Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KIŞ TURİZMİNE KATILAN YERLİ ZİYARETÇİLERİN SEYAHAT DAVRANIŞLARI: ERCİYES KAYAK MERKEZİ ÖRNEĞİ

Yıl 2017, Sayı: 49, 27 - 43, 28.06.2017
https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.323900

Öz

Bölgesel bir kalkınma aracı olarak alternatif turizm kapsamında kış
turizminin kullanılabilmesi için potansiyele sahip yörelere yönelik bilimsel
araştırmalar önem arz etmektedir. Bu araştırmada, mevcut kış turizmi
destinasyonlarının gelişim sürecine katkı sağlamak bağlamında kış turizmine
katılan yerli ziyaretçilerin seyahat davranışlarının (motivasyon-memnuniyet)
belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaçla, Kayseri ilinde bulunan Erciyes Kayak
Merkezi’ni Aralık 2014-Mart 2015 döneminde, kış turizmi amaçlı ziyaret eden 480
yerli ziyaretçiden, anket tekniği kapsamında veri toplanmıştır. Veriler, yerli ziyaretçilerin
seyahat motivasyonları (rahatlama, kendini geliştirme, huzur, sosyalleşme) ve
seyahat memnuniyetleri (pist, alışveriş, güvenlik, konaklama, eğitmen, ulaşım)
ilişkilendirilerek, seyahat motivasyonu ve seyahat memnuniyeti arasında anlamlı
bir ilişkinin bulunup bulunmadığı test edilmiştir. Araştırma sonuçları
kapsamında kış turizmine katılan yerli ziyaretçilerin seyahat motivasyonlarının
seyahat memnuniyetlerini orta düzeyde etkilediği ve kayak merkezlerinin
gelişiminde ziyaretçilerin seyahat motivasyonlarından yararlanılabileceği tespit
edilmiştir. Kayak merkezi yöneticilerinin tüketici davranışı konusunda
bilgilendirilmesi ve desteklenmesinin önemine dikkat çekilmiştir.

Kaynakça

  • JÖNSSON Cristina and Dwayne DEVONISH (2008), Does Nationality, Gender, and Age Affect Travel Motivation? A Case of Visitors to the Caribbean Island of Barbados”, Journal of Travel & Tourism Marketing, 25 (3-4), pp. 398-408.
  • KAY, Pandora; (2003), “Consumer Motivation In A Tourism Context: Continuing The Work of Maslow, Rokeach, Vroom, Deci, Haley and Others”, ANZMAC 2003 Conference Proceedings Adelaide, 1-3 December, pp. 600-614.
  • KOŞAN, Abdulkadir; (2013), “Kış Sporları Turizmi-Kayak Turistlerinin Kış Turizm Merkezlerini Algı ve Değerlendirmelerine Ait Bir Araştırma (Palandöken’de Bir Uygulama)”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), ss. 293-324.
  • KOZAK, Metin; (2002), “Comparative Analysis of Tourist Motivations by Nationality and Destinations”, Tourism Management, 23(2), pp. 221- 232.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı; (2016), “Hedef Pazarlarda Türkiye Imaji ve Seyahat Memnuniyeti”, İnternet Adresi: <http://www.tanitma.gov.tr/ Eklenti/ 2039,2012-turkiye-imajipdf.pdf?0> Erişim Tarihi: 06.02.2016.
  • LEE, Tae Hee and John CROMPTON; (1992), “Measuring Novelty Seeking In Tourism”, Annals of Tourism Research, 19, pp. 732-751.
  • MAOZ, Darya; (2007), “Backpackers’ Motivations The Role of Culture and Nationality”, Annals of Tourism Research, 34 (1), pp. 122-140.
  • MATZLER, Kurt; Hubert J. SILLER; (2003), “Linking Travel Motivations with Perceptions of Destinations: The Case of Youth Travelers In Alpine Summer and Winter Tourism” Tourism Review, 58 (4), pp. 6-11.
  • MURSALOV, Mirza; (2009), “Bir Turistik Ürün Çeşitlendirmesi Olarak Kış Turizmi ve Kış Turizmi Açısından Azerbaycan’ın Guba-Haçmaz Turizm Bölgesinin Arz Potansiyeli” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • O’NEILL, John V. and Anna S. MATTILA; (2004), “Hotel Branding Strategy: Its Relationship To Guest Satisfaction and Room Revenue. Journal of Hospitality and Tourism Research”, 20 (10), pp. 1-10.
  • Özer, ÖZGÜR ve Yusuf GÜNAYDIN; (2010), “Otel İşletmelerinde Müşteri Memnuniyeti ve Müşteri Sadakati İlişkisi: Dört Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Uygulama”, Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 11(2), ss. 127-154.
  • ÖZGEN, Özlem; (2000), “Kapadokya’yı Ziyaret Eden Turistlerin Genel Seyahat Motivasyonları ve Tatmin Olma Durumları”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 11(2), ss. 22-34.
  • ÖZTÜRK, Yüksel; (1996), Marketing Turkey as a tourist destination in the United Kingdom. Unpublished Ph.D., Dissertation UK: University of Strathclyde, Business Faculty, The Scottish Hotel School.
  • PEARCE, Philip L.; (2005), Tourist Behaviour: Themes and Conceptual Schemes, UK: Channel View Publication.
  • PELİT, Elbeyi ve İbrahim KILIÇ; (2004), “Yerli Turistlerin Memnuniyet Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 15(2), ss. 113-124.
  • ŞAHİN Bayram; Burçin SÖNMEZ ve Hülya KAHVECİ; (2014), “Kişilerin Uluslararası Seyahat Engellerini Ölçmeye Yönelik Bir Araştırma”, Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 2, ss. 109-126.
  • TOPRAK, Tayfun; (2007), Hizmet Sektöründe Kalite Değer ve Müşteri Memnuniyetinin Tüketici Davranışları Üzerindeki Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • TÜRKDOĞDU, Emre; (2010), Türkiye'nin Geliştirilebilir Bölgesel Kış Turizmi Potansiyeli: Avrupa'nın Bölgesel Kış Turizmi Merkezleri ile Türkiye'nin Bölgesel Kış Turizmi Potansiyelinin Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi, Kültür ve Turizm Bakanlığı Tanıtma Genel Müdürlüğü.
  • URAL, Ayhan ve İbrahim, KILIÇ; (2006), Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • ÜLKER, İsmet; (2006), Dağlarımız, Ankara: T.C. Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü.
  • ÜNLÜ, İlhan; (2013), Seyahat Acentacılığı ve Tur Operatörlüğü. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını, İnternet Adresi: http://www.kayserikultur.gov.tr/Eklenti/6627,126-133pdf.pdf?0, Erişim Tarihi: 26.07.2015.
  • VAGIAS, Wade M.; (2006), Likert-Type Scale Response Anchors. Clemson International Institute for Tourism and Research Development, Department of Parks, Recreation and Tourism Management, Clemson University.
  • YOUSEFI, Maryam and Azizan MARZUKI; (2012), “Travel Motivations and The Influential Factors: The Case of Penang, Malaysia”, Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 23 (2), pp. 169-176.
  • YÜCEL, Cengiz; (2005), “Dünya’da Kar Turizmi ve Türkiye”, İnternet Adresi: http://www.tursab.org.tr/dosya/1016/05arkartemel_1016_1646312.pd, Erişim Tarihi: 26.11.2015.

