BibTex RIS Kaynak Göster

INFLUENCE OF USING GASOLINE+LPG ON THE PERFORMANCE AND EMISSIONS OF A GASOLINE ENGINE

Yıl 2005, Cilt: 21 Sayı: 1, 117 - 127, 01.02.2005

Öz

To reduce brake specific fuel consumption and exhaust emissions in internal combustion engine is the start of the investigations on the engines which use dual fuels. In this study, the effect of dual fuel (gasoline+LPG) on performance and emissions had been investigated. For this aim, four-cylinder spark ignition engine was modified to able to operate with gasoline+LPG fuel. As a result, in the dual fuel operation when compared with gasoline operation, specific fuel consumption reduced about 4%, CO decreased nearly 13% and particulate abated 5%.

Kaynakça

  • Gümüş, M., Tekin, M., Çift Yakıtlı (Dizel+Doğal Gaz) Dizel Motorunun Yanma Ürünleri Analizi, TMMOB Makine Mühendisleri Odası VII. Otomotiv ve Yan Sanayi Sempozyumu, 96-101, Bursa, 26-27 Ekim 2001.
  • Schoenmaker, P., LPG: Alternative to Urban Public Transportation in The Future, 1. Ulusal Ulaşım Sempozyumu, İstanbul, 6-7 Mayıs 1996.
  • Sharma, P., Khara, M., Modeling of Vehicular Exhaust-A Review, Transportation Research Part , 179-198, 2001.
  • Şahin A., Şen, Z., Future Prospects of Fossil and Alternative Energy Sources, Proceedings of The First International Energy and Environment Symposium, 37-43 Trabzon, July 29-31, 1996.
  • Nichols, R., Application of Alternative Fuels, SAE paper 821573, USA, 1982.
  • Ciniviz. M., Salman. S., Çarman. K., Dizel Motorunda Dizel Yakıtı+LPG Kullanımının Performans ve Emisyonlara Etkisi, Politeknik Dergisi, Sayı:3, 2000.
  • Çanakçı. M., Idealized Engine Emissions Resulting from The Combustion of Isooctane Supplemented with Hydrogen, Ms Thesis, Vanderbilt University, Tennesse, August, 1996.
  • İçingür,Y., Haksever, R., Benzinli Motorlarda Sıvılaştırılmış Petrol Gazının Performans ve Emisyonlara Etkisinin Deneysel Analizi, Politeknik Dergisi, Cilt: Sayı:3, 67-76, 1998.
  • Ergeneman, M., Soruşbay, C., Benzin Motorlu Taşıtların LPG Kullanımına Dönüşümü, Mühendis Makine, Cilt:37, Sayı:441, 25-36, 1996.
  • Krieckaert, P., Wegener, R., An LPG-Optimized Engine –Vehicle Design, SAE Paper No.852071, 1985.
  • TMMOB, Araçlarda LPG Dönüşümü, 13-17, Ankara, 1999.
  • Bayraktar. H., Durgun., O., Buji İle Ateşlemeli Motorlarda Gaz Yakıtların Kullanımının Yanma ve Motor Performansı Üzerine Etkileri, 6. Uluslar Arası Yanma Sempozyumu, 273-280, İstanbul, 1999.
  • Latusek, P., ve Burrham, R., Key Success Factors for Automotive Use of LPG, “The 6th World LPG Conference, Japan, 1993.
  • Polat. İ., Yücel. N., Dinler. N., Bir Benzin Motorunun LPG İle Çalışabilecek Şekilde Dönüşümü Yapılarak Performans ve Emisyon Davranışlarının İncelenmesi, 12. Ulusal Isı Bilimi ve Tekniği Kongresi, Sakarya, Şubat, 2000.
  • Borat, O., Balcı, M., Yanma Bilgisi, Gazi Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Yayınları, s.92-94, Ankara,1996.
  • Borat, O., Balcı, M., İçten Yanmalı Motorlar, Gazi Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Yayınları, s.18-19, Ankara,1996.
  • ASME Standards, Measurement of Fluid Flow in Pipe Using Orifice, Nozzle and Venture, USA, MCF-3M, 1984.
  • TOFAŞ A.Ş., DKS Otomobil Katoloğu, s.13, İstanbul, 1999
  • J.B. Heywood, Internal Combustion Engine Fundamentals, , McGrav-Hill, USA, 1984.
  • R. H. Thring., Alternative Fuels for Spark Ignition Engines, SAE Paper, 972970.
  • Soruşbay. C., İçten Yanmalı Motorlarda Egzoz Emisyonları, İTÜ Makine Fakültesi Ders Notları, İstanbul, 1999.
  • Kutlar. A., Ergeneman, M., Arslan. H., Taşıt Egzozundan Kaynaklanan Kirleticiler, Birsen Yayınevi, s.38-40, İstanbul, 1998.
  • Dülger. Z., İçten Yanmalı Motorlar, Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Yayınları, No:11, s.28-29, Kocaeli, 1999.
  • Kodah. Z., Soliman. S., Combustion in A Spark Ignition Engine, Applied Energy 66 p.237-250, 2000.

BENZİNLİ BİR MOTORDA BENZİN+LPG KULLANIMININ PERFORMANS VE EMİSYONLARA ETKİSİ

Yıl 2005, Cilt: 21 Sayı: 1, 117 - 127, 01.02.2005

Öz

İçten yanmalı motorlarda, yakıt tüketimi ve egzoz emisyonlarını en az düzeye indirme çabaları, çift yakıtla çalışan motorlar üzerine yapılan çalışmaların başlangıç noktasını oluşturmaktadır. Bu çalışmada, çift yakıt (benzin+LPG)’ın performans ve emisyonlara etkisi incelenmiştir. Bu amaçla dört silindirli bir benzin motoru benzin+LPG ile çalışabilecek şekilde modifiye edilmiştir. Sonuçta, çift yakıtlı çalışma ile özgül yakıt tüketiminde %4, CO’da %13, partikül’de ise %5 azalma sağlanmıştır.

Kaynakça

  • Gümüş, M., Tekin, M., Çift Yakıtlı (Dizel+Doğal Gaz) Dizel Motorunun Yanma Ürünleri Analizi, TMMOB Makine Mühendisleri Odası VII. Otomotiv ve Yan Sanayi Sempozyumu, 96-101, Bursa, 26-27 Ekim 2001.
  • Schoenmaker, P., LPG: Alternative to Urban Public Transportation in The Future, 1. Ulusal Ulaşım Sempozyumu, İstanbul, 6-7 Mayıs 1996.
  • Sharma, P., Khara, M., Modeling of Vehicular Exhaust-A Review, Transportation Research Part , 179-198, 2001.
  • Şahin A., Şen, Z., Future Prospects of Fossil and Alternative Energy Sources, Proceedings of The First International Energy and Environment Symposium, 37-43 Trabzon, July 29-31, 1996.
  • Nichols, R., Application of Alternative Fuels, SAE paper 821573, USA, 1982.
  • Ciniviz. M., Salman. S., Çarman. K., Dizel Motorunda Dizel Yakıtı+LPG Kullanımının Performans ve Emisyonlara Etkisi, Politeknik Dergisi, Sayı:3, 2000.
  • Çanakçı. M., Idealized Engine Emissions Resulting from The Combustion of Isooctane Supplemented with Hydrogen, Ms Thesis, Vanderbilt University, Tennesse, August, 1996.
  • İçingür,Y., Haksever, R., Benzinli Motorlarda Sıvılaştırılmış Petrol Gazının Performans ve Emisyonlara Etkisinin Deneysel Analizi, Politeknik Dergisi, Cilt: Sayı:3, 67-76, 1998.
  • Ergeneman, M., Soruşbay, C., Benzin Motorlu Taşıtların LPG Kullanımına Dönüşümü, Mühendis Makine, Cilt:37, Sayı:441, 25-36, 1996.
  • Krieckaert, P., Wegener, R., An LPG-Optimized Engine –Vehicle Design, SAE Paper No.852071, 1985.
  • TMMOB, Araçlarda LPG Dönüşümü, 13-17, Ankara, 1999.
  • Bayraktar. H., Durgun., O., Buji İle Ateşlemeli Motorlarda Gaz Yakıtların Kullanımının Yanma ve Motor Performansı Üzerine Etkileri, 6. Uluslar Arası Yanma Sempozyumu, 273-280, İstanbul, 1999.
  • Latusek, P., ve Burrham, R., Key Success Factors for Automotive Use of LPG, “The 6th World LPG Conference, Japan, 1993.
  • Polat. İ., Yücel. N., Dinler. N., Bir Benzin Motorunun LPG İle Çalışabilecek Şekilde Dönüşümü Yapılarak Performans ve Emisyon Davranışlarının İncelenmesi, 12. Ulusal Isı Bilimi ve Tekniği Kongresi, Sakarya, Şubat, 2000.
  • Borat, O., Balcı, M., Yanma Bilgisi, Gazi Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Yayınları, s.92-94, Ankara,1996.
  • Borat, O., Balcı, M., İçten Yanmalı Motorlar, Gazi Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Yayınları, s.18-19, Ankara,1996.
  • ASME Standards, Measurement of Fluid Flow in Pipe Using Orifice, Nozzle and Venture, USA, MCF-3M, 1984.
  • TOFAŞ A.Ş., DKS Otomobil Katoloğu, s.13, İstanbul, 1999
  • J.B. Heywood, Internal Combustion Engine Fundamentals, , McGrav-Hill, USA, 1984.
  • R. H. Thring., Alternative Fuels for Spark Ignition Engines, SAE Paper, 972970.
  • Soruşbay. C., İçten Yanmalı Motorlarda Egzoz Emisyonları, İTÜ Makine Fakültesi Ders Notları, İstanbul, 1999.
  • Kutlar. A., Ergeneman, M., Arslan. H., Taşıt Egzozundan Kaynaklanan Kirleticiler, Birsen Yayınevi, s.38-40, İstanbul, 1998.
  • Dülger. Z., İçten Yanmalı Motorlar, Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Yayınları, No:11, s.28-29, Kocaeli, 1999.
  • Kodah. Z., Soliman. S., Combustion in A Spark Ignition Engine, Applied Energy 66 p.237-250, 2000.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA83FH22RA
Bölüm Makale
Yazarlar

