One of the most important income sources of regularly published local newspapers is
official announcements. The prerequisite for receiving these official announcements
distributed in the body of the Press Advertisement Authority is that the newspapers
are pressed, ie printed. The rates of connecting to the internet both from the home
and by the mobile are increasing day by day in Turkey. According to data of Turkey
Statistical Institute, the proportion of households with broadband Internet access in
April 2017 was determined to be 78.3%. Looking at this ratio, it is seen that today
digital communication has improved so much that it can not be compared with
other counterparts. This digitalization process, which is also evident in the field of
journalism, allows local newspapers to be moved to the internet environment. The
high cost of printing and distribution activities makes the internet environment
extremely attractive for local journalists. However, many local newspapers cannot give
up publishing in print in order not to lose the income of the official announcements.
Today, while well-known newspapers of mainstream press tend to give up paper
printing and go to digital, it’s an issue to be scrutinized that the local press of the low
income is confined to the official announcements. Nonetheless, the fake newspapers,
which appear both in print and on the internet environment near to general and
local elections and publishes to get a share of political advertisements, are another
problem that the local press must struggle with. It is necessary to take precautions
against the unfair competition which these fake newspapers have caused by the
Press Advertisement Authority and professional organizations. This notice intends
to explain these two problems that the local press has encountered in the digitalized
communication environment. The said explanations will also include suggestions
for solutions to the problems and the precautions to be taken.
Digital Communication Local Press Official Announcements Fake Newspapers
Düzenli olarak yayımlanan yerel gazetelerin en önemli gelir kaynaklarından birisi
resmi ilanlardır. Basın İlan Kurumu’nun bünyesinde dağıtılan bu resmi ilanları
alabilmenin ön koşulu gazetelerin basılı yani matbu olmasıdır. Türkiye’de her geçen
gün, gerek evden gerekse mobil olarak internete bağlanma oranları artmaktadır.
Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre, geniş bant İnternet erişim imkânına sahip
hanelerin oranının 2017 yılı Nisan ayında %78,3 olduğu tespit edilmiştir. Bu orana
bakıldığında günümüzde dijital haberleşmenin diğer mecralarla kıyaslanamayacak
kadar geliştiği görülmektedir. Gazetecilik alanında da kendini gösteren bu
dijitalleşme süreci yerel gazetelerin internet ortamına taşınmasına imkân tanımıştır.
Baskı ve dağıtım faaliyetlerinin yüksek maliyetler gerektirmesi yerel gazeteciler
için internet ortamını son derece cazip kılmaktadır. Ancak resmi ilanlardan elde
edilecek olan gelirden mahrum kalmamak amacıyla birçok yerel gazete basılı olarak
yayım yapmaktan vazgeçememektedir. Yaygın basının tanınmış gazetelerinin kâğıt
baskısından vazgeçerek dijitale yöneldiği günümüzde dar gelirli yerel basının resmi
ilanlar nedeniyle matbaalara mahkûm kalması irdelenmesi gereken bir sorundur.
Bununla birlikte genel ve yerel seçimlere aylar kala hem basılı olarak hem de
internet ortamında ortaya çıkan ve siyasi ilanlardan pay almak amacıyla yayıncılık
yapan naylon gazeteler de yerel basının mücadele etmesi gereken bir başka sorun
olmaktadırlar. Gerek Basın İlan Kurumu, gerekse meslek örgütleri tarafından bu
naylon gazetelerin yol açtığı haksız rekabete karşı önlemler alınması gerekmektedir.
Bu çalışma dijitalleşen haberleşme ortamında yerel basının karşılaştığı söz konusu
iki sorunu açıklamayı amaçlamaktadır
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 13 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |