Nowadays, we have experienced a world, which is more characteristic than the world
that most of us recall from our past. The new word of 21st century, soaked with media,
depending on the technology, and linked globally, is an intricate multimedia age with
the information mostly comes from visual images, of sound arrangements, and in
multiple media formats, all of which complexly constructed to manipulate us. Hence,
the students have not educated only with letters and numbers but also with new
media tools. Nowadays it is important to develop new skills and competencies to the
children, who are in contact with media at home and school by internet more than
before, to be able to evaluate the functioning of the media. In Turkey at primary level
this mission has been uploaded to social studies teachers. For this purpose, it has
been attempted to find out how the social studies prospective teachers are perceived
the media literacy from the metaphores used by them. This study is a descriptive
study based on qualitative data and designed according to phenomenology which
is the qualitative research designs. The sample group consists of 74 social studies
prospective teachers, who were taking the Media Literacy course, during the 2016-
2017 academic year at a state university education faculty. Findings of this study
revealed that the prospective teachers who participated in the study did not have
enough awareness about the 5 basic concepts determined by the Media Literacy
Center. In addition it has been found that the perception of media literacy changes
according to the individual but it can be said that they all agree that media literacy is
a critical analysis skill. From this point of view, media literacy offers a wide range of
laboratories that help students develop critical thinking skills.
Media literacy media education social studies prospective teachers
Bugün yaşadığımız dünya, çoğumuzun çocukluğumuzdan hatırladığı dünyadan çok
farklıdır. 21. yüzyıl, medya tarafından bombalanan, teknolojik olarak bağımlı ve
küresel olarak bağlantılı bir dünyadır. Bilgilerin çoğunun yüksek yapılandırılmış
görsel imajlardan, karmaşık ses düzenlemelerinden ve çoklu ortam biçimlerinden
oluştuğu, basılı kaynaklardan gelen bilgilerin ise daha az olduğu bir multimedya
çağında yaşıyoruz. Bu nedenle, öğrencilere sadece harf ve rakamlarla okuma ve
yazma öğretmek artık yetersizdir. Günümüzde çocuklar internetle birlikte evde
ve okulda medyayla daha fazla temas halinde bulunmaktadır. Bu nedenle onlarda
medyanın işleyişini değerlendirebilmeleri için yeni beceriler ve yetkinlikler
geliştirilmesi önem kazanmıştır. Türkiye’de İlköğretim düzeyinde bu misyon sosyal
bilgiler öğretmenlerine yüklenmiştir. Bu amaçla çalışmada Medya Okuryazarlığı
dersini alan sosyal bilgiler öğretmen adaylarının medya okuryazarlığını nasıl
algıladığı, öğretmen adaylarının kullandığı meteforlardan yola çıkılarak ortaya
konulmaya çalışılmıştır. Bu çalışma nitel araştırma desenlerinden olgu bilime
(fenomenoloji) göre desenlendirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-
2017 eğitim öğretim yılında medya okuryazarlığı dersini almış olan 74 sosyal
bilgiler öğretmen adayı oluşturmaktadır. Bu çalışmanın bulguları, çalışmaya katılan
öğretmen adaylarının Medya Okuryazarlığı Merkezinin belirlediği 5 temel kavram
hakkında yeterli farkındalığa sahip olmadığını ortaya koymuştur. Ayrıca çalışmada,
medya okuryazarlığı algısının kişiye göre değiştiği ancak öğrencilerin medya
okuryazarlığının eleştirel analiz becerisi olduğu konusunda hem fikir oldukları
bulgusuna ulaşılmıştır. Bu açıdan değerlendirdiğimizde medya okuryazarlığı
öğrencilere eleştirel düşünme becerilerini geliştirmede yardımcı olan geniş bir
laboratuvar sunmaktadır.
Medya okuryazarlığı medya eğitimi sosyal bilgiler öğretmen adayları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Sunulmuş Bildiriler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 19 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |