Perceived with a positive image is an important concern for the organizations that are built
by people and can only exist with the support of people. Corporate image is a vital part of the
organization that cannot be neglected. The continuation of the corporate asset is possible
by achieving and maintaining a positive image. Corporate image consists of a wide range of
components such as visual elements, corporate philosophy, corporate behavior, corporate
communication and corporate social responsibility activities. The corporate image, which is
the total perceptions created by the target groups of the corporations, may affect the corporate
preferences. Individuals, who are today’s conscious consumers, pay more attention to the images
of corporations while suppliying their various needs. Banks, which are among the corporations
most affected by the global competition conditions, have an important place in the daily life of
their target audiences. In this respect, banks attempt various initiatives, which would positively
affect their corporate image, to protect their existing and potential customers. These activities
are carried out for the factors, which affect the corporate image, such as corporate social
responsibility, corporate communication, corporate identity and corporate behavior. The aim of
this study is to investigate the determinants of the corporate image of financial institutions which
are lacking in public relations literature. For this purpose, a field survey was conducted in Konya
city center between the months of April and June 2019 by using face-to-face survey technique
with 558 participants over 18 years of age. The study was limited to individuals over the age of
18 in Konya city center. However, this research is considered important because of the limited
number of studies conducted on corporate image determinants that determine bank preferences.
As a result, participants in the 18-25 age group, most of them university students, who have credit
cards and who receive online banking services, give more importance to the security factor in bank
preferences. However, corporate behavior, corporate communication, visual identity and social
responsibility factors that determine corporate image are also considered by all participants.
According to these results, it can be stated that banks should give importance especially security
factor and other corporate image determinants in their policies for corporate image.
İnsanlar tarafından inşa edilen ve ancak insanların desteği ile var olabilen kurumlar için olumlu
bir imajla algılanma önemli bir kaygıdır. Kurumsal imaj kurumlar için ihmal edilemez bir yaşamsal
uzuv gibidir. Kurumsal varlığın devamı olumlu imajın sağlanması ve korunması ile mümkündür.
Kurumsal imaj kurumun görsel unsurları, kültürü, felsefesi, davranışı, iletişimi, kurumsal
sorumluluk faaliyetleri gibi geniş bileşenlerden oluşmaktadır. Kurumların hedef kitleleri
nezdinde oluşturduğu algıların toplamına karşılık gelen kurumsal imaj, kurumsal tercihleri
etkileyebilmektedir. Günümüzün bilinçli tüketicileri olan bireyler çeşitli ihtiyaçlarını karşılarken
kurumların imajlarını dikkate almaktadır. Küresel rekabet koşullarından en çok etkilenen kurumlar
arasında yer alan bankalar da bireylerinin günlük yaşamında önemli yere sahiptir. Bu açıdan
bankalar da mevcut ve potansiyel müşterilerini korumak için kurumsal imajlarını olumlu yönde
etkileyecek girişimlerde bulunmaktadır. Bu faaliyetler kurumsal sosyal sorumluluk, kurumsal
iletişim, kurumsal kimlik, kurumsal davranış gibi kurumun imajını etkileyen unsurlara yönelik
gerçekleştirilmektedir. Bu çalışma; halkla ilişkiler literatüründe eksikliği görülen doğrudan
finans kurumlarının kurumsal imajlarına yönelik belirleyicilerin neler olduğu konusunu
araştırmayı amaçlamıştır. Buna yönelik olarak Konya il merkezinde 18 yaş üzeri 558 katılımcı
ile yüz yüze anket tekniği kullanılarak Nisan-Haziran 2019 tarihlerinde bir alan araştırması
gerçekleştirilmiştir. Araştırma Konya il merkezindeki 18 yaş üzeri bireylerle sınırlandırılmıştır.
Ancak bu araştırma banka tercihlerini belirleyen kurumsal imaj belirleyicilerine yönelik yapılan
araştırmaların neredeyse çok sınırlı olmasından dolayı önemli görülmektedir. Çalışmanın
bulgularına göre; 18-25 yaş grubundaki çoğunluğu üniversite öğrencisi olan, kredi kartı olan ve
online bankacılık hizmetleri alan katılımcılar banka tercihlerinde güvenlik değişkenini en çok
önemseyenler olmuştur. Ancak kurumsal imajı belirleyen kurumsal davranış, kurumsal iletişim,
kurumsal görünüm (görsel kimlik) ve sosyal sorumluluk değişkenlerine yönelik yargılarda
ayrıca tüm katılımcılar tarafından önemsenmektedir. Bu sonuçlara göre bankalar kurumsal
imajlarına yönelik üretecekleri politikalarda güvenlik başta olmak üzere, diğer kurumsal imaj
belirleyicilerine de oldukça önem vermeleri gerektiği değerlendirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları, Halkla İlişkiler |
Bölüm | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |