Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

John n. Farquhar's Perspective on Non-Christian Religions in Terms of Salvation and Missionary Approach

Yıl 2021, Özel sayı - Prof. Dr. Harun GÜNGÖR anısına, 543 - 560, 15.09.2021

Öz

John N. Farquhar is a missionary who lived in the late 19th and early 20th century. Farquhar, an Englishman with Scottish origins, was involved in missionary work in India between 1891 and 1923. He aimed to find solutions to the problems faced by missionaries during his time. Especially as the classical missionary methods started to be insufficient in India and the Hindus reacted, Farquhar tried to develop new approaches. In this context, Farquhar focused on how Christianity’s relationship should be to other religions in the example of Hinduism. And he produced work on that subject. So, Farquhar systemized the fulfilment theology approach which was in the nineteenth century British missionary ideology as a new missionary attitude. For this reason, the fulfilment theology approach is attributed to Farquhar. After the 2nd Vatican Council, it is adopted the fulfilment theology understanding as an attitude towards other religions by the Catholic Church too. Thus, that new missionary understanding has become a general approach of Christians towards other religions. First of all, in this study, Farquhar's life will be briefly mentioned and then, his deal to non-Christian religions in terms of salvation will be discussed. Because the fulfilment theology understanding is associated with the salvation of non-Christian religions. Finally, the effect of the fulfilment theology approach on the Christian world will be examined

Kaynakça

  • Adam, B. (1998). Hıristiyanlık ve diğer dinler. TDV İslâm Ansiklopedisi, 17, 358-364. TDV İslâm Araştırmaları Merkezi.
  • Adam, B. (2000). Katolik Kilisesi'nin kurtuluş öğretisi açısından Yahudiliğe ve İslam'a bakışı. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 41(1), 195-224.
  • Avcı, B. (2016, Aralık). Tamamlayıcı teolojiyi tamamlayan öge: Logos. Kutadgubilig Felsefe-Bilim Araştırmaları, (32), 45-66.
  • Aydın, F. (2011). Pavlus Hıristiyanlığına giriş. Eskiyeni Yayınları.
  • Bilgi, İ. H. (2007). Vahiy sürecinde kurtuluş (Yayınlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Britannica (2018, Haziran 24). Mechanics' institute. https://www.britannica.com/topic/mechanics-institute-British-United-States-organization
  • Chua, L. K. (2010). Not to destroy, but to fulfıll Christ's teaching on the law in the sermon on the mount. Innovo Publishing.
  • Çatalbaş, R. (2014). Young Men’s Christian Association’ın Türkiye’deki faaliyetleri. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 55(1), 101-122.
  • Demirci, K. (2017). Dinler tarihinin meseleleri. İnsan Yayınları.
  • Farquhar, J. N. (1920). The crown of Hinduism. Oxford University Press.
  • Gündüz, Ş. (2001). Pavlus Hıristiyanlığın mimarı. Ankara Okulu Yayınları.
  • Gündüz, Ş., & Aydın, M. (2002). Misyonerlik, hıristiyan misyonerler, yöntemleri ve Türkiye’ye yönelik faaliyetleri. Kaknüs Y.
  • Güngör, A. İ. (2006). Vatikan misyon ve diyalog. İlgi Kültür Sanat Y.
  • Hedges, P. (2001). Preparation and fulfilment: A history and study of fulfilment theology in modern British thought in the Indian context. Peter Lang Publishing.
  • Kärkkäinen, V. M. (2003). An ıntroduction to the theology of religions, biblical, historical & contemporary perspectives. Intervarsity Press.
  • Kenneth Cracknell, J. (1995). Courtesy and love: Theologians and missionaries encountering world religions, 1846- 1914. Epworth Press.
  • Kutsal Kitap. (2013). Yeni Yaşam Yayınları.
  • Küçük, A., Tümer, G., & Küçük, M. (2011). Dinler tarihi. Berikan Y.
  • Oymak, İ. (2010). Metot ve çalışma alanları açısından Türkiye'de misyonerlik faaliyetleri. Ankara Okulu Y.
  • Polat, K. (2006). Hıristiyan kurtuluş öğretisinde İsa vasıtasıyla kurtuluş. Ekev Akademi Dergisi, 27, 183-202.
  • Sharpe, E. J. (1963). John Nicol Farquhar: a memoir/ with an introduction by A. S. appasamy. Y.M.C.A. Publishing House.
  • Sharpe, E. J. (1965). Not to destroy but to fulfil, the contribution of J. N. Farquhar to protestant missionary thought in India before 1914. C.W.K. Gleerup-Lund.
  • Sharpe, E. J. (1979). Legacy of J. N. Farquhar. International Bulletin of Mission Research. (02 09, 2018) http://www.internationalbulletin.org/issues/1979-02/1979-02-061-sharpe.pdf
  • Sparks, A. (2010). One of a kind, the relationship between old and new covenants as the hermeneutical key for christian theology of religions. WipfandStock Publishers.
  • Stevenson, M. R. (2017). The doctrines of Grace in an unexpected place: Calvinistic soteriology in nineteenth-century Brethren thought. Pickwick Puplications.

John N. Farquhar’ın Kurtuluş Açısından Hıristiyanlık Dışındaki Dinlere Bakışı ve Misyonerlik Anlayışı

Yıl 2021, Özel sayı - Prof. Dr. Harun GÜNGÖR anısına, 543 - 560, 15.09.2021

Öz

John N. Farquhar XIX. yüzyılın sonlarında ve XX. yüzyılın başlarında yaşamış olan bir misyonerdir. İskoç asıllı bir İngiliz olan Farquhar 1891 ve 1923 yılları arasında Hindistan’da misyonerlik faaliyetlerinde bulunmuştur. O, kendi döneminde misyonerlerin karşılaştıkları sorunlara çözümler üretmeyi amaçlamıştır. Özellikle klasik misyonerlik metotlarının Hindistan’da yetersiz olmaya başlaması ve Hindular tarafından tepki çekmesi sonucunda Farquhar tarafından yeni yaklaşımlar geliştirilmeye çalışılmıştır. Bu bağlamda Farquhar, Hinduizm özelinde Hıristiyanlığın diğer dinlerle ilişkisinin nasıl olması gerektiği üzerine durmuş ve bu alanda çalışmalar yapmıştır. Farquhar, yeni bir misyonerlik yöntemi olarak XIX. yüzyıl İngiliz misyonerlik düşüncesinde var olan tamamlayıcı teoloji yaklaşımını sistematikleştirmiştir. Bu nedenle tamamlayıcı teoloji yaklaşımı Farquhar ile anılır olmuştur. II. Vatikan Konsili sonrasında Katolik Kilisesi tarafından da diğer dinlere karşı bir tutum olarak tamamlayıcı teoloji anlayışı benimsenmiştir. Böylece bu yeni misyonerlik anlayışı Hıristiyanların, öteki dinlere karşı genel bir yaklaşımı haline gelmiştir. Bu çalışmada öncelikle Farquhar’ın hayatından kısaca bahsedilecek ve sonra da onun Hıristiyanlık dışındaki dinlere kurtuluş açısından bakışı ele alınacaktır. Çünkü tamamlayıcı teoloji anlayışı Hıristiyanlık dışındaki dinlerin kurtuluşu ile ilişkilendirilmektedir. Son olarak da tamamlayıcı teoloji yaklaşımının Hıristiyan dünyasına etkisi incelenmeye çalışılacaktır.

Kaynakça

  • Adam, B. (1998). Hıristiyanlık ve diğer dinler. TDV İslâm Ansiklopedisi, 17, 358-364. TDV İslâm Araştırmaları Merkezi.
  • Adam, B. (2000). Katolik Kilisesi'nin kurtuluş öğretisi açısından Yahudiliğe ve İslam'a bakışı. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 41(1), 195-224.
  • Avcı, B. (2016, Aralık). Tamamlayıcı teolojiyi tamamlayan öge: Logos. Kutadgubilig Felsefe-Bilim Araştırmaları, (32), 45-66.
  • Aydın, F. (2011). Pavlus Hıristiyanlığına giriş. Eskiyeni Yayınları.
  • Bilgi, İ. H. (2007). Vahiy sürecinde kurtuluş (Yayınlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Britannica (2018, Haziran 24). Mechanics' institute. https://www.britannica.com/topic/mechanics-institute-British-United-States-organization
  • Chua, L. K. (2010). Not to destroy, but to fulfıll Christ's teaching on the law in the sermon on the mount. Innovo Publishing.
  • Çatalbaş, R. (2014). Young Men’s Christian Association’ın Türkiye’deki faaliyetleri. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 55(1), 101-122.
  • Demirci, K. (2017). Dinler tarihinin meseleleri. İnsan Yayınları.
  • Farquhar, J. N. (1920). The crown of Hinduism. Oxford University Press.
  • Gündüz, Ş. (2001). Pavlus Hıristiyanlığın mimarı. Ankara Okulu Yayınları.
  • Gündüz, Ş., & Aydın, M. (2002). Misyonerlik, hıristiyan misyonerler, yöntemleri ve Türkiye’ye yönelik faaliyetleri. Kaknüs Y.
  • Güngör, A. İ. (2006). Vatikan misyon ve diyalog. İlgi Kültür Sanat Y.
  • Hedges, P. (2001). Preparation and fulfilment: A history and study of fulfilment theology in modern British thought in the Indian context. Peter Lang Publishing.
  • Kärkkäinen, V. M. (2003). An ıntroduction to the theology of religions, biblical, historical & contemporary perspectives. Intervarsity Press.
  • Kenneth Cracknell, J. (1995). Courtesy and love: Theologians and missionaries encountering world religions, 1846- 1914. Epworth Press.
  • Kutsal Kitap. (2013). Yeni Yaşam Yayınları.
  • Küçük, A., Tümer, G., & Küçük, M. (2011). Dinler tarihi. Berikan Y.
  • Oymak, İ. (2010). Metot ve çalışma alanları açısından Türkiye'de misyonerlik faaliyetleri. Ankara Okulu Y.
  • Polat, K. (2006). Hıristiyan kurtuluş öğretisinde İsa vasıtasıyla kurtuluş. Ekev Akademi Dergisi, 27, 183-202.
  • Sharpe, E. J. (1963). John Nicol Farquhar: a memoir/ with an introduction by A. S. appasamy. Y.M.C.A. Publishing House.
  • Sharpe, E. J. (1965). Not to destroy but to fulfil, the contribution of J. N. Farquhar to protestant missionary thought in India before 1914. C.W.K. Gleerup-Lund.
  • Sharpe, E. J. (1979). Legacy of J. N. Farquhar. International Bulletin of Mission Research. (02 09, 2018) http://www.internationalbulletin.org/issues/1979-02/1979-02-061-sharpe.pdf
  • Sparks, A. (2010). One of a kind, the relationship between old and new covenants as the hermeneutical key for christian theology of religions. WipfandStock Publishers.
  • Stevenson, M. R. (2017). The doctrines of Grace in an unexpected place: Calvinistic soteriology in nineteenth-century Brethren thought. Pickwick Puplications.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdullah Alakuş 0000-0002-0097-9947

Ramazan Işık Bu kişi benim 0000-0001-9330-1133

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 21 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Özel sayı - Prof. Dr. Harun GÜNGÖR anısına

Kaynak Göster

APA Alakuş, A., & Işık, R. (2021). John N. Farquhar’ın Kurtuluş Açısından Hıristiyanlık Dışındaki Dinlere Bakışı ve Misyonerlik Anlayışı. Erciyes Akademi, 35(Özel sayı), 543-560.

ERCİYES AKADEMİ | 2021 | erciyesakademi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.