VISITING BEHAVIOR OF THE DOMESTIC VISITORS THAT PARTICIPATE IN WINTER TOURISM: THE CASE OF ERCİYES SKI RESORT

Yıl 2017, Sayı: 49, 27 - 43, 28.06.2017
https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.323900

Öz

Existing winter tourism destinations should be
developed and the potential regions should be used for tourism in order to use
winter tourism as a means for regional development within the context of
alternative tourism. This research aims to reveal consumer behaviors (
motivation-satisfaction) of domestic visitors that participate in winter tourism within the
context of the development of the existing winter tourism destinations. With
this aim, a survey was conducted on 480 domestic visitors that visited Erciyes
Ski Resort between December 2014 and March 2015. The survey compared the
domestic visitors’ visiting motivations (relief, self-development, tranquility
and socialization) with their visiting satisfaction (track, shopping, security,
accommodation, trainer, transportation) in order to find if a meaningful
relationship between the visiting motivations and visiting satisfaction. The
study found that the visiting motivations of the domestic visitors that
participate in winter tourism had a moderate impact over their visiting
satisfaction. Besides, we found that visiting motivations of the visitors may
be used for the development of ski resorts. The study concludes that the
managers of the ski resorts should be supported and informed about the
importance of the consumer behavior.

Kaynakça

  • JÖNSSON Cristina and Dwayne DEVONISH (2008), Does Nationality, Gender, and Age Affect Travel Motivation? A Case of Visitors to the Caribbean Island of Barbados”, Journal of Travel & Tourism Marketing, 25 (3-4), pp. 398-408.
  • KAY, Pandora; (2003), “Consumer Motivation In A Tourism Context: Continuing The Work of Maslow, Rokeach, Vroom, Deci, Haley and Others”, ANZMAC 2003 Conference Proceedings Adelaide, 1-3 December, pp. 600-614.
  • KOŞAN, Abdulkadir; (2013), “Kış Sporları Turizmi-Kayak Turistlerinin Kış Turizm Merkezlerini Algı ve Değerlendirmelerine Ait Bir Araştırma (Palandöken’de Bir Uygulama)”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), ss. 293-324.
  • KOZAK, Metin; (2002), “Comparative Analysis of Tourist Motivations by Nationality and Destinations”, Tourism Management, 23(2), pp. 221- 232.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı; (2016), “Hedef Pazarlarda Türkiye Imaji ve Seyahat Memnuniyeti”, İnternet Adresi: <http://www.tanitma.gov.tr/ Eklenti/ 2039,2012-turkiye-imajipdf.pdf?0> Erişim Tarihi: 06.02.2016.
  • LEE, Tae Hee and John CROMPTON; (1992), “Measuring Novelty Seeking In Tourism”, Annals of Tourism Research, 19, pp. 732-751.
  • MAOZ, Darya; (2007), “Backpackers’ Motivations The Role of Culture and Nationality”, Annals of Tourism Research, 34 (1), pp. 122-140.
  • MATZLER, Kurt; Hubert J. SILLER; (2003), “Linking Travel Motivations with Perceptions of Destinations: The Case of Youth Travelers In Alpine Summer and Winter Tourism” Tourism Review, 58 (4), pp. 6-11.
  • MURSALOV, Mirza; (2009), “Bir Turistik Ürün Çeşitlendirmesi Olarak Kış Turizmi ve Kış Turizmi Açısından Azerbaycan’ın Guba-Haçmaz Turizm Bölgesinin Arz Potansiyeli” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • O’NEILL, John V. and Anna S. MATTILA; (2004), “Hotel Branding Strategy: Its Relationship To Guest Satisfaction and Room Revenue. Journal of Hospitality and Tourism Research”, 20 (10), pp. 1-10.
