Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EXAMINATION OF FEMALE CONSUMERS' PERCEPTIONS OF NECK FORM BY FACE SHAPE

Yıl 2023, Cilt: 37 Sayı: 1, 405 - 424, 29.03.2023
https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1259293

Öz

When female consumers do not like their bodies or certain parts of their bodies, they can sometimes use clothing to hide them, make them look good and turn their negative perceptions into positive ones. The collar is the most important highlighting element that brings focus to on the outfit in the clothing design. When the collar is evaluated with the line element, which is one of the design elements, it can have various effects on people while revealing the product. These effects include depth, width, movement, shortening, stretching and so on, which can be sorted in the format. It is known that people have face shapes such as oval, square, round, rectangular, triangular and heart. It is believed that neck forms have different effects on people according to their face shapes. The purpose of this study is to determine how female consumers perceive the neck forms that are suitable for own their face shapes and to contribute to the design processes of fashion designers with the results obtained. The method of the study is the screening model, one of the quantitative research designs. The instrument used to collect data is the survey. The population of the study consists of 423 female lecturers working at Niğde Ömer Halisdemir University. The sample consisted of 73 female lecturers who participated in the survey according to the criteria set in the criterion sampling method. The data were analyzed using SPSS (23.0) statistical program by performing reliability and frequency analysis. Among the results of the study female lecturers have oval and round face shapes and often prefer round, bicycle and V-neck forms in daily life. When the effect of face shape on the perception of neck forms is evaluated with the line effect, which is one of the basic design elements, it is concluded that the line effect has different effects on female lecturers, such as narrowness, width or length.

Kaynakça

  • Asar, H. (2013). Mimari mekân okumasında algısal deneyim analizinin bir yöntem yardımıyla irdelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Çardak, F., Pamuk, T., & Değirmenci, E., (2006). Kalıp hazırlama kadın dış giyimi. E. Cihangir (Eds.) İTKİB Yayınları.
  • Davis, M. L. (1996). Visual design in dress (3. Baskı). Prentice Hall.
  • Erol, Ş. (2021). Moda çizim teknikleri: giysi ayrıntılarında teknik çizim. Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Goodman, G. J. (2015). The oval female facial shape—A Study in Beauty, the American Society for Dermatologic Surgery, (41), 1384–1388. ISSN: 1076-0512, Doi: 10.1097/DSS.0000000000000571
  • Güzel, E. (2013). Kültürel bağlamda kadın ve güzellik “Türkiye’de bir iktidar alanı olarak elitler üzerinden güzellik anlayışına ve bir tüketim nesnesine dönüşen kadın sorununa bakış” (Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Antropoloji Ana Bilim Dalı.
  • Infinite by Style Theory. (2023, Ocak). How to find the right neckline to match your face shape. https://infinite.styletheory.co/how-to-find-the-right-neckline-to-match-your-face-shape/
  • İmren, M. (2018). İşte benim kimliğim: moda ve medyanın kadınların kimlik inşası ve ideal beden söylemlerindeki rolü üzerine. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 103-111. Doi: 10.31592/aeusbed.338524.
  • Jones, J. S. (2011). Moda tasarımı (Çev. H. Kılıç). Karadeniz Kitap Ltd. Şti.
  • Kara, A., & Eryılmaz, A. (2018). Beliren yetişkinlerin gözünden olumlu beden imajı oluşturmanın öğeleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 6(3), 394-409. DOI:10.14689/issn.2148- 2624.1.6c3s18m.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Yayınları.
  • Kırzıoğlu, N. G. (1992). Giyim sanatı ve kişisel görünüm. Gazi Üniversitesi Yayını.
  • Ocrvirk, O. G., Stinson, R. E., Wigg P. R., Bone R. O., & Cayton, D. L. (2018). Sanatın temelleri teori ve uygulama (Çev. N. E. Noyan). Karakalem Yayınevi.
  • Olgaç, P. (2005). Moda resmi. Ya-Pa Yayın Hazırlama San ve Tic. A.Ş.
  • Özdamar, K. (2002). Paket programlarla istatistiksel veri analizi-1 (4. Baskı). Kaan Kitabevi.
  • Pamuk, B., & Tereci Ergül, S. (2018). Moda trendlerinin kadın vücut siluetlerine etkisi (1960-1990 Yılları Arası Moda). 2. Uluslararası Kadın Kongresi, güçlendirilmek yerine güçlenmek ve ilerlemek (ss. 1115-1125). DESEM.
  • Rojas, J.(2017). Photographıng women: posing, lighting, and shooting techniques for portrait and fashion photography. Rocky Nook Inc.
  • Sakarya, M. (2018). Giysilerdeki kup ve desen özelliklerinin beden formunun algılanmasına etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Shah, H. N. (2019). 3D- Guided face shape classification. Master of Science In Computer Science, A Project Presented to the Faculty of California State Polytechnic University.
  • Sözen, A., Gök, B., Kopan, D., Çapık, G., Bal, M., & Yavuz, Ö. (2020). Modada temel sanat. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Sudrul Amin, S. M., Luna, F. A., & Rahman M.. M. (2017). A review analysis of neckline diversification for women’s wear industry, factors and overall significance & challenges for Bangladesh prospect. International Journal of Engineering and Applied Sciences (IJEAS), 4(11), 125-129.
  • Tio, A. E. (2019, Ocak). Face shape classification using inception v3. https://arxiv.org/abs/1911.07916.
  • Varol, E. (2012). Giysi seçimi: giysi seçiminde tarz. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını.
  • Yavuz Ö. H. (2021). Çizgi etkisinde mekan tasarımları. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(53), 57-69. Doi: http://dx.doi.org/10.29228/SOBIDER.51870
  • Yıldırım, B. (2011). Beden imajı ve beden kateksinin kadınların giysi seçimi ve beğenisi üzerindeki etkilerinin yapısal eşitlik modeli ile analizi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.

