Events and phenomena such as the Covid-19 pandemic, migrants, digital transformation, etc., occurring around the world have resulted in increased variability, uncertainty, complexity, and ambiguity. This situation, which is called the new normal and expressed as the VUCA environment, has made it necessary for leaders to change their perspectives, use management approaches more effectively and agility. In this context, the aim of the study is to determine the perceptions of academic staff at Erciyes University regarding the agile leadership characteristics of faculty dean.
The research was carried out by face-to-face survey method on 318 academic staff working at Erciyes University. Agile leadership characteristics were examined in five sub-dimensions. According to the results obtained, the perceptions of the deans of the faculties of ERU academic staff towards agile leadership characteristics were found to be over 3.00. It is thought that the organization of training programs for trainers in areas such as distance education, increasing efficiency in distance education, transferring resources to digital media and storing, as well as strategic planning, quality, accreditation studies, evaluator trainings and research universities within the University are effective in this result. The research is especially important in terms of contributing to an area where there is not enough field research in the education sector.
Dünyada meydana gelen Covid-19 pandemisi, göçmenler, dijital dönüşüm vb. gibi olay ve olgular değişkenlik, belirsizlik, karmaşıklık ve muğlaklığın artması sonucunu doğurmuştur. Yeni normal olarak adlandırılan ve VUCA ortamı olarak ifade edilen bu durum, liderlerinin bakış açılarını değiştirmesini, yönetim yaklaşımlarını daha etkin şekilde kullanmalarını ve çevikliği zorunlu hale getirmiştir. Bu bağlamda çalışmanın amacı, Erciyes Üniversitesinde görev yapan akademik personelin fakülte dekanlarının çevik liderlik özelliklerine yönelik algılarını tespit etmektir.
Araştırma Erciyes Üniversitesinde görev yapan 318 akademik personele yüz yüze anket yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Çevik liderlik özellikleri beş alt boyutta incelenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre ERÜ akademik personelinin çalıştıkları fakültelerin dekanlarının çevik liderlik özelliklerine yönelik algıları 3,00’ın üzerinde tespit edilmiştir. Bu sonucun çıkmasında Üniversitede uzaktan eğitim, uzaktan eğitimde etkinliğin artırılması, kaynakların dijital ortamlara aktarılması, depolanması gibi alanlarda eğiticilerin eğitimi programlarının düzenlenmesi, ayrıca Üniversite bünyesinde yapılan stratejik planlama, kalite, akreditasyon çalışmaları, değerlendirici eğitimleri ve araştırma üniversitesi gibi çalışmaların etkili olduğu düşünülmektedir. Araştırma özellikle eğitim sektöründe yeterince saha araştırması olamayan bir alana katkı sağlaması bakımından önem arz etmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Halkla İlişkiler |
Bölüm | Sunulmuş Bildiriler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ekim 2022 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |