Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

KISA FİLM YAPIMINDA ANLAM YARATMA ARACI OLARAK SES

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 2, 366 - 382, 31.07.2017
https://doi.org/10.17680/erciyesakademia.297261

Öz

            Bir öyküyü
ya da olay örgüsünü kısa zamanda anlatmak durumunda olan kısa film yönetmeni,
durumun farkındalığını hissederek daha yoğun anlamlar üretmek durumundadır. Yoğun
anlam üretebilmenin yolu ise eskiden beri söylenen ve bir deyiş halini alan
“sinema bir görüntü sanatıdır” ifadesini “sinema görsel ve işitsel bir sanattır”
formuna dönüştürmekten geçer. Çünkü ses, sadece aşılması gereken teknik bir
sorun değil aynı zamanda filmin anlatımına da olumlu katkı sağlayabilecek
estetik bir unsurdur. Bu anlamda önem kazanan ses öğesinin, kısa film yönetmenleri
tarafından ne ölçüde estetik bir öğe olarak kullanıldığı ve filmin oluşumu sırasında
ne derece anlatıma destek sağlayan bir unsur olarak ele alındığı, bu araştırmanın
temel sorunsalıdır. Bu araştırma, Akbank Uluslararası Kısa Film Festivali’ne
katılan ve ön elemeyi geçen filmlerle sınırlıdır. Çalışma kapsamında festivale
katılarak ön elemeyi geçen 19 kurmaca kısa film içinden seçilen 5 kısa filmin
ses kuşağı incelenerek bu filmlerin analizi yapılmaktadır. Analizlerde, Walter
Ong’un “Sesin Merkezileştirme Özelliği”, Christian Metz’in “Sinematografik
Özdeşleşme Kuramı
” ve sese ilişkin kuramsal yaklaşımlar sonucu elde edilen
Sesin Sinemaya Sağladığı Olanaklar” kapsamında ortaya çıkan kriterler
kullanıldı. Yapılan analizler sonucunda filmlerin büyük çoğunluğunda ses kuşağının
ve ses tasarımının göz ardı edildiği belirlendi. Filmlere bakıldığında görüntü
anlamında belirli bir yetkinliğe ulaştıkları ancak ses unsurlarının kullanımı
konusunda yeterli olmadıkları gözlendi.

Kaynakça

  • Arslantepe, M. (2007). Bir Film Çekmek ve Masaüstü Filmciliğe Giriş, İstanbul: Beta Yayınevi
  • Akyürek, F. (2004). Senaryo Yazarı Olmak, İstanbul: Mediacat Yayınevi
  • Bordwell, David (2009). Film Sanatı, Çev. Ertan Yılmaz, Emrah Suat Onat, İstanbul: De Ki Yayınları
  • Can, A. 2008, “Kısa Filmde Ritm”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 19, Konya
  • Çelikcan, P. (1996). Müziği Seyretmek, Ankara: Yansıma Yayınları
  • Eisenstein, S. (1975). Bir Sinemacının Düşünceleri, Çev: Azmi Arna, İstanbul: Yol Yayınları
  • Ergül, R. R. (2001). Ses, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Sağlık Bilimsel Araştırma Çalışmaları Vakfı Yayını
  • Kemal, O. (2003). Senaryo Tekniği ve Senaryolar, Haz. Işık Öğütçü, İstanbul: Tekin Yayıncılık
  • Konuralp, S. (2004). Film Müziği, İstanbul: Oğlak Yayıncılık
  • Ok, A. (1995). Türk Sinemasında Film Müzikleri, İstanbul: Arion Yayınevi
  • Ong, W. J. (2003). Sözlü ve Yazılı Kültür, İstanbul: Metis Yayınları
  • Öngören, M. T. (1991). Senaryo ve Yapım, İstanbul: Alan Yayıncılık
  • Sözen, M. (2003). Sinemada Ses Kullanımı, Ankara: Detay Yayıncılık
  • Zeren, A. (1978). Müzikte Ses Sistemleri, Ankara: Ofset Otomat Basımevi
  • Pehlivan, F. (1997). Biyofizik, Ankara: Hacettepe Taş Yayınları
  • Pekman, P. (2004). Görüntünün Müziği Müziğin Görüntüsü, İstanbul: Pan Yayınları
  • Rotha, P. (2001). Sinema Yazıları, Çev: Ayzer Ovatman, İstanbul: İzdüşüm Yayınları
  • Tonks, P. (2006). Film Müziği, Çev. Ala Sivas, İstanbul: Es Yayınları
  • Uysal, Ö. S. Yayımlanmamış Ders Notları
  • Ülgen, A. (2005), “Sinema ve Müzik Sanatı İlişkisi Üzerine”, Sekans Dergisi, Sayı 5, Ankara: Paragraf Yayınevi
  • http://www.baskent.edu.tr/~scanan/sesweb/ses.html
  • http://jray72.blogcu.com/diyalog-nedir_12132231.html

