The integration of artificial intelligence tools into social science research presents both opportunities and challenges. ChatGPT, a large-scale generative language model, has demonstrated powerful capabilities for generating human-like text and understanding complex linguistic patterns, making it a promising tool for social scientists. This theoretical paper explores the potential of ChatGPT to support research in the social sciences, focusing on its theoretical foundations, potential applications, ethical and societal considerations, and future research directions. We begin by examining the theoretical underpinnings of ChatGPT and discuss its relevance to social science research. We then explore a range of potential applications, including qualitative data analysis, survey and interview design, hypothesis generation, and public opinion modeling. Subsequently, we address the ethical and societal implications of using ChatGPT in social science research, emphasizing the need for responsible development and deployment of AI tools. In light of these opportunities and challenges, we propose a research agenda aimed at addressing limitations, improving model performance, incorporating ethical principles, and fostering interdisciplinary collaboration. We argue that continued investigation and dialogue surrounding AI tools like ChatGPT are crucial for ensuring their responsible and impactful use in social science research. This paper contributes to the theoretical understanding of ChatGPT's potential in social science research and provides a roadmap for future studies, ultimately promoting a deeper understanding of social phenomena and informing evidence-based policies and interventions that enhance societal well-being.
Artificial intelligence ChatGPT Social science research Computational social science Qualitative data analysis
Yapay zekâ araçlarının sosyal bilim araştırmalarına entegrasyonu hem fırsatlar hem de zorluklar sunmaktadır. Büyük ölçekli bir üretici dil modeli olan ChatGPT, insan benzeri metin üretme ve karmaşık dilsel kalıpları anlama konusunda güçlü yetenekler göstererek sosyal bilimciler için umut verici bir araç haline gelmiştir. Bu teorik makale, ChatGPT'nin teorik temellerine, potansiyel uygulamalarına, etik ve toplumsal hususlara ve gelecekteki araştırma yönlerine odaklanarak sosyal bilimlerdeki araştırmaları destekleme potansiyelini araştırmaktadır. ChatGPT'nin teorik temellerini incelemekte ve sosyal bilim araştırmalarıyla ilgisi tartışılmaktadır. Daha sonra nitel veri analizi, anket ve mülakat tasarımı, hipotez oluşturma ve kamuoyu görüşü modellemesi dahil olmak üzere bir dizi potansiyel uygulaması keşfedilmektedir. Daha sonra, ChatGPT'yi sosyal bilim araştırmalarında kullanmanın etik ve toplumsal sonuçlarına değinerek, yapay zekâ araçlarının sorumlu bir şekilde geliştirilmesi ve dağıtılması ihtiyacını vurgulanmaktadır. Bu fırsatlar ve zorluklar ışığında, sınırlamaları ele almayı, model performansını iyileştirmeyi, etik ilkeleri dahil etmeyi ve disiplinler arası iş birliğini teşvik etmeyi amaçlayan bir araştırma gündemi önerilmektedir. Çalışmada, ChatGPT gibi yapay zekâ araçlarını çevreleyen sürekli araştırma ve diyaloğun, sosyal bilim araştırmalarında sorumlu ve etkili kullanımlarını sağlamak için çok önemli olduğunu savunulmaktadır. Bu makale, ChatGPT'nin sosyal bilim araştırmalarındaki potansiyelinin teorik olarak anlaşılmasına katkıda bulunmakta ve gelecekteki çalışmalar için bir yol haritası sunmakta, nihayetinde sosyal fenomenlerin daha derinlemesine anlaşılmasını teşvik etmekte ve toplumsal refahı artıran kanıta dayalı politikalar ve müdahaleler hakkında bilgi vermektedir.
Yapay zekâ ChatGPT Sosyal bilim araştırması Hesaplamalı sosyal bilimler Nitel veri analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yönetimde Kurumsal Sosyal Sorumluluk |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 12 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 37 Sayı: 2 |
ERCİYES AKADEMİ | 2021 | erciyesakademi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.