Bu çalışma, annelerin aile yaşam döngüsü içerisinde değişen satın alma ve tüketim
davranışlarını keşfetmek ve bu süreçte yaşadıkları deneyimlerini ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır.
Bu kapsamda, annelerin çevreci ürünlere karşı bakış açıları, ideal ekolojik anne profili algıları ve
ekolojik anne olmaya çalışırken yaşadıkları sıkıntılar incelenmiştir. Araştırma, yüksek eğitim
seviyesine sahip, çalışan annelerden oluşan katılımcılar ile derinlemesine görüşmeler ve odak grup
görüşmeleri yapılarak gerçekleştirilmiştir. Katılımcı annelerin ekolojik duyarlılığa sahip olmalarına
rağmen, satın alma ve tüketim odaklı davranışlarında çevre duyarlılıklarının düşük olabildikleri
saptanmış ve bu davranışlarının altındaki sebepler keşfedilmeye çalışılmıştır. Çalışmanın bulgularına
göre katılımcı annelerin ekolojik duyarlılıkları paketli gıda kullanmama, çocuklara özel doğal, organik
içerikli ürün satın alma, yerli üreticileri tercih etme, kimyasallara ve hijyene karşı yoğun hassasiyet ile
vegan ürünlere yönelme olarak ortaya çıkarken, ekolojik anneliğin zorlayıcı tarafları ise ekolojik
tüketime dair doğru bilgiye ulaşabilme zorluğu, zaman sıkıntısı, yerli ve doğal üreticilere ulaşma
zorluğu ve doğal içerikli ürünlerin yüksek fiyatlandırması olarak ifade edilmiştir. Katılımcılar ideal
annelik kavramının göreceli olduğuna dikkat çekerken, 100% ekolojik olma ile ilişkili olmadığını da
vurgulamışlardır. Çalışma bulgularının, yeşil tüketici anneleri hedef alan işletmelerin pazarlama
faaliyetlerine destek vereceği umulmaktadır.
This study aims to explore the changes in women’s purchasing and consumption behaviors
and to reveal their experiences while passing through different family life cycle stages. In this context,
women’s perspectives on ecologic products are investigated. The research is conducted among working
moms with higher levels of education, by in-depth interviews and a focus group interview. The study
discovers that although moms are concerned about the environment, they may not always possess
environmentally friendly consumption behaviors. The results of the study put forth the consumption
behaviors of moms as; not using packaged food, purchasing products with natural and organic
ingredients, preferring local producers, increasing concern on hygiene and chemical products and vegan
product purchases. The barriers behind becoming an ecological mom are stated as difficulty in reaching
right product information and local producers, lack of time and over pricing of natural products. The
participants view ideal motherhood as relative and do not correlate it with behaving 100% ecological.
The findings of the study will give support to the marketing promotion plans of firms targeting
ecological moms.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 1 - 19. Uluslararası İşletmecilik Kongresi Özel Sayısı |
ERÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2021 | iibfdergi@erciyes.edu.tr
Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.