KADIN TÜKETİCİLERİN YÜZ ŞEKLİNE GÖRE YAKA FORMU ALGILARININ İNCELENMESİ

Yıl 2023, Cilt: 37 Sayı: 1, 405 - 424, 29.03.2023
https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1259293

Öz

Kadın tüketiciler, bedenlerini veya bedenlerinin belirli bölgelerini beğenmediklerinde onları gizlemek, güzel görünmek ve kendi olumsuz algılarını olumluya çevirmek için bazen giysilere başvurabilmektedirler. Yaka, giysi tasarımında kıyafeti ön plana çıkaran en önemli vurgulayıcı unsurdur. Yakalar, tasarım öğelerinden çizgi ögesi ile değerlendirildiğinde, ürünün ortaya çıkarılmasında kişiler üzerinde çeşitli etkiler yaratabilmektedir. Bu etkiler, derinlik, genişlik, hareket, kısalma, uzama vb. biçiminde sıralanabilir. İnsanların oval, kare, yuvarlak, dikdörtgen, üçgen ve kalp gibi yüz şekillerine sahip oldukları bilinmektedir. Yaka formlarının yüz şekillerine bağlı olarak kişiler üzerinde farklı etkiler yarattığı düşünülmektedir. Bu araştırma, kadın tüketicilerin kendi yüz şekillerine uygun yaka formu seçimlerine yönelik algılarının belirlenmesi ve elde edilen sonuçlar ile moda tasarımcılarının tasarım süreçlerine katkı sağlaması amacıyla hazırlanmıştır. Araştırmanın yöntemi nicel araştırma desenlerinden tarama modelidir. Veri toplama aracı ise ankettir. Çalışmanın evrenini Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesinde görev yapan 423 kadın öğretim elemanı oluşturmaktadır. Örneklemini ise ölçüt örnekleme yöntemi kapsamında belirlenen ölçütler doğrultusunda araştırmaya katılım sağlayan 73 kadın öğretim elemanı oluşturmuştur. Veriler SPSS (23.0) istatistik programında, güvenilirlik ve frekans analizleri yapılarak çözümlenmiştir. Kadın öğretim elemanlarının yüz şekillerinin oval ve yuvarlak yüz şekline sahip oldukları, günlük hayatta sık sık yuvarlak, bisiklet ve V yaka formunu tercih ettikleri araştırmadan elde edilen sonuçlar arasındadır. Yüz şeklinin yaka formları algısına etkisi, temel tasarım öğelerinden çizgi etkisi ile değerlendirildiğinde kadın öğretim elemanları üzerinde darlık, genişlik veya uzunluk gibi farklı etkiler bıraktığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Asar, H. (2013). Mimari mekân okumasında algısal deneyim analizinin bir yöntem yardımıyla irdelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Çardak, F., Pamuk, T., & Değirmenci, E., (2006). Kalıp hazırlama kadın dış giyimi. E. Cihangir (Eds.) İTKİB Yayınları.
  • Davis, M. L. (1996). Visual design in dress (3. Baskı). Prentice Hall.
  • Erol, Ş. (2021). Moda çizim teknikleri: giysi ayrıntılarında teknik çizim. Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Goodman, G. J. (2015). The oval female facial shape—A Study in Beauty, the American Society for Dermatologic Surgery, (41), 1384–1388. ISSN: 1076-0512, Doi: 10.1097/DSS.0000000000000571
  • Güzel, E. (2013). Kültürel bağlamda kadın ve güzellik “Türkiye’de bir iktidar alanı olarak elitler üzerinden güzellik anlayışına ve bir tüketim nesnesine dönüşen kadın sorununa bakış” (Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Antropoloji Ana Bilim Dalı.
  • Infinite by Style Theory. (2023, Ocak). How to find the right neckline to match your face shape. https://infinite.styletheory.co/how-to-find-the-right-neckline-to-match-your-face-shape/
  • İmren, M. (2018). İşte benim kimliğim: moda ve medyanın kadınların kimlik inşası ve ideal beden söylemlerindeki rolü üzerine. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 103-111. Doi: 10.31592/aeusbed.338524.
  • Jones, J. S. (2011). Moda tasarımı (Çev. H. Kılıç). Karadeniz Kitap Ltd. Şti.
  • Kara, A., & Eryılmaz, A. (2018). Beliren yetişkinlerin gözünden olumlu beden imajı oluşturmanın öğeleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 6(3), 394-409. DOI:10.14689/issn.2148- 2624.1.6c3s18m.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Yayınları.
  • Kırzıoğlu, N. G. (1992). Giyim sanatı ve kişisel görünüm. Gazi Üniversitesi Yayını.
  • Ocrvirk, O. G., Stinson, R. E., Wigg P. R., Bone R. O., & Cayton, D. L. (2018). Sanatın temelleri teori ve uygulama (Çev. N. E. Noyan). Karakalem Yayınevi.
  • Olgaç, P. (2005). Moda resmi. Ya-Pa Yayın Hazırlama San ve Tic. A.Ş.
  • Özdamar, K. (2002). Paket programlarla istatistiksel veri analizi-1 (4. Baskı). Kaan Kitabevi.
  • Pamuk, B., & Tereci Ergül, S. (2018). Moda trendlerinin kadın vücut siluetlerine etkisi (1960-1990 Yılları Arası Moda). 2. Uluslararası Kadın Kongresi, güçlendirilmek yerine güçlenmek ve ilerlemek (ss. 1115-1125). DESEM.
  • Rojas, J.(2017). Photographıng women: posing, lighting, and shooting techniques for portrait and fashion photography. Rocky Nook Inc.
  • Sakarya, M. (2018). Giysilerdeki kup ve desen özelliklerinin beden formunun algılanmasına etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Shah, H. N. (2019). 3D- Guided face shape classification. Master of Science In Computer Science, A Project Presented to the Faculty of California State Polytechnic University.
  • Sözen, A., Gök, B., Kopan, D., Çapık, G., Bal, M., & Yavuz, Ö. (2020). Modada temel sanat. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Sudrul Amin, S. M., Luna, F. A., & Rahman M.. M. (2017). A review analysis of neckline diversification for women’s wear industry, factors and overall significance & challenges for Bangladesh prospect. International Journal of Engineering and Applied Sciences (IJEAS), 4(11), 125-129.
  • Tio, A. E. (2019, Ocak). Face shape classification using inception v3. https://arxiv.org/abs/1911.07916.
  • Varol, E. (2012). Giysi seçimi: giysi seçiminde tarz. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını.
  • Yavuz Ö. H. (2021). Çizgi etkisinde mekan tasarımları. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(53), 57-69. Doi: http://dx.doi.org/10.29228/SOBIDER.51870
  • Yıldırım, B. (2011). Beden imajı ve beden kateksinin kadınların giysi seçimi ve beğenisi üzerindeki etkilerinin yapısal eşitlik modeli ile analizi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Menekşe Sakarya 0000-0003-2285-4448

Yayımlanma Tarihi 29 Mart 2023
Gönderilme Tarihi 2 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 37 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sakarya, M. (2023). KADIN TÜKETİCİLERİN YÜZ ŞEKLİNE GÖRE YAKA FORMU ALGILARININ İNCELENMESİ. Erciyes Akademi, 37(1), 405-424. https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1259293

ERCİYES AKADEMİ | 2021 | erciyesakademi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.