Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EVALUATION OF THE BUDGET PERIOD OF THE MINISTRY OF INDUSTRY AND TECHNOLOGY IN TERMS OF THE PRINCIPLE OF ACCURACY

Yıl 2024, Sayı: 67, 161 - 166, 30.04.2024
https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.1364889

Öz

As one of the most vital steps in the decision-making process of society, budgets play an important role in the emergence and development of democratic governance. Budgets are no longer a matter of secret decisions and practices behind closed doors. Instead, budgetary processes and decisions should be factual and presented in a way that everyone can understand. For budgets to be truly effective, they need to be managed with integrity and transparency. Budget forecasts should be realistic and credible, and budget preparers should be honest and in good faith. In this way, budgets can play a powerful role as planning and management tools. In Turkey, the data of the budget expenditure forecasts of the Ministry of Industry and Technology for the period 2002-2022 are analyzed to determine whether there are any deviations from the principle of accuracy. Here; estimation error, Theil's inequality coefficients were calculated and their appropriateness was examined.

Kaynakça

  • Allan, C. M. (1965). Fiscal marksmanship, 1951-1963. Oxford Economics Papers, 17(2), 317-327.
  • Asher, M. G. (1978). Accuracy of budgetary forecast of central goverment, 1967-68 to 1975-76. Economic and Political Weekly, 13(8), 423-432.
  • Aslan, M. ve Bilge, S. (2009). Türkiye’de 1950-2006 döneminde bütçe gelir-gider yönetimi üzerine ampirik bir çalışma: Tek parti ve koalisyon hükümetlerinin karşılaştırılması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(3), 265-288.
  • Auld, D. A. L. (1970). Fiscal marksmanship in Canada. The Canadian of Economics, 3(3), 507-511.
  • Bağdigen, M. (2005). An empiricial analysis of accurate budget forecasting in Turkey. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6(2), 190-201.
  • Bektaş, H. ve Çetinkaya, Ö. (2021). Bütçe yönetimi kavramı ve Türkiye’de bütçe yönetiminin başarısının değerlendirilmesi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 6(2), 233-262.
  • Bhattacharya, B. ve Kumari, A. (1988). Budget forecasts of central government revenue and expenditure: A test of rational expectation. Economic and Political Weekly, 23(26), 1323-1327.
  • Dayar, H. (2003). 1991-2002 Döneminde bütçe uygulama sonuçlarının karşılaştırılmalı analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(2), 95-110.
  • Demir, İ. C. ve Gülten, Y. (2013), Maliye politikasının sosyal amacı. CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 269-286. Edizdoğan, N. ve Çetinkaya, Ö. (2010). Kamu Bütçesi. Ekin Basım Yayın Dağıtım, 4, 122-123.
  • Gerçek, A. ve Bakar, F. (2013). Belirlilik ilkesi açısından türkiye’de bütçe gelirlerinin değerlendirilmesi. Kamu Bütçesinde Yeni Yaklaşımlar, 1, 317-347.
  • Gerpott, T. J. ve Windolph, S. E. (2016). Budget targets as performance drivers: The impact of budget goal specificity on managerial performance. Journal of Management Control, 27(3), 283-315.
  • Gürsoy, B. (1980). Kamusal Maliye, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, 2, 436.
  • Joo, M. ve Green, C. (2015). Budgeting in the public sector: A review essay. Journal of Accounting Literature, 34, 1-16.
  • Kalkan, M. (2019). Bütçe tahminlerinin 5018 sayılı kmykk çerçevesinde değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1, 57.
  • Oluwasegun, O. I., Oguntimehin, Y. O. ve Ologunde, A. O. (2019). Analysis of budget implementation in Nigeria. Journal of Accounting and Taxation, 11(2), 19-29.
  • Oskay, C. ve Güven, A. (2017). Türkiye’de Bütçede Doğruluk İlkesinin Geçerliliği. Toplum ve Demokrasi Dergisi, 11(23), 139-156.
  • Özcan, S. (2017). Genel bütçe gelir ve harcama tahminlerinin analizi: Türkiye üzerine ekonometrik bir inceleme. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(2), 701-724.
  • Özcan, S. ve Tosun, M. U. (2014). Milli Eğitim Bakanlığı bütçe tahminlerinin doğruluk ilkesi açısından değerlendirilmesi. Sosyoekonomi Dergisi, 22(22), 367-384.
  • Rahman, M. M., Barua, S. ve Uddin, M. M. (2021). Public budget management in Bangladesh: Challenges and way forward. Journal of Asian and African Social Science and Humanities, 7(2), 57-67.
  • Şenesen, G. (2000). Bütçe başlangıç ödeneklerinin başarımının değerlendirilmesine nicel yaklaşımlar. Ekonomik Yaklaşım, 11(37), 1-27.
  • Vuslat G. 2022. Türkiye’de bütçe hakkının doğruluk ilkesi çerçevesinde değerlendirilmesi. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 10(2), 95-109.
  • Zhang, Y., Zhao, J., ve Wang, Y. (2018). Local government budget management in China: The causes and consequences of budget variances. Public Management Review, 20(4), 505-527.

SANAYİ VE TEKNOLOJİ BAKANLIĞININ BÜTÇE DÖNEMLERİNİN DOĞRULUK İLKESİ YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2024, Sayı: 67, 161 - 166, 30.04.2024
https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.1364889

Öz

Toplumun karar alma sürecindeki en hayati adımlardan biri olan bütçeler, demokratik yönetim biçiminin doğuşu ve gelişmesinde önemli bir rol oynar. Artık bütçeler, kapalı kapılar ardında gizli kararlar ve uygulamalarla yönetilen işlerden uzaklaşmıştır. Bunun yerine, bütçelerle ilgili işlemler ve kararlar gerçeklere uygun bir şekilde yapılmalı ve herkesin anlayabileceği bir şekilde sunulmalıdır. Bütçelerin gerçek anlamda etkin olabilmesi için, doğruluk ve şeffaflık ilkelerine uygun bir şekilde yönetilmeleri gerekmektedir. Bütçe tahminleri gerçekçi ve güvenilir olmalıdır, bütçe hazırlayanlar ise dürüst ve iyi niyetli yaklaşımlar sergilemelidir. Bu sayede bütçeler, planlama ve yönetim aracı olarak güçlü bir rol oynayabilirler. Türkiye’de Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından yapılan 2002-2022 dönemi bütçe gider tahminlerinin verileriyle doğruluk ilkesinden sapmalarının olup olmadığı incelenmiştir. Burada; tahmin hatası ile Theil’in eşitsizlik katsayılarının hesaplanarak uygunluğuna bakılmıştır.

