Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Araçlarda Makas Sistemlerinin Uzun Ömür Testine Yönelik Stant Tasarımı ve Prototip Uygulaması

Yıl 2020, Cilt: 36 Sayı: 1, 22 - 32, 26.04.2020

Öz

Makas sistemleri, otomotiv sektöründe özellikle ağır vasıta araçlar için kullanılan en önemli süspansiyon donanımlarından birisidir. Makas sisteminin temel görevi araçların maruz kaldığı farklı tür ve şiddetteki harici kuvvetleri zayıflatmaktır. Makas sistemlerinin seri üretimden önce yüksek hassasiyetli test stantları kullanılarak uzun ömür testlerine tabi tutulmaları gerekmektedir. Bu test stantları hassas ölçüm yapabilmelerinin yanı sıra değişik boyutta, değişik tipte, değişik malzemede ve değişik yüklerdeki makasların bağlanabileceği şekilde esnek bir yapıya da sahip olmalıdır. Bu çalışmada, makas sisteminin bir hidrolik sistem tarafından üretilen farklı tür ve şiddetteki harici kuvvetler altında test edilebilmesini sağlayan hassas bir test standı tasarlanmıştır. Tasarlanan test standında, hidrolik ünite bir elektrik ünitesi tarafından kontrol edilmektedir. Tasarlanmış olan bu elektrik ünitesi sayesinde hidrolik sistem ürettiği farklı kuvvetleri istenilen periyotlarda uygulayabilecek şekilde kontrol edilebilmektedir. Ayrıca, her türlü makas tipine yönelik esnek bir test sistemi geliştirebilmek amacıyla sistemin ana gövdesi çok sayıda delik içerecek şekilde tasarlanmıştır. Bu çalışma kapsamında tasarlanmış olan test standı ile makas sistemlerinin dayanımları, kullanım ömürleri, gerinimleri ve sehim hesaplamaları yüksek hassasiyetli bir şekilde test edilebilecektir.

Destekleyen Kurum

Erciyes Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi

Proje Numarası

FYL-2018-8602

Teşekkür

Bu çalışma, Erciyes Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi tarafından FYL-2018-8602 kodlu Yüksek Lisans Tez Projesi ile desteklenmiştir.

Kaynakça

  • [1] Singh, J., Singh, S. P., Joneson, E. 2006. Measurement and Analysis of US Truck Vibration for Leaf Spring and Air Ride Suspensions, and Development of Tests to Simulate These Conditions. Packaging Technology and Science: An International Journal, 19(6), 309-323.
  • [2] Hoyle, J. B. 2004. Modelling the Static Stiffness and Dynamic Frequency Response Characteristics of a Leaf Spring Truck Suspension. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part D: Journal of Automobile Engineering, 218(3), 259-278.
  • [3] Megep, 2011. Süspansiyon sistemleri. Milli Eğitim Bakanlığı. 6-10s.
  • [4] Kirkham, B. E., Sullivan, L. S., Bauerle, R. E. 1982. Development of the Liteflex tm Suspension Leaf Spring. SAE Transactions, 663-673.
  • [5] Polat, O. 2012. Yaprak yayların bilgisayar destekli yorulma analizi. Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 82s, Balıkesir.
  • [6] Hasçalık, A. 1998. Yaprak yay yapımında kullanılan 35 Cr4 Çeliğinin Fretting yorulma davranışının araştırılması. Fırat Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, 120s, Elazığ.
  • [7] Sunar, O., Çevik, M., 2015. Tek katlı yaprak yaylarda sonlu elemanlar yöntemi ile yorulma analizi. Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi. 1-6.
  • [8] Sayman, O., Aksoy, S. 1998. Mukavemet 1. Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Basım Ünitesi. İzmir. 250s.
  • [9] Rivin, Eugene I., 2003. Passive Vibration Isolation. Asme Press, New York, 426s.
  • [10] Dhoshi, N. P., Ingole, N. K., & Gulhane, U. D. 2011. Analysis and Modification of Leaf Spring of Tractor Trailer using Analytical and Finite Element Method. International Journal of Modern Engineering Research 1(2), 719-722.
  • [11] Wilson, W. 1999. U.S. Patent No. 5,938,221. Washington, DC: U.S. Patent and Trademark Office.
  • [12] Sugiyama, H., Shabana, A. A., Omar, M. A., Loh, W. Y. 2006. Development of Nonlinear Elastic Leaf Spring Model for Multibody Vehicle Systems. Computer Methods in Applied Mechanics and Engineering, 195(50-51), 6925-6941.
Yıl 2020, Cilt: 36 Sayı: 1, 22 - 32, 26.04.2020

Öz

Proje Numarası

FYL-2018-8602

Kaynakça

  • [1] Singh, J., Singh, S. P., Joneson, E. 2006. Measurement and Analysis of US Truck Vibration for Leaf Spring and Air Ride Suspensions, and Development of Tests to Simulate These Conditions. Packaging Technology and Science: An International Journal, 19(6), 309-323.
  • [2] Hoyle, J. B. 2004. Modelling the Static Stiffness and Dynamic Frequency Response Characteristics of a Leaf Spring Truck Suspension. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part D: Journal of Automobile Engineering, 218(3), 259-278.
  • [3] Megep, 2011. Süspansiyon sistemleri. Milli Eğitim Bakanlığı. 6-10s.
  • [4] Kirkham, B. E., Sullivan, L. S., Bauerle, R. E. 1982. Development of the Liteflex tm Suspension Leaf Spring. SAE Transactions, 663-673.
  • [5] Polat, O. 2012. Yaprak yayların bilgisayar destekli yorulma analizi. Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 82s, Balıkesir.
  • [6] Hasçalık, A. 1998. Yaprak yay yapımında kullanılan 35 Cr4 Çeliğinin Fretting yorulma davranışının araştırılması. Fırat Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, 120s, Elazığ.
  • [7] Sunar, O., Çevik, M., 2015. Tek katlı yaprak yaylarda sonlu elemanlar yöntemi ile yorulma analizi. Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi. 1-6.
  • [8] Sayman, O., Aksoy, S. 1998. Mukavemet 1. Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Basım Ünitesi. İzmir. 250s.
  • [9] Rivin, Eugene I., 2003. Passive Vibration Isolation. Asme Press, New York, 426s.
  • [10] Dhoshi, N. P., Ingole, N. K., & Gulhane, U. D. 2011. Analysis and Modification of Leaf Spring of Tractor Trailer using Analytical and Finite Element Method. International Journal of Modern Engineering Research 1(2), 719-722.
  • [11] Wilson, W. 1999. U.S. Patent No. 5,938,221. Washington, DC: U.S. Patent and Trademark Office.
  • [12] Sugiyama, H., Shabana, A. A., Omar, M. A., Loh, W. Y. 2006. Development of Nonlinear Elastic Leaf Spring Model for Multibody Vehicle Systems. Computer Methods in Applied Mechanics and Engineering, 195(50-51), 6925-6941.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Bahadır Çetinkaya 0000-0003-3378-4561

Cihan Topaç

Proje Numarası FYL-2018-8602
Yayımlanma Tarihi 26 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 36 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çetinkaya, M. B., & Topaç, C. (2020). Araçlarda Makas Sistemlerinin Uzun Ömür Testine Yönelik Stant Tasarımı ve Prototip Uygulaması. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi, 36(1), 22-32.
AMA Çetinkaya MB, Topaç C. Araçlarda Makas Sistemlerinin Uzun Ömür Testine Yönelik Stant Tasarımı ve Prototip Uygulaması. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi. Nisan 2020;36(1):22-32.
Chicago Çetinkaya, Mehmet Bahadır, ve Cihan Topaç. “Araçlarda Makas Sistemlerinin Uzun Ömür Testine Yönelik Stant Tasarımı Ve Prototip Uygulaması”. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi 36, sy. 1 (Nisan 2020): 22-32.
EndNote Çetinkaya MB, Topaç C (01 Nisan 2020) Araçlarda Makas Sistemlerinin Uzun Ömür Testine Yönelik Stant Tasarımı ve Prototip Uygulaması. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi 36 1 22–32.
IEEE M. B. Çetinkaya ve C. Topaç, “Araçlarda Makas Sistemlerinin Uzun Ömür Testine Yönelik Stant Tasarımı ve Prototip Uygulaması”, Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi, c. 36, sy. 1, ss. 22–32, 2020.
ISNAD Çetinkaya, Mehmet Bahadır - Topaç, Cihan. “Araçlarda Makas Sistemlerinin Uzun Ömür Testine Yönelik Stant Tasarımı Ve Prototip Uygulaması”. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi 36/1 (Nisan 2020), 22-32.
JAMA Çetinkaya MB, Topaç C. Araçlarda Makas Sistemlerinin Uzun Ömür Testine Yönelik Stant Tasarımı ve Prototip Uygulaması. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi. 2020;36:22–32.
MLA Çetinkaya, Mehmet Bahadır ve Cihan Topaç. “Araçlarda Makas Sistemlerinin Uzun Ömür Testine Yönelik Stant Tasarımı Ve Prototip Uygulaması”. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi, c. 36, sy. 1, 2020, ss. 22-32.
Vancouver Çetinkaya MB, Topaç C. Araçlarda Makas Sistemlerinin Uzun Ömür Testine Yönelik Stant Tasarımı ve Prototip Uygulaması. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi. 2020;36(1):22-3.

✯ Etik kurul izni gerektiren, tüm bilim dallarında yapılan araştırmalar için etik kurul onayı alınmış olmalı, bu onay makalede belirtilmeli ve belgelendirilmelidir.
✯ Etik kurul izni gerektiren araştırmalarda, izinle ilgili bilgilere (kurul adı, tarih ve sayı no) yöntem bölümünde, ayrıca makalenin ilk/son sayfalarından birinde; olgu sunumlarında, bilgilendirilmiş gönüllü olur/onam formunun imzalatıldığına dair bilgiye makalede yer verilmelidir.
✯ Dergi web sayfasında, makalelerde Araştırma ve Yayın Etiğine uyulduğuna dair ifadeye yer verilmelidir.
✯ Dergi web sayfasında, hakem, yazar ve editör için ayrı başlıklar altında etik kurallarla ilgili bilgi verilmelidir.
✯ Dergide ve/veya web sayfasında, ulusal ve uluslararası standartlara atıf yaparak, dergide ve/veya web sayfasında etik ilkeler ayrı başlık altında belirtilmelidir. Örneğin; dergilere gönderilen bilimsel yazılarda, ICMJE (International Committee of Medical Journal Editors) tavsiyeleri ile COPE (Committee on Publication Ethics)’un Editör ve Yazarlar için Uluslararası Standartları dikkate alınmalıdır.
✯ Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine riayet edilmesi gerekmektedir.