Aşırı sayıdaki ticari tanıtım levhaları görsel kirliliğe neden olmaktadır. Mağaza sahiplerinin akılda daha çok kalabilmek amacıyla, tescillenmiş renkteki logoları veya dikkat çekici renkteki levhaları tercih etmeleri, sokaklardaki bu görsel kirliliği arttırmaktadır. Bu araştırma iki soruya cevap aramaktadır: (1) Bir sokaktaki levha sayısı levhaların hatırlanmasını etkiler mi? ve (2) bir sokakta bulunan markalar tescilli renklerini kullanmadıklarında da aynı düzeyde hatırda kalabilir mi? Levha sayısının ve renginin değiştiği dört sanal mekân yaratılmıştır. Altmış katılımcıya önce rastlantısal olarak atandıkları dört sanal mekândan biri tanıtılmıştır. Daha sonra katılımcıların mekânda bulunan levhaların varlığını ve sırasını hatırlama ve levhaları tanıma düzeyleri resim destekli ve resim desteksiz testler ile ölçülerek, doğru ve yanlış cevap oranları ve başarı durumları not edilmiştir. Levhaların tanınma düzeylerinin sanal mekânlara göre farklılık göstermediği, az levhanın bulunduğu mekânlarda levha hatırlama performansının daha yüksek olduğu, siyah beyaz levhalara göre renkli levhaların hatırlanma düzeyinin bazı testlerde daha yüksek olduğu, diğer bazı testlerde ise farklı olmadığı gözlenmiştir. Eğer kullanıcılar daha az sayıda levhanın bulunduğu sokaklarda daha çok levhayı hatırlayabiliyorsa ve tescillenmiş logo renklerinin levha hatırlama düzeyi üzerinde bir etkisi yoksa, mağaza sahiplerinin tescillenmiş renkteki logoları veya dikkat çekici renkteki levhaları tercih etmelerinin nedenleri sorgulanabilir. Dolayısıyla, sokaklarda görsel kirliliğin önlemesinde ve ticari tanıtım levhalarının düzenlenmesinin ve denetlenmesinin sağlanmasında, kamu kuruluşları ve yetkilileri, mağaza sahiplerinin desteğini alabilirler.
mekânsal algı sanal mekân marka tanıma ve hatırlama ticari tanıtım levhası
The excessive number of commercial signs causes visual pollution on streets. Shop owners’ increased interest in displaying registered and colorful commercial signs adds to this visual pollution. This study aims to answer two questions: (1) Is sign recognition affected by the number of signs on a street?, and (2) Do people recognize signs and brands without the original registered colors, as well as the ones with registered colors? Four virtual environments, which vary in the amount and color of signs, were developed to simulate a commercial strip. Sixty students participated in the study. Participants were tested in one of these virtual environments. First, they were asked to experience the environment for a minute. Then, they were asked to report the signs they remembered and to report how well they remember each brand. Participants answered these questions with and without visual clues. Results showed that (1) how well the brands on the signs were known did not differ between virtual environments, (2) participants showed better recall performance on the streets where there was ‘low’ number of signs than the one where there was ‘high’ number of signs, (3) in some cases the participants showed similar recall performances in virtual environments with colorful signs and in virtual environments with signs of gray tones. If these results can be generalized to various environments and populations, then shop owners may be more willing to help control the quantity and color variation of signs on streets.
environmental perception and cognition virtual environments Brand recognition recall commercial signs
Diğer ID | JA82CN86GN |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 26 Sayı: 4 |
✯ Etik kurul izni gerektiren, tüm bilim dallarında yapılan araştırmalar için etik kurul onayı alınmış olmalı, bu onay makalede belirtilmeli ve belgelendirilmelidir.
✯ Etik kurul izni gerektiren araştırmalarda, izinle ilgili bilgilere (kurul adı, tarih ve sayı no) yöntem bölümünde, ayrıca makalenin ilk/son sayfalarından birinde; olgu sunumlarında, bilgilendirilmiş gönüllü olur/onam formunun imzalatıldığına dair bilgiye makalede yer verilmelidir.
✯ Dergi web sayfasında, makalelerde Araştırma ve Yayın Etiğine uyulduğuna dair ifadeye yer verilmelidir.
✯ Dergi web sayfasında, hakem, yazar ve editör için ayrı başlıklar altında etik kurallarla ilgili bilgi verilmelidir.
✯ Dergide ve/veya web sayfasında, ulusal ve uluslararası standartlara atıf yaparak, dergide ve/veya web sayfasında etik ilkeler ayrı başlık altında belirtilmelidir. Örneğin; dergilere gönderilen bilimsel yazılarda, ICMJE (International Committee of Medical Journal Editors) tavsiyeleri ile COPE (Committee on Publication Ethics)’un Editör ve Yazarlar için Uluslararası Standartları dikkate alınmalıdır.
✯ Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine riayet edilmesi gerekmektedir.