The aim of this study is to inquire the communication efforts of global automobile brands
towards their environmentally friendly products and services, comparatively on a global
and individual country basis. A content analysis was carried out on how the eight global
automobile brands, which were evaluated within the scope of the research, shared messages
on their environmentally friendly products and services in their official global and local
Twitter accounts. The messages of these eight automobile brands on environmentally
friendly products, related special days, weeks and events were also discussed. Thus, the
similarities and differences between global official account social media communications
and Turkish social media communications of the global automobile brands were tried to
determine. The data was collected by analyzing brands’ environment sustainability messages
shared in global and local Twitter accounts within a year. When 880 environmentally
friendly messages in the official Twitter accounts of automobile brands are examined, it is
seen that brands share more messages in their global accounts. This difference has seen in
the environmentally friendly products and services of the brands as well as in the messages
about the activities related to the environment, special days and weeks. Automobile brands
share not only environmentally friendly messages related to their products and services,
but also share non-profit environmentally friendly messages. Considering the type of media
used in environmentally friendly messages, it is observed that both the global and local
Twitter accounts mostly preferred gif or photo. Besides, it has seen that automobile brands
aim to promote products or services in most of the environmentally friendly activities. As
a result, it is necessary to share the environmentally friendly and sustainable practices in
order to create a connection with the automobile consumers and create loyalty to the brand.
Sustainability Environmentally Friendly Messages Social Media Twitter Automobile
Bu çalışmanın amacı, küresel otomobil markalarının küresel olarak ve münferit ülke
temelinde çevre dostu ürün ve hizmetlerine yönelik sürdürdükleri iletişim çabalarını
karşılaştırılmalı olarak değerlendirmektir. Araştırma kapsamında değerlendirmeye
alınan sekiz küresel otomobil markasının küresel ve yerel resmi Twitter hesaplarında
çevre dostu ürün ve hizmetlerine ilişkin paylaşımlarını nasıl yaptıklarına dair bir içerik
analizi yapılmıştır. Bu sekiz otomobil markasının çevre dostu ürün, ilgili özel gün, hafta
ve etkinlikler ile ilgili Twitter’da yaptığı paylaşımlar da ele alınmıştır. Böylece küresel
otomobil markalarının küresel resmi hesaplarında ve Türkiye hesaplarında, sosyal medya
iletişimlerinin benzerlik ve farklılıkları ile bu durumun nedenleri belirlenmeye çalışılmıştır.
Veriler, markaların bir yıl boyunca küresel ve yerel Twitter hesaplarında yaptıkları çevresel
sürdürülebilirlik paylaşımlarının analiz edilmesiyle toplanmıştır. Otomobil markalarının
resmi Twitter hesaplarındaki 880 çevre dostu paylaşım incelendiğinde, markaların küresel
hesaplarında daha fazla paylaşım yaptıkları görülmüştür. Bu fark, markaların hem çevre
dostu ürün ve hizmetleri hem de çevre ile ilgili etkinlik, özel gün ve hafta paylaşımlarında
görülmektedir. Otomobil markaları sadece kendi ürün ve hizmetleri ile ilgili çevre dostu
paylaşımlar yapmamakta aynı zamanda farkındalık yaratacak kâr amacı gütmeyen çevre
dostu paylaşımlar da yapmaktadır. Çevre dostu paylaşımların medya türüne bakıldığında
hem küresel hem de Türkiye resmi Twitter hesaplarının çoğunlukla fotoğraf veya gif tercih
ettiği görülmektedir. Bunun yanında otomobil markalarının, çevre dostu etkinliklerin
çoğunda ürün veya hizmet tanıtımı amacında oldukları görülmüştür. Sonuç olarak,
tüketicinin otomobil markaları ile bağ kurması ve markaya bağlılık hissetmesi için çevre
dostu ve sürdürülebilir uygulamaların paylaşılması gerekmektedir.
Sürdürülebilirlik Çevre Dostu Paylaşım Sosyal Medya Twitter Otomobil
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 14 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |