstanbul: Aura Kitapları.
  • Patton, Micheal Quinn (2018). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. (Çev. Ed. Mesut Bütün-Selçuk Beşir Demir). Ankara: Pegem Akademi.
  • Pavlik, J. V., & Bridges, F. (2013). The emergence of augmented reality (AR) as a storytelling medium in Journalism. Journalism and Communication Monographs, 4-59.
  • Pietro, P. D. (2013). Transforming Education with new media: Participatory Pedagogy, Interactive learning and Web. 2.0. The International Journal of Technology, Knowledge and Society, 1-11.
  • Randolp, M. (2020). Netflix: Bu İş Asla Tutmaz. (M. Yılmaz, Çev.) İstanbul: Konu Yayınları.
  • Robson, Colin (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri Gerçek Dünya Araştırması. (Çev.Ed. Şakir Çınkır-Nihan Demirkasımoğlu). (Göz.Geç. 2.Baskı) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Taş, O., (2004). Yöndeşme ve Medya Endüstrisi: İletişim alanında Yöndeşme Eğilimleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü TDK. (2020). https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı
  • Toffler, A. (2008). Üçüncü dalga: bir fütürist ekonomi analizi klasiği. İstanbul: Koridor Yayıncılık.
  • Toschi, A., (2009).The Entertainment Revolution: Does Transmedia Storytelling Really Enhance the Audience Experience? California State University Comm 500- Mass Communications Theory.
  • Ulukan, G. (2020, 02 05). Netflix, Türkiye'de ücretsiz üyeliği neden kaldırdı? 05 03, 2020 tarihinde https://webrazzi.com/: https://webrazzi.com/2020/02/05/netflix-turkiye-ucretsiz/ adresinden alındı
  • Yıldız, B. (2019, 10 13). Netflix İstatistikleri. 05 03, 2020 tarihinde https://www.brandingturkiye.com/: https://www.brandingturkiye.com/netflix-istatistikleri-guncel/ adresinden alındı
  • Yoloğlu, Nurhayat (2019), “Yakınsama (Convergence) ve Çapraz Medya (Cross Media) Stratejisinin Medya Sektöründe Yansımaları”, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(3), s.1449-1464.
  • Zorlu, A. (2006). Üretim ve Tüketim Teorileri. Ankara: Glocal Yayınları.

Tüketicilerin Netflix kullanımları üzerine bir araştırma

Yıl 2021, Cilt: 35 Sayı: 1, 323 - 344, 31.03.2021

Öz

Bilgisayar ve bilişim teknolojilerinde yaşanan atılımlar sosyal, siyasal, ekonomik tüm yaşam biçimlerini dönüştürmüştür. Dünya küresel bir köy haline gelmiş ve bu köyün sakinleri birbirlerini tanımasalar da etkileşime geçme şansına sahip olmuşlardır. Artık arzular ihtiyaçların ötesine geçmiş ve hedonist bir tüketim anlayışıyla hareket edilmektedir. Bu kapsamda çalışmanın amacı tüketim pratiklerinin dijitalleşmesi olarak belirlenmiştir. Dünyanın en büyük dijital içerik platformu Netflix üzerinden tüketim kültürünün dijital teknolojiler sayesinde nasıl dönüştüğü açıklanmaya çalışılmıştır. Bu bağlamda yöntem olarak nitel yöntemlerden yarı yapılandırılmış görüşme seçilmiştir. Aksaray Üniversitesinde görev yapan ve Netflix abonesi olan akademik personel üzerinden elde edilen veriler yorumlanmıştır. Verilere göre katılımcıların büyük çoğunluğu Netflix’in kolay ulaşılabilir, kalındığı yerden izlenebilir, takılma ve donma gibi problemler olmadan izleme imkânı sunması, seçeneğin çok olması, akıllı cihazlar üzerinden izlenebilmesi özelliklerinden dolayı tercih ettiklerini belirtmişlerdir. Netflix’e bağımlılık yaptığı, cinsellik, argo, madde kullanımı gibi olumsuz örnek olabilecek özellikleri ve eşcinsellik propagandası yaptığı yönünde eleştirilerde katılımcılar elde edilen verilerden anlaşılmaktadır. Netflix’in kültürel emperyalizm bağlamında incelenmesi dijital içeriklerin öneminin anlaşılması açısından literatüre katkı sağlayacaktır.

Kaynakça

  • Akçalı, S. İ. (2013). Dönüşen Kent ve Yaşam Biçimleri:'Yeni Yaşam Mekânları'Bağlamında Geç Kapitalizmi Okumak. Journal of Akademik Araştırmalar, 77-94.
  • Aksoy, A. D. (2014). Tüketimin Dijitalleşmesi. M. Babaoğul, A. Şener, & E. B. Buğday içinde, Tüketici Yazıları (IV) (s. 46-64). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Tüketici-Pazar-Araştırma-Danışma Test ve Eğitim Merkezi Tüketici Yazıları.
  • Aydın, O. Ş. (2019). Yeni İzleme Biçimleri ve Netflix İçerikleri: Ritzer'in Mcdonaldlaşma Tezi Ekseninde Bir Değerlendirme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1167-1172.
  • Aydoğan, F. (2020). Yeni Medya Kuramları, (Editör), Mesut Aytekin. Yeni Medyaya Giriş, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Yayınları, s.41-59.
  • Bauman, Z. (1999). Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar. (Ü. Öktem, Çev.) İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Behmer, M. (2015). Warum crossmedial arbeiten?, (Hrsg.), Markus Kaisser. Innovation in den Medien: Crossmedia, Storywelten, Change Management, München: Verlag Dr. Gabrielle Hooffacker, s.24-43.
  • Bıktım, E. (2020, 04 24). Covid-19 salgınının en büyük kazananı Netflix. 05 03, 2020 tarihinde https://www.cnnturk.com/: https://www.cnnturk.com/teknoloji/covid-19-salgininin-en-buyuk-kazanani-netflix adresinden alındı
  • Castells, M. (2008). Ag Toplumunun Yükselisi Enformasyon Çagı: Ekonomi, Toplum ve Kültür. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Değirmencioğlu, G. (2016). Dijitalleşme Çağında Gazeteciliğin Geleceği ve İnovasyon Haberciliği. TRT Akademi, 1(2), 590-606.
  • Demirel, S., & Yegen, C. (2015). Tüketim, Postmodernizm ve Kapitalizm Örgüsü. Ankara Üniversitesi İLEF Dergisi(2(1)), 115-138.
  • Deuze, M., (2006). Collaboration, Participation and the Media.New Media and Society. Vol:8(4). 691-698.
  • Diker, C. (2019). Az Daha Fazladır: Dijital Seyir Platformlarının Tüketim Kültürü Açısından İzleyicilerin Seyir Alışkanlıklarına Olan Etkisi. Erciyes İletişim Dergisi, 1-20.
  • Erdem, H. A. (2011). Yeni medya hizmetleri ve düzenlemeleri. Ankara: RTÜK Uzmanlık Tezi.
  • Featherstone, M. (2013). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Flew, T., (2010). New Media: An Introduction, 3rd Edition, Oxford University Press.
  • Gülmez, E. (2019). Netflix’in Türkiye’ye Özgü Reklam Filmlerinin Küresel Markaların Yerel Reklam Stratejileri Bağlamında Değerlendirilmesi. Erciyes İletişim Dergisi, 157-178.
  • Güzel, M. (2007). Küreselleşme, Tüketim Kültürü ve İnternet’deki Gençlik Siteleri. M. Binark içinde, Yeni Medya Çalışmaları (s. 177-204). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Hastings, R. (2018, 4 1). Netflix Eğlence Sektörünü Nasıl Değiştirdi ve Nereye Doğru Gidiyor? (C. Anderson, Röportaj Yapan) 05 03, 2020 tarihinde https://www.ted.com/talks/reed_hastings_how_netflix_changed_entertainment_and_where_it_s_headed?language=tr#t-33589 adresinden alındı
  • Hatipler, M. (2017). Postmodernizm, Tüketim, Popüler Kültür ve Medya. Bilgi Dergisi, 32-50.
  • Hürriyet. (2016, 01 07). Netflix Türkiye'de yayına başladı. 05 03, 2020 tarihinde https://www.hurriyet.com.tr/: https://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/netflix-turkiyede-yayina-basladi-40037018 adresinden alındı
  • Jenkins, H., (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. US: New York University Press.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (19. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • McLuhan, M. (1994). Understanding Media: The Extensions of Man. Cambridge: MIT Press.
  • Merriam, Sharan B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. (Çev. Ed. Selahattin Turan). Ankara:Nobel Yayıncılık.
  • Netflix. (2020, 05 03). Netflix Hakkında. 05 03, 2020 tarihinde https://media.netflix.com/tr/: https://media.netflix.com/tr/about-netflix adresinden alındı
  • Odabaşı, Y. (2014). Postmodern Pazarlama. İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Odabaşı, Y. (2019a). Postmodern Pazarlamayı Anlamak. istanbul: The Kitap.
  • Odabaşı, Y. (2019b). Tüketim Kültürü Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma. İstanbul: Aura Kitapları.
  • Patton, Micheal Quinn (2018). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. (Çev. Ed. Mesut Bütün-Selçuk Beşir Demir). Ankara: Pegem Akademi.
  • Pavlik, J. V., & Bridges, F. (2013). The emergence of augmented reality (AR) as a storytelling medium in Journalism. Journalism and Communication Monographs, 4-59.
  • Pietro, P. D. (2013). Transforming Education with new media: Participatory Pedagogy, Interactive learning and Web. 2.0. The International Journal of Technology, Knowledge and Society, 1-11.
  • Randolp, M. (2020). Netflix: Bu İş Asla Tutmaz. (M. Yılmaz, Çev.) İstanbul: Konu Yayınları.
  • Robson, Colin (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri Gerçek Dünya Araştırması. (Çev.Ed. Şakir Çınkır-Nihan Demirkasımoğlu). (Göz.Geç. 2.Baskı) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Taş, O., (2004). Yöndeşme ve Medya Endüstrisi: İletişim alanında Yöndeşme Eğilimleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü TDK. (2020). https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı
  • Toffler, A. (2008). Üçüncü dalga: bir fütürist ekonomi analizi klasiği. İstanbul: Koridor Yayıncılık.
  • Toschi, A., (2009).The Entertainment Revolution: Does Transmedia Storytelling Really Enhance the Audience Experience? California State University Comm 500- Mass Communications Theory.
  • Ulukan, G. (2020, 02 05). Netflix, Türkiye'de ücretsiz üyeliği neden kaldırdı? 05 03, 2020 tarihinde https://webrazzi.com/: https://webrazzi.com/2020/02/05/netflix-turkiye-ucretsiz/ adresinden alındı
  • Yıldız, B. (2019, 10 13). Netflix İstatistikleri. 05 03, 2020 tarihinde https://www.brandingturkiye.com/: https://www.brandingturkiye.com/netflix-istatistikleri-guncel/ adresinden alındı
  • Yoloğlu, Nurhayat (2019), “Yakınsama (Convergence) ve Çapraz Medya (Cross Media) Stratejisinin Medya Sektöründe Yansımaları”, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(3), s.1449-1464.
  • Zorlu, A. (2006). Üretim ve Tüketim Teorileri. Ankara: Glocal Yayınları.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Efe Numan Can 0000-0002-4788-6553

Mustafa Koçer 0000-0002-7380-6684

Hande Hekimoğlu Toprak 0000-0002-5745-2732

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2021
Gönderilme Tarihi 4 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 35 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Can, E. N., Koçer, M., & Hekimoğlu Toprak, H. (2021). Tüketicilerin Netflix kullanımları üzerine bir araştırma. Erciyes Akademi, 35(1), 323-344.

ERCİYES AKADEMİ | 2021 | erciyesakademi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.