One of the
important and intensive activities of the political campaign period is the
rallies. While the content and structure of political campaigns have changed
within the historical process, the rallies are still an integral part of the
campaign process. In this sense, rallies are planned in detail by political
parties and candidates in political campaign planning to influence voter
choice. Though it has an important place on political campaigns, studies on the
effects of rallies on political choice of voters are very limited in Turkey. In
this study, it is tried to analyze that the effects on voters of rallies
organized by political parties in the frame of different parameters.
Field survey
method and face-to-face survey technique were used in the study. Data obtained
from voters that participated rallies organized by AK Party, CHP and MHP in
Elazığ. According to the results obtained in the study, voters mainly
participate in the rallies with two main motivations, supporting the political
party and seeing the leader of the party. While a significant part of the
participants voted for the party they participated in the rally, voters who
were unstable and voted for different parties were among the rally
participants. While rallies consolidate these decisions of voters who are
considering giving parties to their rallies, it also contributes to the
decision of undecided voters.
Siyasal
kampanya sürecinin önemli ve yoğun faaliyetlerinden biri mitinglerdir. Siyasal
kampanyaların tarihsel süreci içerisinde içeriği ve yapısı değişikliğe
uğramakla birlikte mitingler halen kampanya sürecinin ayrılmaz bir parçasıdır.
Bu anlamda, mitingler seçmen tercihini etkilemek üzere siyasal partiler ve
adaylar tarafından siyasal kampanya planlaması içerisinde ayrıntılı bir şekilde
planlanmaktadır. Siyasal kampanyalar üzerinde önemli bir yeri olmasına rağmen,
Türkiye’de mitinglerin seçmenlerin siyasal tercihine etkilerine yönelik
çalışmalar oldukça sınırlıdır. Bu çalışmada, siyasal partilerin düzenlediği
mitinglerin seçmenler üzerindeki etkileri farklı parametreler çerçevesinde analiz
edilmeye çalışılmaktadır.
Çalışmada alan
araştırması yöntemi ve yüz yüze anket tekniği kullanılmıştır. AK Parti, CHP ve
MHP’nin Elazığ’da düzenlediği mitinglere katılan seçmenlerle yüz yüze
görüşülerek veriler elde edilmiştir. Çalışmada elde edilen verilere göre,
seçmenler mitinglere ağırlıklı olarak, siyasi partiyi desteklemek ve parti
liderini görmek gibi iki temel motivasyonla katılmaktadır. Mitinge katılanların
önemli bir bölümü mitingine katıldığı partiye oy verirken, kararsız olan ve
farklı partilere oy veren seçmenler de miting katılımcıları arasında yer
almaktadır. Mitingler, mitingine katıldıkları partiye vermeyi düşünen
seçmenlerin bu kararlarını pekiştirirken, kararsız seçmenlerin de karar
vermelerine katkı sağlamaktadır.
Bölüm | Türkçe Araştırma Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2017 |
Gönderilme Tarihi | 3 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 2 |