In today's world, where anti-Islam sentiments characterized by racism, prejudice, hate speech, discrimination, and exclusion are increasing, especially in Western countries, the accurate transmission and awareness of Islamic knowledge carry particular importance. From this perspective, Islamic educational activities in Western countries can contribute to the introduction of Islam, the fulfillment of the basic religious needs of Muslims, and the representative and unifying roles of teachers/imams as conveyors of Islamic knowledge. In this context, the study focuses on the experiences of Islamic religious instructors regarding religious education and anti-Islam sentiment, centering on the role of religious educators in Europe. While there are numerous studies on the Islamophobic attitudes and actions faced by Muslim immigrants living in Europe, the lack of studies examining the issues of discrimination, exclusion, and hate speech encountered by religious educators within the framework of their rights and freedoms to provide religious education is noteworthy. Therefore, this study approaches Islamophobia through the lens of religious education, informed by the historical process that offers a unique perspective on the subject.
The study aims to determine the perspective on Islamic religious education and identify the problems faced by individuals with Islamic references during the religious education process, as well as the Islamophobic attitudes they are subjected to. In line with this objective, the positioning of Islamic education and religious instructors in Germany—a country with a significant Muslim population and extensive experience in providing Islamic education—was explored through narrative research to identify the Islamophobic attitudes they encounter. In this context, as a result of the interviews conducted between May 1 and June 20, 2024 with 33 participants who are active only in the field of Islamic education, it was determined that Islamic education activities face many political/social problems in Germany, and teachers/imams are exposed to Islamophobic attitudes and negative approaches.
Religious Education Islamic Education Islamophobia Anti-Islam Islam in Germany
Özellikle Batı ülkelerinde ırkçılık, ön yargı, nefret söylemi, ayrımcılık ve dışlama gibi eylemlerle belirgin olan İslam karşıtlığının arttığı günümüzde, İslami bilgilerin doğru aktarımı ve bilinirliği ayrı bir önem taşımaktadır. Bu açıdan bakıldığında Batı ülkelerindeki İslami eğitim faaliyetleri, aynı zamanda İslam’ın tanıtılmasına, Müslümanların temel dini gereksinimlerini yerine getirmesine, dini öğretimde bulunan öğretmenlerin/imamların İslami bilgileri aktaran kişiler olarak, temsil etme ve birleştirici işlev göstermesine katkı sağlayabilecek bir niteliktedir. Bu bağlamda, çalışmada Avrupa’daki din öğreticilerinin bu işlevini merkeze alarak, İslam din öğreticilerinin din eğitimi/İslam karşıtlığı ile ilgili tecrübelerine odaklanılmaktadır. Avrupa’da yaşayan Müslüman göçmenlerin maruz kaldıkları İslamofobik tutum ve eylemlere ilişkin pek çok çalışma olsa da, dini eğitim verebilme hak ve özgürlükleri çerçevesinde, din öğreticilerinin karşılaştıkları ayrımcılık, dışlama ve nefret söylemi gibi meseleleri sorgulayan çalışmaların yokluğu dikkat çekicidir. Dolayısıyla konuyla ilgili tarihsel sürecin kendisine sunduğu perspektifle, bu çalışmada İslamofobi’ye din eğitimi meselesi üzerinden yaklaşılmaktadır.
Çalışmada, İslam dini eğitimine bakış açısının belirlenmesi, İslami referanslı kişilerin dini eğitim sürecinde yaşadıkları sorunların ve maruz kaldıkları İslamofobik tutumların tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Avrupa’da oldukça fazla Müslüman nüfusa ve İslami eğitim verme konusunda uzun bir deneyime sahip Almanya’da, İslami eğitimin ve din öğreticilerinin konumlandırılma biçimleri, karşılaştıkları İslamofobik tutumlar anlatı araştırması ile belirlenmeye çalışılmıştır. Bu bağlamda, sadece İslami eğitim alanında faaliyet gösteren 33 katılımcıyla 1 Mayıs-20 Haziran 2024 tarihleri arasında yapılan görüşme sonucunda, İslami eğitim faaliyetlerinin Almanya’da siyasal/toplumsal pek çok sorunla karşılaştığı, öğretmenlerin/imamların ise İslamofobik tutumlara ve negatif yaklaşımlara maruz kaldıkları tespit edilmiştir.
Din Eğitimi İslami Eğitim İslamofobi İslam Karşıtlığı Almanya’da İslam.
Erciyes Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu’nun 25.07.2023 tarihli toplantı kararı ile etik kurul izni alınmıştır.
Bu çalışma, TÜBİTAK 2219-Yurt Dışı Doktora Sonrası Araştırma Burs Programının desteğiyle gerçekleştirilen projeden üretilmiştir.
Bu çalışma, TÜBİTAK 2219-Yurt Dışı Doktora Sonrası Araştırma Burs Programının desteğiyle gerçekleştirilen projeden üretilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Araştırmaları (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 13 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 17 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 39 Sayı: 1 |
ERCİYES AKADEMİ | 2021 | erciyesakademi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.