Tüketicileri anlamak ve satın alımlarını yönlendirebilmek her işletmenin temel
amaçlarındandır. Ancak yönlendirme yapabilmek için öncelikle bu davranışları tahmin edebilmek
gerekmektedir. Tüketicileri gruplayabilmek, pazar bölümlendirme ve hedef pazar seçimlerinde
işletmelere avantaj sağlamaktadır. Tüketicilerin planlı şekilde yaptığı satın alımların yanı sıra plansız
şekilde yaptığı satın alımlar da vardır. Plansız şekilde satın alım yapılmasının sebeplerinden birinin de
tüketicilerin satın alacakları üründe algıladıkları kıtlık olduğu düşünülmektedir. Yapılan bu
araştırmada algılanan kıtlık içsel ve dışsal olarak ele alınmıştır. Kadın tüketicilerin, erkek
tüketicilerin, Y kuşağı ve Z kuşağı tüketicilerinin algıladıkları içsel kıtlığın ve dışsal kıtlığın plansız
satın alımlarına etkisini anlamak amacıyla, AMOS programından çoklu grup analizine
başvurulmuştur. Bu çalışmaya 7-24 Nisan 2019 tarihleri arasında, çevrimiçi anket yolu ile 303
tüketici katılmıştır. Her örneklem grubu için ayrı ayrı kurulan yapısal eşitlik modelleri ile demografik
değişkenlere göre önemli farklılıklar tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular yorumlanmış ve birtakım
sektörel ve akademik öneriler geliştirilmiştir.
Çoklu grup analizi yapısal eşitlik modeli plansız satın alma algılanan kıtlık
Understanding consumers and being able to direct their purchases is one of the main goals
of all businesses. However, in order to be able to direct, it is necessary to predict these behaviors. It
provides advantages to businesses in grouping consumers, market segmentation and target market
selection. In addition to the planned purchases of the consumers, there are also unplanned purchases.
One of the reasons for unplanned purchases is thought to be the perceived shortage of products that
consumers will buy. In this research, the perceived scarcity was handled internally and externally. In
order to understand the effect of internal scarcity and external scarcity perceived by female
consumers, male consumers, generation Y and generation Z consumers, multiple group analysis was
applied from the AMOS program. 303 consumers participated in this study via 7-24 April 2019 by
online survey. Significant differences were determined according to demographic variables with
structural equation models established separately for each sample group. The findings obtained were
interpreted and some sectoral and academic suggestions were developed
Multiple Group Analysis Structural Equation Model Impulse Purchase
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2021 |
Kabul Tarihi | 14 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 58 |
ERÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2021 | iibfdergi@erciyes.edu.tr
Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.