SOUND AS A TOOL TO CREATE MEANING IN SHORT FILM PRODUCTION

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 2, 366 - 382, 31.07.2017
https://doi.org/10.17680/erciyesakademia.297261

Öz

            The director who is supposed to tell
us a story or a series of events has to produce dense meanings at a short time.
The way to dense meanings is to turn the expression of “Cinema is a visual art”
into the expression of “Cinema is an audio-visual art” as the sound is not only
a technical problem that has to be solved but an aesthetical component, which
contributes the narration of a film as well. Thus, the purpose of this study is
to discuss the extent short film directors consider the sound as an aesthetical
component supporting the narration. Sound is not only practical matter to
overcome it as a part of narrative as well. So, the problem of the study is to
determine how the sounds used in the films as a part of fictional narrative.
This study is limited to the films, which passed the pre-selection of the Akbank
International Short
Film Festival. The sound structure of five short films
selected from the 19 fictional ones, which had passed the pre-selection of the
festival, was analyzed. During the analyses, Walter Ong’s “The
Centralization Effect of Sound”
and Christian Metz’s “Cinematographic
Identification Theory”
were used. It was determined that most films had
ignored the significance of sound although they were fairly good at a picture.

Kaynakça

  • Arslantepe, M. (2007). Bir Film Çekmek ve Masaüstü Filmciliğe Giriş, İstanbul: Beta Yayınevi
  • Akyürek, F. (2004). Senaryo Yazarı Olmak, İstanbul: Mediacat Yayınevi
  • Bordwell, David (2009). Film Sanatı, Çev. Ertan Yılmaz, Emrah Suat Onat, İstanbul: De Ki Yayınları
  • Can, A. 2008, “Kısa Filmde Ritm”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 19, Konya
  • Çelikcan, P. (1996). Müziği Seyretmek, Ankara: Yansıma Yayınları
  • Eisenstein, S. (1975). Bir Sinemacının Düşünceleri, Çev: Azmi Arna, İstanbul: Yol Yayınları
  • Ergül, R. R. (2001). Ses, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Sağlık Bilimsel Araştırma Çalışmaları Vakfı Yayını
  • Kemal, O. (2003). Senaryo Tekniği ve Senaryolar, Haz. Işık Öğütçü, İstanbul: Tekin Yayıncılık
  • Konuralp, S. (2004). Film Müziği, İstanbul: Oğlak Yayıncılık
  • Ok, A. (1995). Türk Sinemasında Film Müzikleri, İstanbul: Arion Yayınevi
  • Ong, W. J. (2003). Sözlü ve Yazılı Kültür, İstanbul: Metis Yayınları
  • Öngören, M. T. (1991). Senaryo ve Yapım, İstanbul: Alan Yayıncılık
  • Sözen, M. (2003). Sinemada Ses Kullanımı, Ankara: Detay Yayıncılık
  • Zeren, A. (1978). Müzikte Ses Sistemleri, Ankara: Ofset Otomat Basımevi
  • Pehlivan, F. (1997). Biyofizik, Ankara: Hacettepe Taş Yayınları
  • Pekman, P. (2004). Görüntünün Müziği Müziğin Görüntüsü, İstanbul: Pan Yayınları
  • Rotha, P. (2001). Sinema Yazıları, Çev: Ayzer Ovatman, İstanbul: İzdüşüm Yayınları
  • Tonks, P. (2006). Film Müziği, Çev. Ala Sivas, İstanbul: Es Yayınları
  • Uysal, Ö. S. Yayımlanmamış Ders Notları
  • Ülgen, A. (2005), “Sinema ve Müzik Sanatı İlişkisi Üzerine”, Sekans Dergisi, Sayı 5, Ankara: Paragraf Yayınevi
  • http://www.baskent.edu.tr/~scanan/sesweb/ses.html
  • http://jray72.blogcu.com/diyalog-nedir_12132231.html
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Tez Özetleri
Yazarlar

Serkan Öztürk

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2017
Gönderilme Tarihi 10 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Öztürk, S. (2017). KISA FİLM YAPIMINDA ANLAM YARATMA ARACI OLARAK SES. Erciyes İletişim Dergisi, 5(2), 366-382. https://doi.org/10.17680/erciyesakademia.297261