Geçmişten günümüze kadının yaşamdaki yerinin değiştiği görülmektedir. Özellikle
kadın hareketlerindeki yoğunluk, kadının toplumdaki rolünde değişimler
yaşanmasına sebep olmuştur. Bu değişimler sadece güncel hayata değil kadının
reklamlarda da sunuluş şekline de yansımıştır. Reklamlarda ev işleri ve çocuklarla
ilgilenen bir profil olarak gösterilen kadınlar günümüzde, ekonomik özgürlüğünü
eline alan, iş hayatında aktif halde, modern, güçlü, özgür, mücadeleci hale gelmiştir.
Böylece reklamlarda ev işleri ile ilgilenerek gösterilen kadın, cesaretli, özgür ve
eğlenceli bir imaj çizmiştir. Kadının oluşturulan yeni imajı reklamlara da yansımıştır.
Böylece bu yeni ‘mükemmel kadın’ reklamlarda da sıklıkla gösterilmeye başlanmıştır.
Bu bağlamda araştırmanın temel amacı değişen kadın rollerinin reklamlara
yansımasının irdelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda araştırma iki kısımdan
oluşmaktadır. Araştırmanın birinci kısmında kadın pedi markası olan Orkid’in
Türkiye’de yayınlanan ilk ve son reklamları hermeneutik yöntem ile incelenmiştir.
Böylece kadının reklamlarda sunuluş biçiminin nasıl değiştiği ortaya koyulmaya
çalışılmıştır. Araştırmanın ikinci kısmında ise kadın katılımcıların oluşturduğu odak
grup görüşmeleri yapılmıştır. Bu görüşmeler sırasında katılımcılara hermeneutik
yöntemlerle incelenen Orkid markasının ilk ve son reklamları izlettirilmiştir.
Katılımcılara daha önceki çalışmalardan uyarlanarak hazırlanan sorular sorulmuş
ve reklamlarda gösterilen kadınlara olan düşünceleri ölçülmüştür. Çalışmanın
sonuç kısmında ise elde edilen veriler karşılaştırılmalı olarak incelenmiştir. Elde
edilen sonuçlara göre katılımcılar reklamlarda gösterilen her iki kadın imajını
da sevmemektedir. Katılımcılar özellikle kadının erkeksi özelliklerle güçlü
gösterilmesine karşıdır.
It is seen that the place of woman in life changed from past to present. In particular,
the intensity of women’s movements has led to changes in the role of women in
society. These changes are reflected not only in the current life but also in the
way women are shown ads. Today, women who are interested in housework and
children have become modern, powerful, free and active, active in business life. In
this way, the woman, who showed interest in housework, showed a courageous,
free and entertaining image. The new image of the woman is also reflected in the
advertisements. Thus, this new eye perfect woman ’is also frequently shown in
advertising. In this context, the main purpose of the research is to examine the role
of changing women’s roles in advertising. For this purpose, the research consists
of two parts. In the first part of the study, which is the Orkid brand sanitary napkin
ads first and last published in Turkey it was examined by hermeneutical method.
Thus, it was tried to reveal how women’s representation changed in advertisements.
In the second part of the study, focus group interviews were conducted by female
participants. During these interviews, first and last advertisements of Orkid brand,
which were examined with hermeneutical methods, were followed. Participants
were asked questions based on previous studies and their thoughts about the
women shown in the advertisements were measured. In the conclusion part of the
study, the obtained data were examined comparatively. According to the results,
the participants do not like the image of both women shown in the advertisements.
Participants are particularly opposed to the strong representation of women with
masculine characteristics.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 2 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |