Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Disregarding female dignity in Vālmīki’s Epic Poem ‘Rāmāyaṇa’ and Premchand’s Story ‘Nirvāsan’

Yıl 2021, Cilt: 35 Sayı: 1, 221 - 234, 31.03.2021

Öz

This paper is an attempt to present the positions of women in Hindu civilization within the context of justifying the purity of women in Vālmīki’s celebrated epic poem ‘Rāmāyaṇa’ and prominent contemporary Indian writer Premchand’s story ‘Nirvāsan’. Even though the date of composing the ‘Rāmāyaṇa’ is not certain, it is estimated that it took place in literature between the 4th and 2nd centuries BC. On the other side, ‘Nirvāsan’ belongs to the date in more recent times as late 19th and early 20th centuries AD. This shows us clearly that the traditions and customs have never changed throughout the centuries. Literary intersections demonstrate how to transfer culture from generation to generation. Patriarchal social structure in India will be discussed with the method of radical feminist theory. Women can be seen as in the second plan compared to the men according to this feminist theory argument. Moreover, women are exposed to physical and psychological violence because of the patriarchal system. Patriarchal society is a structure in which men are superior to women in every sense and women are forced to live under the domination of the men. In this social structure, the authoritarian male has a more respectable position in the family and in social life than the woman. Women can be perceived as the object of men’s power and authority. This study aims to provide an insight to the people about Indian culture through the texts by analyzing above mentioned literary works.

Kaynakça

  • Chakravarti, U. (1993) Conceptualising brahmanical patriarchy in early India: gender, caste, class and state. Economic and Political Weekly, 28 (14), 580-583.
  • Chandra, S. V. (2009). Bhārtīya saṁskṛti meṁ striyoṁ kī sthiti. D. K. Printworld Private Limited, 8-9.
  • Eagleton, T. (2016). Kültür yorumları (Çev. Özge Çelik). Ayrıntı Yayınları, 120.
  • Eagleton, T. (2017). Edebiyat kuramı: giriş (Çev. Tuncay Birkan). Ayrıntı Yayınları, 158.
  • Easthope, A. (2019). Edebiyatın dönüşümü: edebiyat çalışmalarından kültür çalışmalarına (Çev. Mahinur Akşehir Uygur). Dergâh Yayınları, 179-180.
  • Emiroğlu, K. & Aydın, S. (2003). Antropoloji sözlüğü. Bilim ve Sanat, 304.
  • Ersöz, A. G. (2016). Toplumsal cinsiyet sosyolojisi. Anı Yayıncılık, 32.
  • Güneş, F. (2017). Feminist kuramda ataerki tartışmaları üzerine eleştirel bir inceleme. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27(2), 245-246.
  • Hırata, H., Laborie, F. & Senotier, D. (2015). Eleştirel feminizm sözlüğü (Çev. Gülnur Acar Savran). Dipnot Yayınları, 245.
  • Kaya, K. (1998). Hintlilerde Tanrı. Kaynak Yayınları, 50-51.
  • Kaya, K. (2002). Hint destanları. İmge Kitabevi, 15-26.
  • Kaya, K. (2002). Rāmāyaṇa. İmge Kitabevi.
  • Kaya, K. (2003). Hint mitolojisi sözlüğü. İmge Kitabevi, 161-203.
  • Mani, V. (1996). Puranic encyclopaedia. Motilal Banarsidass Publishers, 481-641.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji sözlüğü (Çev. Osman Akınbay & Derya Kömürcü). Bilim ve Sanat.
  • McGregor, (1992). R. S. The Oxford Hindi-English dictionary. Oxford University Press.
  • Omvedt, G. (2000). Towards a theory of brahmanic patriarchy. Economic and Political Weekly, 35(4), 187-190.
  • Özcan, A. B. & Can, H. D. (2012). Rāmāyaṇa. Dost Kitabevi Yayınları.
  • Pattanaik, D. (2016). Hint mitolojisine giriş: mit ve mitya (Çev. Çiğdem Erkal). Doğu Batı Yayınları, 95-125.
  • Premchand. (2014). Mansarovar. Part -3. Bharat Pustak Bhandar.
  • Ritzer, G. & Stepnisky, J. (2018). Modern sosyoloji kuramları (Çev. Himmet Hülür). De Ki Basım Yayım, 316-317.
  • Tong, R., P. (2006). Feminist düşünce (Çev. Zafer Cirhinlioğlu). Gündoğan Yayınları, 5- 11.
  • Williams, M. (1986). A Sanskrit-English dictionary. Clarendon Press, 878.

Vālmīki’nin destanı “Rāmāyaṇa” ile Premçand’ın öyküsü “Nirvāsan”da kadınlık onurunun sorgulanması

Yıl 2021, Cilt: 35 Sayı: 1, 221 - 234, 31.03.2021

Öz

Bu makalede, Vālmīki’nin ünlü destanı ‘Rāmāyaṇa’ ve önde gelen çağdaş Hintli yazarlardan Premçand’ın ‘Nirvāsan’ adlı öyküsü üzerinden kadınların sadakatleri sorgulanırken, Hindu medeniyetinde kadınların durumu da gözler önüne serilmektedir. Rāmāyaṇa'nın yazıldığı tarih kesin olmamakla birlikte, MÖ. 4. ve 2. yüzyıllar arasında oluşturulduğu tahmin edilmektedir. Öte yandan, "Nirvāsan", MS. 19. yüzyılın sonları ve 20. yüzyılın başları gibi daha yakın zamanlardaki tarihe aittir. Bu bize, gelenek ve göreneklerin yüzyıllar boyunca hiç değişmediğini açıkça göstermektedir. Edebi kesişimler, kültürün nesilden nesile nasıl aktarıldığını gösterir. Hindistan'daki ataerkil toplumsal yapı, radikal feminist teori yöntemi ile tartışılacaktır. Bu feminist teori argümanına göre kadınların erkeklere kıyasla ikinci planda oldukları görülebilir. Dahası kadınlar ataerkil sistem nedeniyle fiziksel ve psikolojik şiddete maruz kalmaktadırlar. Ataerkil toplum, erkeklerin her anlamda kadından üstün olduğu ve kadınların erkek egemenliğinde yaşamaya zorlandığı bir yapıdır. Bu sosyal yapıda otoriter erkek kadına göre aile ve toplumsal yaşamda daha saygın bir konuma sahiptir. Kadınlar bir bakıma erkeklerin gücünün ve otoritesinin nesnesi olarak algılanabilir. Bu çalışma, söz konusu edebi eserleri analiz ederek Hint kültürü hakkında metinler üzerinden bir fikir vermeyi amaçlamaktadır.

Kaynakça

  • Chakravarti, U. (1993) Conceptualising brahmanical patriarchy in early India: gender, caste, class and state. Economic and Political Weekly, 28 (14), 580-583.
  • Chandra, S. V. (2009). Bhārtīya saṁskṛti meṁ striyoṁ kī sthiti. D. K. Printworld Private Limited, 8-9.
  • Eagleton, T. (2016). Kültür yorumları (Çev. Özge Çelik). Ayrıntı Yayınları, 120.
  • Eagleton, T. (2017). Edebiyat kuramı: giriş (Çev. Tuncay Birkan). Ayrıntı Yayınları, 158.
  • Easthope, A. (2019). Edebiyatın dönüşümü: edebiyat çalışmalarından kültür çalışmalarına (Çev. Mahinur Akşehir Uygur). Dergâh Yayınları, 179-180.
  • Emiroğlu, K. & Aydın, S. (2003). Antropoloji sözlüğü. Bilim ve Sanat, 304.
  • Ersöz, A. G. (2016). Toplumsal cinsiyet sosyolojisi. Anı Yayıncılık, 32.
  • Güneş, F. (2017). Feminist kuramda ataerki tartışmaları üzerine eleştirel bir inceleme. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27(2), 245-246.
  • Hırata, H., Laborie, F. & Senotier, D. (2015). Eleştirel feminizm sözlüğü (Çev. Gülnur Acar Savran). Dipnot Yayınları, 245.
  • Kaya, K. (1998). Hintlilerde Tanrı. Kaynak Yayınları, 50-51.
  • Kaya, K. (2002). Hint destanları. İmge Kitabevi, 15-26.
  • Kaya, K. (2002). Rāmāyaṇa. İmge Kitabevi.
  • Kaya, K. (2003). Hint mitolojisi sözlüğü. İmge Kitabevi, 161-203.
  • Mani, V. (1996). Puranic encyclopaedia. Motilal Banarsidass Publishers, 481-641.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji sözlüğü (Çev. Osman Akınbay & Derya Kömürcü). Bilim ve Sanat.
  • McGregor, (1992). R. S. The Oxford Hindi-English dictionary. Oxford University Press.
  • Omvedt, G. (2000). Towards a theory of brahmanic patriarchy. Economic and Political Weekly, 35(4), 187-190.
  • Özcan, A. B. & Can, H. D. (2012). Rāmāyaṇa. Dost Kitabevi Yayınları.
  • Pattanaik, D. (2016). Hint mitolojisine giriş: mit ve mitya (Çev. Çiğdem Erkal). Doğu Batı Yayınları, 95-125.
  • Premchand. (2014). Mansarovar. Part -3. Bharat Pustak Bhandar.
  • Ritzer, G. & Stepnisky, J. (2018). Modern sosyoloji kuramları (Çev. Himmet Hülür). De Ki Basım Yayım, 316-317.
  • Tong, R., P. (2006). Feminist düşünce (Çev. Zafer Cirhinlioğlu). Gündoğan Yayınları, 5- 11.
  • Williams, M. (1986). A Sanskrit-English dictionary. Clarendon Press, 878.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Canan Yoğurt 0000-0002-6841-108X

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2021
Gönderilme Tarihi 16 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 35 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yoğurt, C. (2021). Disregarding female dignity in Vālmīki’s Epic Poem ‘Rāmāyaṇa’ and Premchand’s Story ‘Nirvāsan’. Erciyes Akademi, 35(1), 221-234.

ERCİYES AKADEMİ | 2021 | erciyesakademi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.