Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

TELEVİZYON VE SOSYAL MEDYA ÇERÇEVESİNDE MEDYA ARACILIĞIYLA KOLEKTİF BELLEĞİN İNŞASI

Yıl 2017, , 228 - 242, 31.07.2017
https://doi.org/10.17680/erciyesakademia.300253

Öz

Geçmişi
yeniden hatırlatma ve canlı tutma noktasında yazılı ve görsel medyanın geçmişte
yaşanılan özellikle travmatik olayları yeniden kurgulayarak ortaya koyması
kolektif belleğin inşası bağlamında önemli bir role sahip olduğunu
göstermektedir. Medya, kolektif belleğin inşasında bir araç olarak işlevsel bir
konuma sahip olmakla birlikte bir bellek mekânı olmakla da hatırlatma, geçmişi
canlı tutmada önemli bir yer arz etmektedir.



Kolektif belleğin
inşasında medya aracılığı genel itibarıyla tarihi olayların yeniden
kurgulanmasıyla kendini göstermekte ve bu işlevini de yazılı ve görsel olarak
ortaya koymaktadır. Özellikle Tv dizileri ve belgesel filmlerle geçmiş yeniden
kurgulanmakta ve kolektif bellek inşa edilmektedir. Medya kolektif belleğin
inşasına aracılık ederken geçmişi salt gerçekliğiyle değil yeniden kurguyla
ortaya koyar.



Bir toplumun
siyasi ve ideolojik geçmişinin medyada özellikle de kitle iletişim araçlarından
televizyonda dizi filmlerle yeniden kurgulanarak sunulması, topluma hatırlatma
ve kolektif bellek inşa etme bağlamında önemli bir etken olduğu görülmektedir.



Bu çalışmada
yazılı ve görsel medyanın kolektif belleğin inşasında çok önemli bir araç
olduğu ve bu aracın kolektif bellek bağlamında günümüzde etkin bir şekilde
kullanıldığını ortaya koymak ve bu noktaya dikkat çekmek hedeflenmiştir.

Kaynakça

  • Adaklı, G. (2006). Türkiye’de Medya Endüstrisi. Ütopya, Ankara.
  • Altan, E. (17.02.2008). Hatırla Sevgili’nin Yasemin’i Nazlı Ilıcak Çıktı. YeniŞafak,http:// wwwyenisafak.com.tr./pazar/hatirla-sevgilinin-yasemini-nazli-ilicak-cikti-100249. (22.02.2015).
  • Arsan, E. (2004). Medya Güç İdeoloji Ekseninde Merve Kavakçı Haberinin İki Farklı Sunumu. Haber, Hakikat ve İktidar İlişkisi İçinde. Dursun, Ç. (Der.), Elips Kitap, İstanbul.
  • Avcı, G. (2004). İstihbarat Teknikleri, Aktörleri Örgütleri ve Açmazları. Timaş Yayınları, İstanbul.
  • Biçel, Ç. (2012). Dijital Toplumda Deneyim ve Sosyal Medya Belleği. Neye yarar Hatıralar Bellek ve Siyaset Çalışmaları İçinde. Parmaksız, P. (Der.), Phoenix yayınları, İstanbul.
  • Chomsky, N. (1999). Medya Gerçeği. Yılmaz, A. (Çev.), Tümzamanlar Yayıncılık, İstanbul.
  • Çam. Ş. (2006). Medya Çalışmalarında İdeoloji Yaklaşımlarına İlişkin Epistomolojik ve Yöntemsel Sorunlar. Doktora Tezi, Ankara.
  • Edgerton, G. R ve Rollins, P. C. (2001). Television Histories Sahaping Collective Memory in The Media Age. The Üniversty Press of Kentucky.
  • Edy, J. A. (1998). Journalism And The development of Collective Memory. Troubled Past: Journalısm and The Devolopment of Collective Memory A Dissartation Submuddet To The Graduate School In Partıal Fullfılment of The Requırements.
  • Edy, J. A. (1999). Journalistic Uses of Collective Memory. Journal of Communication, spring. 71-85.
  • Feyes, F. (2005).Eleştirel Kitle İletişim Araştırması ve Medya Etikleri: Yok Olan İzleyici Sorunu. Medya İktidar ideoloji içinde. Küçük, M. (Der.), Bilim ve Sanat yayınları Ankara.
  • Herman, E. S ve Chomsky, N (1998).Medya Halka Nasıl Evet Dedirtir. Akyoldaş, B ve Han, T. (Çev.), Minerva Yayınları, İstanbul.
  • İnce, G. B. (2010). Medya ve Toplumsal Hafıza. Kültür ve İletişim. 13(1).
  • İlyeçenok, R. (1991). Pamit Haraşoya. Pamit Plohaya. Nauk CCCR, Novasibirsk.
  • Kışlalı, A. T. (2000). Siyasal Sistemler, Siyasal Uzlaşma ve Çatışma. İmge Yayınevi, Ankara. Korkmaz, A ve Erdoğan, İ. (1998). Başlangıcından Günümüze Kitle İletişim Kuram ve Araştırmaları. MY yayınları, Ankara.
  • Mora, N. (2008). Medya, Toplum ve Haber Kaynağı Olarak Sembolik Seçkinler. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, Cilt:5 Sayı:1.
  • Mutlu, E. (2005). Globelleşme, Popüler Kültür ve Medya. Utopya, Ankara.
  • Özdemi̇, H. (1997). Siyasal Tarih 1960-1980. Türkiye Tarihi 4 Çağdaş Türkiye 1908-1980 içinde. Aşkin, S. (Yay. Yön.), Cem Yayınevi, İstanbul.
  • Özden, Z. (2004). Film Eleştirisi. İmge Kitabevi, İstanbul.
  • Postman, N. (2010). Televizyon Öldüren Eğlence. Akınay, O. (Çev.), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Ryan, M ve Kellner, D. (1997). Politik Kamera. Özsayar, E. (Çev.), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Sazak, D. (28.01.2007). Hatırla Sevgili. Milliyet Gazetesi.
  • Sözen, E. (1997). Medyatik Hafıza. Timaş yayınları, İstanbul.
  • Şahi̇nkay, Ş. (2011). Televizyon, Tarih ve Toplumsal Bellek. Sosyoloji Dergisi, Sayı: 25, 103- 123.
  • Tosch, J (1997). Tarihin Peşinde. Arıkan, Ö (Çev.), Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul. Ünsalli, E. (17.02.2008). Sinemanın Yapamadığını “Harırla Sevgili” Yaptı. http://www. HaberTürk.com/…/68364, (20.04.2015).
  • Veysal, Ç. (2009). 1900’den Günümüze Büyük Düşünürler. Etik Yayınları, İstanbul.
  • Vilenchik, N. vd. (2014). Setting The Collective Memory Agenda: Examining Mainstream Media İnfluence On İndividuals’ Perceptions of The Past. Memory Studies, Vol. 7(4) 484 –499.
  • Yaylagül, L. (2012). Kitle İletişim Kuramları Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. Dipnot Yayınları, Ankara.
  • Milliyet: 04-Eylül-2014
  • Milliyet: 25.Mayıs.2017
  • Cumhuriyet: 17 -Mayıs - 2008
  • Vatan Gazetesi: 28 –Nisan- 2016
  • www.haberler.com. 16.Mayıs.2017
  • www.internethaber.com. 4.Haziran.2017

BUILDING COLLECTIVE MEMORY THROUGH MEDIA IN THE FRAMEWORK TELEVISION AND SOCIAL MEDIA

Yıl 2017, , 228 - 242, 31.07.2017
https://doi.org/10.17680/erciyesakademia.300253

Öz

The fact that
the written and visual media at the point of re-reminding and retaining the
past, particularly rearranging the traumatic events experienced in the past,
reveals that it has an important role in the context of construction of the
collective memory. Media is a memory space with a functional position in
collective memory, besides it has an important role in recalling and
visualizing the past.



In the course
of collective memory, media generally manifests itself through the
reconstruction of historical events, and this function is expressed both
visually and in written form. Especially, in TV serials and documentary films,
history is being reconstructed and collective memory is being built through
media. While the media mediates the construction of the collective memory, the
past reveals itself not in its pure reality but in its reconstruction.



Presenting
political and ideological history of a society through mass media, by
re-editing it in television serials and recalling it the society appears to be
an important factor in collective memory and its building



This study
aims to show that written and visual media is a very important tool in the
formation of collective memory, and that this tool is being used effectively in
the context of collective memory nowadays, moreover, it aims to draw attention
to this point.

Kaynakça

  • Adaklı, G. (2006). Türkiye’de Medya Endüstrisi. Ütopya, Ankara.
  • Altan, E. (17.02.2008). Hatırla Sevgili’nin Yasemin’i Nazlı Ilıcak Çıktı. YeniŞafak,http:// wwwyenisafak.com.tr./pazar/hatirla-sevgilinin-yasemini-nazli-ilicak-cikti-100249. (22.02.2015).
  • Arsan, E. (2004). Medya Güç İdeoloji Ekseninde Merve Kavakçı Haberinin İki Farklı Sunumu. Haber, Hakikat ve İktidar İlişkisi İçinde. Dursun, Ç. (Der.), Elips Kitap, İstanbul.
  • Avcı, G. (2004). İstihbarat Teknikleri, Aktörleri Örgütleri ve Açmazları. Timaş Yayınları, İstanbul.
  • Biçel, Ç. (2012). Dijital Toplumda Deneyim ve Sosyal Medya Belleği. Neye yarar Hatıralar Bellek ve Siyaset Çalışmaları İçinde. Parmaksız, P. (Der.), Phoenix yayınları, İstanbul.
  • Chomsky, N. (1999). Medya Gerçeği. Yılmaz, A. (Çev.), Tümzamanlar Yayıncılık, İstanbul.
  • Çam. Ş. (2006). Medya Çalışmalarında İdeoloji Yaklaşımlarına İlişkin Epistomolojik ve Yöntemsel Sorunlar. Doktora Tezi, Ankara.
  • Edgerton, G. R ve Rollins, P. C. (2001). Television Histories Sahaping Collective Memory in The Media Age. The Üniversty Press of Kentucky.
  • Edy, J. A. (1998). Journalism And The development of Collective Memory. Troubled Past: Journalısm and The Devolopment of Collective Memory A Dissartation Submuddet To The Graduate School In Partıal Fullfılment of The Requırements.
  • Edy, J. A. (1999). Journalistic Uses of Collective Memory. Journal of Communication, spring. 71-85.
  • Feyes, F. (2005).Eleştirel Kitle İletişim Araştırması ve Medya Etikleri: Yok Olan İzleyici Sorunu. Medya İktidar ideoloji içinde. Küçük, M. (Der.), Bilim ve Sanat yayınları Ankara.
  • Herman, E. S ve Chomsky, N (1998).Medya Halka Nasıl Evet Dedirtir. Akyoldaş, B ve Han, T. (Çev.), Minerva Yayınları, İstanbul.
  • İnce, G. B. (2010). Medya ve Toplumsal Hafıza. Kültür ve İletişim. 13(1).
  • İlyeçenok, R. (1991). Pamit Haraşoya. Pamit Plohaya. Nauk CCCR, Novasibirsk.
  • Kışlalı, A. T. (2000). Siyasal Sistemler, Siyasal Uzlaşma ve Çatışma. İmge Yayınevi, Ankara. Korkmaz, A ve Erdoğan, İ. (1998). Başlangıcından Günümüze Kitle İletişim Kuram ve Araştırmaları. MY yayınları, Ankara.
  • Mora, N. (2008). Medya, Toplum ve Haber Kaynağı Olarak Sembolik Seçkinler. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, Cilt:5 Sayı:1.
  • Mutlu, E. (2005). Globelleşme, Popüler Kültür ve Medya. Utopya, Ankara.
  • Özdemi̇, H. (1997). Siyasal Tarih 1960-1980. Türkiye Tarihi 4 Çağdaş Türkiye 1908-1980 içinde. Aşkin, S. (Yay. Yön.), Cem Yayınevi, İstanbul.
  • Özden, Z. (2004). Film Eleştirisi. İmge Kitabevi, İstanbul.
  • Postman, N. (2010). Televizyon Öldüren Eğlence. Akınay, O. (Çev.), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Ryan, M ve Kellner, D. (1997). Politik Kamera. Özsayar, E. (Çev.), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Sazak, D. (28.01.2007). Hatırla Sevgili. Milliyet Gazetesi.
  • Sözen, E. (1997). Medyatik Hafıza. Timaş yayınları, İstanbul.
  • Şahi̇nkay, Ş. (2011). Televizyon, Tarih ve Toplumsal Bellek. Sosyoloji Dergisi, Sayı: 25, 103- 123.
  • Tosch, J (1997). Tarihin Peşinde. Arıkan, Ö (Çev.), Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul. Ünsalli, E. (17.02.2008). Sinemanın Yapamadığını “Harırla Sevgili” Yaptı. http://www. HaberTürk.com/…/68364, (20.04.2015).
  • Veysal, Ç. (2009). 1900’den Günümüze Büyük Düşünürler. Etik Yayınları, İstanbul.
  • Vilenchik, N. vd. (2014). Setting The Collective Memory Agenda: Examining Mainstream Media İnfluence On İndividuals’ Perceptions of The Past. Memory Studies, Vol. 7(4) 484 –499.
  • Yaylagül, L. (2012). Kitle İletişim Kuramları Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. Dipnot Yayınları, Ankara.
  • Milliyet: 04-Eylül-2014
  • Milliyet: 25.Mayıs.2017
  • Cumhuriyet: 17 -Mayıs - 2008
  • Vatan Gazetesi: 28 –Nisan- 2016
  • www.haberler.com. 16.Mayıs.2017
  • www.internethaber.com. 4.Haziran.2017
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Türkçe Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Levent Doyuran

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2017
Gönderilme Tarihi 24 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Doyuran, L. (2017). TELEVİZYON VE SOSYAL MEDYA ÇERÇEVESİNDE MEDYA ARACILIĞIYLA KOLEKTİF BELLEĞİN İNŞASI. Erciyes İletişim Dergisi, 5(2), 228-242. https://doi.org/10.17680/erciyesakademia.300253