Kaynakça

  • Allan, C. M. (1965). Fiscal marksmanship, 1951-1963. Oxford Economics Papers, 17(2), 317-327.
  • Asher, M. G. (1978). Accuracy of budgetary forecast of central goverment, 1967-68 to 1975-76. Economic and Political Weekly, 13(8), 423-432.
  • Aslan, M. ve Bilge, S. (2009). Türkiye’de 1950-2006 döneminde bütçe gelir-gider yönetimi üzerine ampirik bir çalışma: Tek parti ve koalisyon hükümetlerinin karşılaştırılması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(3), 265-288.
  • Auld, D. A. L. (1970). Fiscal marksmanship in Canada. The Canadian of Economics, 3(3), 507-511.
  • Bağdigen, M. (2005). An empiricial analysis of accurate budget forecasting in Turkey. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6(2), 190-201.
  • Bektaş, H. ve Çetinkaya, Ö. (2021). Bütçe yönetimi kavramı ve Türkiye’de bütçe yönetiminin başarısının değerlendirilmesi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 6(2), 233-262.
  • Bhattacharya, B. ve Kumari, A. (1988). Budget forecasts of central government revenue and expenditure: A test of rational expectation. Economic and Political Weekly, 23(26), 1323-1327.
  • Dayar, H. (2003). 1991-2002 Döneminde bütçe uygulama sonuçlarının karşılaştırılmalı analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(2), 95-110.
  • Demir, İ. C. ve Gülten, Y. (2013), Maliye politikasının sosyal amacı. CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 269-286. Edizdoğan, N. ve Çetinkaya, Ö. (2010). Kamu Bütçesi. Ekin Basım Yayın Dağıtım, 4, 122-123.
  • Gerçek, A. ve Bakar, F. (2013). Belirlilik ilkesi açısından türkiye’de bütçe gelirlerinin değerlendirilmesi. Kamu Bütçesinde Yeni Yaklaşımlar, 1, 317-347.
  • Gerpott, T. J. ve Windolph, S. E. (2016). Budget targets as performance drivers: The impact of budget goal specificity on managerial performance. Journal of Management Control, 27(3), 283-315.
  • Gürsoy, B. (1980). Kamusal Maliye, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, 2, 436.
  • Joo, M. ve Green, C. (2015). Budgeting in the public sector: A review essay. Journal of Accounting Literature, 34, 1-16.
  • Kalkan, M. (2019). Bütçe tahminlerinin 5018 sayılı kmykk çerçevesinde değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1, 57.
  • Oluwasegun, O. I., Oguntimehin, Y. O. ve Ologunde, A. O. (2019). Analysis of budget implementation in Nigeria. Journal of Accounting and Taxation, 11(2), 19-29.
  • Oskay, C. ve Güven, A. (2017). Türkiye’de Bütçede Doğruluk İlkesinin Geçerliliği. Toplum ve Demokrasi Dergisi, 11(23), 139-156.
  • Özcan, S. (2017). Genel bütçe gelir ve harcama tahminlerinin analizi: Türkiye üzerine ekonometrik bir inceleme. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(2), 701-724.
  • Özcan, S. ve Tosun, M. U. (2014). Milli Eğitim Bakanlığı bütçe tahminlerinin doğruluk ilkesi açısından değerlendirilmesi. Sosyoekonomi Dergisi, 22(22), 367-384.
  • Rahman, M. M., Barua, S. ve Uddin, M. M. (2021). Public budget management in Bangladesh: Challenges and way forward. Journal of Asian and African Social Science and Humanities, 7(2), 57-67.
  • Şenesen, G. (2000). Bütçe başlangıç ödeneklerinin başarımının değerlendirilmesine nicel yaklaşımlar. Ekonomik Yaklaşım, 11(37), 1-27.
  • Vuslat G. 2022. Türkiye’de bütçe hakkının doğruluk ilkesi çerçevesinde değerlendirilmesi. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 10(2), 95-109.
  • Zhang, Y., Zhao, J., ve Wang, Y. (2018). Local government budget management in China: The causes and consequences of budget variances. Public Management Review, 20(4), 505-527.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kamu Maliyesi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kenan Abacı 0000-0003-4713-2310

Erken Görünüm Tarihi 28 Nisan 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2024
Kabul Tarihi 11 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 67

Kaynak Göster

APA Abacı, K. (2024). SANAYİ VE TEKNOLOJİ BAKANLIĞININ BÜTÇE DÖNEMLERİNİN DOĞRULUK İLKESİ YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ. Erciyes Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi(67), 161-166. https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.1364889

TRDizinlogo_live-e1586763957746.pnggoogle-scholar.jpgopen-access-logo-1024x416.pngdownload.jpgqMV-nsBH.pngDRJI-500x190.jpgsobiad_2_0.pnglogo.pnglogo.png  arastirmax_logo.gif17442EBSCOhost_Flat.png?itok=f5l7Nsj83734-logo-erih-plus.jpgproquest-300x114.jpg

ERÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2021 | iibfdergi@erciyes.edu.tr

Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. 

 88x31.png