Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL MEDYA VE INFLUENCERLARIN TÜKETİCİLERİN ORGANİK GIDALARA YÖNELİK TUTUMLARI VE SATIN ALMA ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ

Yıl 2024, Sayı: 69, 71 - 77, 30.12.2024
https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.1496826

Öz

Dijital teknolojilerin hızla büyümesi, sosyal medya ve etkileyiciler aracılığıyla ürün tanıtım ve reklamlarının yoğunlaşmasına yol açtı. Bu gelişme, reklam ve ürün tanıtımı alanında yeni iş modellerinin ortaya çıkmasına neden olmuştur. Sosyal medyanın tüketicilerin satın alma tutum ve davranışları üzerinde önemli bir etkisi olduğu ortaya çıkmıştır. Özellikle dijital ortamlarda önerilerde bulunan influencerların etkisi her geçen gün artıyor. Bu etki özellikle gıda ürünü satın alma davranışı bağlamında belirgindir. Bu çalışma, önerilen bir modeli kullanarak sosyal medyanın ve etkileyicilerin organik gıda (OF) satın alma davranışı üzerindeki etkisini incelemektedir. Araştırma modelinin uyumunu ve içindeki yapısal ilişkileri değerlendirmek için kısmi en küçük kareler yapısal eşitlik modeli (PLS-SEM) kullanıldı. Veriler, gönüllü bir çevrimiçi anket aracılığıyla 453 organik gıda tüketicisinden toplandı. Çalışma, sosyal medya reklamlarının ve etkileyicilerin tüketicilerin organik ürünlere yönelik tutumlarını olumlu yönde etkileyerek daha güçlü satın alma niyetleri ve davranışlarına yol açtığı sonucuna varmıştır. Ayrıca gıda yenilikçiliğinin, satın alma niyeti ile organik gıda ürünlerini satın alma davranışı arasındaki ilişkide düzenleyici rolü pozitif ve anlamlıdır. Ayrıca çalışma, dijital ortamlardaki promosyonlardan etkilenerek yeni gıdaları sıklıkla benimseyen ve satın alan tüketicilerin organik gıda ürünleri satın alma olasılıklarının daha yüksek olduğunu ortaya koydu.

Kaynakça

  • Alam, M.N., Ogiemwonyi, O., Alshareef, R., Alsolamy, M., Mat, N., & Azizan, N.A. (2023). Do social media influence altruistic and egoistic motivation and green purchase intention towards green products? An experimental investigation. Cleaner Engineering and Technology, 15, 100669. https://doi.org/10.1016/j.clet.2023.100669
  • Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Orgnizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179-211. http://dx.doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020- T
  • Arı, E., &Yılmaz, V. (2023). The effect of social media on organic food purchasing intention: A structural model proposal. ICSHSR 4th International Conference on Health, Engineering and Applied Sciences, 106-114, April 14- 16, Dubai.
  • Arı, E., & Yılmaz, V. (2016). A proposed structural model for housewives’ recycling behavior: A case study from Turkey. Ecological Economics, 129,132-142. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2016.06.002
  • Cohen, J. (1992). A power primer. Psychological Bulletin. 112(1), 155–159. https://doi.org/10.1037/0033-2909.112.1.155

THE EFFECTS OF SOCIAL MEDIA AND INFLUENCERS ON CONSUMERS’ ATTITUDES AND PURCHASING TOWARDS ORGANIC FOODS

Yıl 2024, Sayı: 69, 71 - 77, 30.12.2024
https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.1496826

Öz

The accelerated growth of digital technologies has led to an intensification of product promotion and advertising through social media and influencers. This development has given rise to the emergence of novel business models in the domain of advertising and product promotion. It has become evident that social media has a significant impact on consumer purchasing attitudes and behaviours. In particular, the influence of influencers, who make recommendations in digital environments, is increasing daily. This effect is particularly pronounced in the context of food product purchasing behaviour. This study examines the impact of social media and influencers on organic food (OF) purchasing behaviour, utilising a proposed model. Partial least squares structural equation modelling (PLS-SEM) was employed to assess the fit of the research model and the structural relationships within it. The data were collected from 453 organic food consumers via a voluntary online survey. The study concluded that social media advertising and influencers positively influence consumers' attitudes towards organic products, leading to stronger purchase intentions and behaviours. Furthermore, the moderating role of food innovativeness on the relationship between purchase intention and purchase behaviour of organic food products is positive and significant. Furthermore, the study demonstrated that consumers who frequently adopt and purchase new foods as a result of being influenced by promotions in digital environments are more likely to purchase organic food products.

Kaynakça

  • Alam, M.N., Ogiemwonyi, O., Alshareef, R., Alsolamy, M., Mat, N., & Azizan, N.A. (2023). Do social media influence altruistic and egoistic motivation and green purchase intention towards green products? An experimental investigation. Cleaner Engineering and Technology, 15, 100669. https://doi.org/10.1016/j.clet.2023.100669
  • Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Orgnizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179-211. http://dx.doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020- T
  • Arı, E., &Yılmaz, V. (2023). The effect of social media on organic food purchasing intention: A structural model proposal. ICSHSR 4th International Conference on Health, Engineering and Applied Sciences, 106-114, April 14- 16, Dubai.
  • Arı, E., & Yılmaz, V. (2016). A proposed structural model for housewives’ recycling behavior: A case study from Turkey. Ecological Economics, 129,132-142. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2016.06.002
  • Cohen, J. (1992). A power primer. Psychological Bulletin. 112(1), 155–159. https://doi.org/10.1037/0033-2909.112.1.155
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Ekonometrik ve İstatistiksel Yöntemler
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erkan Arı 0000-0001-6012-0619

Veysel Yılmaz 0000-0001-5147-5047

Erken Görünüm Tarihi 27 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 6 Haziran 2024
Kabul Tarihi 4 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 69

Kaynak Göster

APA Arı, E., & Yılmaz, V. (2024). THE EFFECTS OF SOCIAL MEDIA AND INFLUENCERS ON CONSUMERS’ ATTITUDES AND PURCHASING TOWARDS ORGANIC FOODS. Erciyes Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi(69), 71-77. https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.1496826

TRDizinlogo_live-e1586763957746.pnggoogle-scholar.jpgopen-access-logo-1024x416.pngdownload.jpgqMV-nsBH.pngDRJI-500x190.jpgsobiad_2_0.pnglogo.pnglogo.png  arastirmax_logo.gif17442EBSCOhost_Flat.png?itok=f5l7Nsj83734-logo-erih-plus.jpgproquest-300x114.jpg

ERÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2021 | iibfdergi@erciyes.edu.tr

Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. 

 88x31.png