Cenk Sayın Bu kişi benim

Mustafa Çanakçı Bu kişi benim

İbrahim Kılıçaslan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2005
Yayımlandığı Sayı Yıl 2005 Cilt: 21 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sayın, C., Çanakçı, M., & Kılıçaslan, İ. (2005). BENZİNLİ BİR MOTORDA BENZİN+LPG KULLANIMININ PERFORMANS VE EMİSYONLARA ETKİSİ. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi, 21(1), 117-127.
AMA Sayın C, Çanakçı M, Kılıçaslan İ. BENZİNLİ BİR MOTORDA BENZİN+LPG KULLANIMININ PERFORMANS VE EMİSYONLARA ETKİSİ. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi. Şubat 2005;21(1):117-127.
Chicago Sayın, Cenk, Mustafa Çanakçı, ve İbrahim Kılıçaslan. “BENZİNLİ BİR MOTORDA BENZİN+LPG KULLANIMININ PERFORMANS VE EMİSYONLARA ETKİSİ”. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi 21, sy. 1 (Şubat 2005): 117-27.
EndNote Sayın C, Çanakçı M, Kılıçaslan İ (01 Şubat 2005) BENZİNLİ BİR MOTORDA BENZİN+LPG KULLANIMININ PERFORMANS VE EMİSYONLARA ETKİSİ. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi 21 1 117–127.
IEEE C. Sayın, M. Çanakçı, ve İ. Kılıçaslan, “BENZİNLİ BİR MOTORDA BENZİN+LPG KULLANIMININ PERFORMANS VE EMİSYONLARA ETKİSİ”, Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi, c. 21, sy. 1, ss. 117–127, 2005.
ISNAD Sayın, Cenk vd. “BENZİNLİ BİR MOTORDA BENZİN+LPG KULLANIMININ PERFORMANS VE EMİSYONLARA ETKİSİ”. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi 21/1 (Şubat 2005), 117-127.
JAMA Sayın C, Çanakçı M, Kılıçaslan İ. BENZİNLİ BİR MOTORDA BENZİN+LPG KULLANIMININ PERFORMANS VE EMİSYONLARA ETKİSİ. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi. 2005;21:117–127.
MLA Sayın, Cenk vd. “BENZİNLİ BİR MOTORDA BENZİN+LPG KULLANIMININ PERFORMANS VE EMİSYONLARA ETKİSİ”. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi, c. 21, sy. 1, 2005, ss. 117-2.
Vancouver Sayın C, Çanakçı M, Kılıçaslan İ. BENZİNLİ BİR MOTORDA BENZİN+LPG KULLANIMININ PERFORMANS VE EMİSYONLARA ETKİSİ. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi. 2005;21(1):117-2.

✯ Etik kurul izni gerektiren, tüm bilim dallarında yapılan araştırmalar için etik kurul onayı alınmış olmalı, bu onay makalede belirtilmeli ve belgelendirilmelidir.
✯ Etik kurul izni gerektiren araştırmalarda, izinle ilgili bilgilere (kurul adı, tarih ve sayı no) yöntem bölümünde, ayrıca makalenin ilk/son sayfalarından birinde; olgu sunumlarında, bilgilendirilmiş gönüllü olur/onam formunun imzalatıldığına dair bilgiye makalede yer verilmelidir.
✯ Dergi web sayfasında, makalelerde Araştırma ve Yayın Etiğine uyulduğuna dair ifadeye yer verilmelidir.
✯ Dergi web sayfasında, hakem, yazar ve editör için ayrı başlıklar altında etik kurallarla ilgili bilgi verilmelidir.
✯ Dergide ve/veya web sayfasında, ulusal ve uluslararası standartlara atıf yaparak, dergide ve/veya web sayfasında etik ilkeler ayrı başlık altında belirtilmelidir. Örneğin; dergilere gönderilen bilimsel yazılarda, ICMJE (International Committee of Medical Journal Editors) tavsiyeleri ile COPE (Committee on Publication Ethics)’un Editör ve Yazarlar için Uluslararası Standartları dikkate alınmalıdır.
✯ Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine riayet edilmesi gerekmektedir.