Yaşanan pandemi süreci boyunca alışveriş merkezlerini ziyaret edemeyen tüketicilerin, online alışveriş sitelerine rağbet göstermeleri markalar arasındaki rekabetin online mecralara taşınmasına neden olmuştur. Bu rekabet ortamında öne çıkmak isteyen pazarlama yöneticileri, son bir ürün ya da yalnızca bugüne özel indirim gibi mesajlarla tüketicilere çok düşünme fırsatı vermeden bir an önce satın alma faaliyetine geçmelerini zorlamak amacıyla sıklıkla kıtlık pazarlaması yöntemini kullanmaktadırlar. Bu çalışmanın amacı, yakın gelecekte tüketicilerin önemli bir kısmını teşkil edecek olan Z kuşağına uygulanan kıtlık pazarlaması taktiklerinin gerçekten başarıya ulaşıp ulaşmadığını ortaya çıkarmak için kıtlık mesajları ile dürtüsel satın alma ve alışverişten keyif alma değişkenlerinin ilişkisini incelemektir. 405 katılımcıdan sağlanan veriler, SPSS 25 programında analiz edilmiş, test sonuçları katılımcıların %94,8’ini temsil eden Z kuşağının %66,9’unu oluşturan kadın katılımcıların erkek katılımcılara göre kıtlık mesajlarından daha fazla etkilendiklerini ve alışverişten daha fazla keyif aldıklarını ortaya çıkarmıştır. Korelasyon analizi sonuçları ise kıtlık pazarlaması, alışverişten keyif alma ve dürtüsel satın alma değişkenleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğunu göstermektedir. Çalışmanın bulguları, pazarlama yöneticilerinin online alışveriş sitelerinde kullandıkları kıtlık mesajlarını erkeklere yönelik ürünlere nazaran kadınlara yönelik ürünlerde uygulamaları halinde daha verimli sonuçlar alabileceklerini göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 10 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 36 Sayı: 2 |
ERCİYES AKADEMİ | 2021 | erciyesakademi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.