  • Özer, ÖZGÜR ve Yusuf GÜNAYDIN; (2010), “Otel İşletmelerinde Müşteri Memnuniyeti ve Müşteri Sadakati İlişkisi: Dört Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Uygulama”, Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 11(2), ss. 127-154.
  • ÖZGEN, Özlem; (2000), “Kapadokya’yı Ziyaret Eden Turistlerin Genel Seyahat Motivasyonları ve Tatmin Olma Durumları”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 11(2), ss. 22-34.
  • ÖZTÜRK, Yüksel; (1996), Marketing Turkey as a tourist destination in the United Kingdom. Unpublished Ph.D., Dissertation UK: University of Strathclyde, Business Faculty, The Scottish Hotel School.
  • PEARCE, Philip L.; (2005), Tourist Behaviour: Themes and Conceptual Schemes, UK: Channel View Publication.
  • PELİT, Elbeyi ve İbrahim KILIÇ; (2004), “Yerli Turistlerin Memnuniyet Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 15(2), ss. 113-124.
  • ŞAHİN Bayram; Burçin SÖNMEZ ve Hülya KAHVECİ; (2014), “Kişilerin Uluslararası Seyahat Engellerini Ölçmeye Yönelik Bir Araştırma”, Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 2, ss. 109-126.
  • TOPRAK, Tayfun; (2007), Hizmet Sektöründe Kalite Değer ve Müşteri Memnuniyetinin Tüketici Davranışları Üzerindeki Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • TÜRKDOĞDU, Emre; (2010), Türkiye'nin Geliştirilebilir Bölgesel Kış Turizmi Potansiyeli: Avrupa'nın Bölgesel Kış Turizmi Merkezleri ile Türkiye'nin Bölgesel Kış Turizmi Potansiyelinin Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi, Kültür ve Turizm Bakanlığı Tanıtma Genel Müdürlüğü.
  • URAL, Ayhan ve İbrahim, KILIÇ; (2006), Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • ÜLKER, İsmet; (2006), Dağlarımız, Ankara: T.C. Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü.
  • ÜNLÜ, İlhan; (2013), Seyahat Acentacılığı ve Tur Operatörlüğü. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını, İnternet Adresi: http://www.kayserikultur.gov.tr/Eklenti/6627,126-133pdf.pdf?0, Erişim Tarihi: 26.07.2015.
  • VAGIAS, Wade M.; (2006), Likert-Type Scale Response Anchors. Clemson International Institute for Tourism and Research Development, Department of Parks, Recreation and Tourism Management, Clemson University.
  • YOUSEFI, Maryam and Azizan MARZUKI; (2012), “Travel Motivations and The Influential Factors: The Case of Penang, Malaysia”, Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 23 (2), pp. 169-176.
  • YÜCEL, Cengiz; (2005), “Dünya’da Kar Turizmi ve Türkiye”, İnternet Adresi: http://www.tursab.org.tr/dosya/1016/05arkartemel_1016_1646312.pd, Erişim Tarihi: 26.11.2015.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nurettin Ayaz Bu kişi benim

Ömer Ceyhun Apak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2017
Kabul Tarihi 1 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 49

Kaynak Göster

APA Ayaz, N., & Apak, Ö. C. (2017). KIŞ TURİZMİNE KATILAN YERLİ ZİYARETÇİLERİN SEYAHAT DAVRANIŞLARI: ERCİYES KAYAK MERKEZİ ÖRNEĞİ. Erciyes Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi(49), 27-43. https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.323900

TRDizinlogo_live-e1586763957746.pnggoogle-scholar.jpgopen-access-logo-1024x416.pngdownload.jpgqMV-nsBH.pngDRJI-500x190.jpgsobiad_2_0.pnglogo.pnglogo.png  arastirmax_logo.gif17442EBSCOhost_Flat.png?itok=f5l7Nsj83734-logo-erih-plus.jpgproquest-300x114.jpg

ERÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2021 | iibfdergi@erciyes.edu.tr

Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. 

 88x31.png