Üniversitelerde yaşanan rekabet; stratejik yönetim,
stratejik planlama ve paydaş yönetimi gibi kavramları yükseköğretimin gündemine
getirmiştir. Stratejik planlamanın temel unsurları olarak bilinen
katılımcılığın sağlanması konusunun gerçekleşebilmesi için paydaş analizinin
yapılması elzemdir. Böylece çeşitli paydaş gruplarının görüşleri ve destekleri,
alınan kararlarda dikkate alınabilir ve yükseköğretim kurumları çeşitli menfaat
sahipleriyle daha yararlı ilişkiler kurarak çeşitli grupların beklentilerini
kendi yönetim uygulamalarına dahil edebilir. Nitel araştırma geleneği
çerçevesinde oluşturulan bu çalışmanın amacı Türk üniversiteleriyle doğrudan
veya dolaylı olarak ilgili olan tüm kişi, kurum ve kuruluşların tanımlanmasıyla
üniversiteler için en önemli paydaşları belirlemektir. Araştırma bulgularına
göre Üniversiteler tarafından hazırlanan paydaş listelerinin çeşitlilik arz
ettiği ve niceliğinin zor olduğu bulgulanmıştır. Üniversiteler tarafından 118
paydaş tanımlanmıştır. Ancak bütün paydaşların ifade edilmesi yerine paydaşları
kategorilere ve bu kategorilere ait alt gruplara ayırmak paydaş analizinde
ekonomik bir yöntemi oluşturmuştur. Paydaş kategorilerinin merkezinde kurumdan
etkilenen ve kurumu etkileyen kurum içindeki öğrenciler, akademik ve idari
birimlerde çalışan kişiler bulunmaktadır. Bu grupta yer alan paydaşlar dahili
paydaşlardır. Harici paydaşların tanımlandığı kategoriler arasında ise devlet
birimleri, uluslararası kuruluşlar, özel sektör, sivil toplum kuruluşları,
düzenleyici kurumlar, medya kuruluşları ve araştırma merkezleri tanımlanmıştır.
The competition between Universities brought concepts
such as strategic management, strategic planning and stakeholder management
into the agenda of higher education. Stakeholder analysis which is known as the
key element of strategic planning is essential to ensure participation. Thus,
the views and supports of various stakeholder groups can be taken into account
in the decision taken process. Higher education institutions can incorporate
the expectations of various groups into their management practices by
establishing more useful relationships with various stakeholders. The purpose
of this study, created within the framework of the qualitative research
tradition, is to identify the most important strategic stakeholder of
universities by defining all persons, institutions and organizations directly
or indirectly related to Turkish Universities. The research findings indicate
that the stakeholder lists prepared by the universities show a variety and are
difficult to quantify. 118 stakeholders are identified by the universities.
However, instead of expressing all stakeholders, stakeholders were divided into
categories and sub-groups belonging to these categories which constituted an
economic method in stakeholder analysis. At the center of the stakeholder
categories there are the students and the people working in the academic and
administrative units who are affecting and also affected by the institution.
Stakeholders involved in this group are internal stakeholders. Among the
categories defined for the external stakeholders there are the governmental
departments, international organizations, private sector, non-governmental
organizations, regulatory agencies, media organizations and research centers.
universities strategic planning stakeholder theory Stakeholder
Bölüm | Sunulmuş Bildiriler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ocak 2018 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |