BibTex RIS Kaynak Göster

R134A SOĞUTUCU AKIŞKANI KULLANAN OTOMOBİL KLİMALARINDA ENERJİ VE EKSERJİ ANALİZİ

Yıl 2007, Cilt: 23 Sayı: 1, 188 - 203, 01.02.2007

Öz

Bu makalede, soğutucu akışkan olarak R134a’nın kullanıldığı bir otomobil klima sisteminde enerji ve ekserji analizi ile uğraşılmıştır. Otomobil klima sisteminin herbir bileşeni için farklı çalışma şartlarında ekserji analizi ortaya konmuştur. Ekserji ve enerji analizleri, artan kompresör devri ile sistem performansının azaldığını göstermiştir. R134a’lı sistemin Soğutma Tesir Katsayısı (STK), aynı soğutma yükü için artan kompresör hızı ile düşmektedir. Ayrıca STK, artan evaporatör yükü ile artmakta ve artan kompresör devri ve yoğuşma sıcaklığı ile azalmaktadır. Otomobil klima sisteminde herbir çevrim elemanında yapılan ekserji yıkımı bulunmuştur. Ekserji yıkımı, artan kompresör devri ile kompresör, kondenser , evaporatör ve TXV’de artmaktadır. Ekserji yıkımındaki en büyük artış, kompresör devrinin bir sonucu olarak komprsörün kendisinde olmaktadır. Exergy yıkımı, sırasıyla kompresör, kondenser , evaporatör ve TXV olmak üzere azalmaktadır.

ENERGY AND EXERGY ANALYSIS OF AN AUTOMOBILE AIR CONDITIONING SYSTEM USING REFRIGERANT R134a

Yıl 2007, Cilt: 23 Sayı: 1, 188 - 203, 01.02.2007

Öz

This paper deals with the energy and exergy analysis of automobile air conditioning (AAC) system to apply the performance of an AAC system using R134a (C2H2F4 / Tetrafloretan) as the refrigerant. Exergy and analysis of seperate components of AC system have been carried out under various operating conditioning. Exergy and energy analysis show that the performance of the system degrades with increasing compressor speed. The coefficient of performance (COP) for R134a system is lower than that for diffirent compressor speed for the same cooling capacity. Furthermore, the COP increases with increasing evaporator load and decreases with increasing compressor speed and condensing temperature. The rate of exergy destruction in each compenent of the AAC system have been found. Exergy destruction increase with increasing compressor speed in the compressor, condenser, evaporator and TXV. The component with the greatest increase in exergy destruction as a result of compressor speed is the compressor itself. The rate of exergy destruction decrease compressor, condenser, evaporator and TXV, respectively.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA83CC96AR
Bölüm Makale
Yazarlar

Dilek Ozlem Esen Bu kişi benim

Murat Hosoz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2007
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 23 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Esen, D. O., & Hosoz, M. (2007). R134A SOĞUTUCU AKIŞKANI KULLANAN OTOMOBİL KLİMALARINDA ENERJİ VE EKSERJİ ANALİZİ. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi, 23(1), 188-203.
AMA Esen DO, Hosoz M. R134A SOĞUTUCU AKIŞKANI KULLANAN OTOMOBİL KLİMALARINDA ENERJİ VE EKSERJİ ANALİZİ. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi. Şubat 2007;23(1):188-203.
Chicago Esen, Dilek Ozlem, ve Murat Hosoz. “R134A SOĞUTUCU AKIŞKANI KULLANAN OTOMOBİL KLİMALARINDA ENERJİ VE EKSERJİ ANALİZİ”. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi 23, sy. 1 (Şubat 2007): 188-203.
EndNote Esen DO, Hosoz M (01 Şubat 2007) R134A SOĞUTUCU AKIŞKANI KULLANAN OTOMOBİL KLİMALARINDA ENERJİ VE EKSERJİ ANALİZİ. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi 23 1 188–203.
IEEE D. O. Esen ve M. Hosoz, “R134A SOĞUTUCU AKIŞKANI KULLANAN OTOMOBİL KLİMALARINDA ENERJİ VE EKSERJİ ANALİZİ”, Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi, c. 23, sy. 1, ss. 188–203, 2007.
ISNAD Esen, Dilek Ozlem - Hosoz, Murat. “R134A SOĞUTUCU AKIŞKANI KULLANAN OTOMOBİL KLİMALARINDA ENERJİ VE EKSERJİ ANALİZİ”. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi 23/1 (Şubat 2007), 188-203.
JAMA Esen DO, Hosoz M. R134A SOĞUTUCU AKIŞKANI KULLANAN OTOMOBİL KLİMALARINDA ENERJİ VE EKSERJİ ANALİZİ. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi. 2007;23:188–203.
MLA Esen, Dilek Ozlem ve Murat Hosoz. “R134A SOĞUTUCU AKIŞKANI KULLANAN OTOMOBİL KLİMALARINDA ENERJİ VE EKSERJİ ANALİZİ”. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi, c. 23, sy. 1, 2007, ss. 188-03.
Vancouver Esen DO, Hosoz M. R134A SOĞUTUCU AKIŞKANI KULLANAN OTOMOBİL KLİMALARINDA ENERJİ VE EKSERJİ ANALİZİ. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi. 2007;23(1):188-203.

✯ Etik kurul izni gerektiren, tüm bilim dallarında yapılan araştırmalar için etik kurul onayı alınmış olmalı, bu onay makalede belirtilmeli ve belgelendirilmelidir.
✯ Etik kurul izni gerektiren araştırmalarda, izinle ilgili bilgilere (kurul adı, tarih ve sayı no) yöntem bölümünde, ayrıca makalenin ilk/son sayfalarından birinde; olgu sunumlarında, bilgilendirilmiş gönüllü olur/onam formunun imzalatıldığına dair bilgiye makalede yer verilmelidir.
✯ Dergi web sayfasında, makalelerde Araştırma ve Yayın Etiğine uyulduğuna dair ifadeye yer verilmelidir.
✯ Dergi web sayfasında, hakem, yazar ve editör için ayrı başlıklar altında etik kurallarla ilgili bilgi verilmelidir.
✯ Dergide ve/veya web sayfasında, ulusal ve uluslararası standartlara atıf yaparak, dergide ve/veya web sayfasında etik ilkeler ayrı başlık altında belirtilmelidir. Örneğin; dergilere gönderilen bilimsel yazılarda, ICMJE (International Committee of Medical Journal Editors) tavsiyeleri ile COPE (Committee on Publication Ethics)’un Editör ve Yazarlar için Uluslararası Standartları dikkate alınmalıdır.
✯ Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine riayet edilmesi gerekmektedir.