Playing game, which is perceived as an inseparable part of the children, provides
activities for children to learn, express themselves, explore and have fun.The
children voluntarily participate in the games and have an opportunity to form their
activities during playing, which make the game effective and important on the
development of them.The concept of playing a game has changed over time with the
recent advancements in technology.Although the playing game has positive effects
on the physical, social and emotional developments of children, these positive
effects mightdiminish due to the possible effects of technological developments
on the playing game. Even more, it can cause some risky situations for children as
well.Considering the risks that the technology can make and the changing game
perceptions of children, this study investigates on the risks that children can come
across during online game playing. In that regard;two keywords, which are ‘game’
and ‘play game’, were selected by observing the search behaviors of two children and
the first ten online game siteswere evaluated accordingly. As a result, it was found
that the online game sites pose risky situations for children since they contain sexual
contents and promote the negative behavior.
Çocukların ayrılmaz bir parçası olarak algılanan oyun oynamak, çocukların
öğrenmelerini, kendilerini ifade etmelerini, keşfetmelerini ve eğlenmelerini
sağlamaktadır. Çocuklar oyunlara gönüllü olarak katılırlar ve oyun oynama sırasında
etkinliklerini oluşturma fırsatına sahip olurlar, bu da onların gelişimleri üzerinde
etkili ve önemli bir rol oynar. Teknolojide meydana gelen hızlı değişimlerle oyun
oynama kavramı da değişime uğraşmıştır. Oyun oynama çocukların fiziksel, sosyal ve
duygusal gelişimlerine önemli katkılar sağlamasına rağmen, bu katkılar teknolojinin
muhtemel etkileri nedeniyle azalabilmektedir. Hatta, çocuklar için riskli durumlar
bile ortaya çıkarabilmektedir. Teknolojinin oluşturabileceği riskleri ve çocukların
oyun oynama konusundaki algılarının değişimi göz önünde bulundurularak, bu
çalışma çocukların çevrimiçi oyun oynama sırasında karşılaşabilecekleri riskleri
araştırmıştır. Bu bağlamda; “Oyun” ve “Oyun Oyna” olan iki anahtar kelime, iki
çocuğun arama davranışları göz önüne alınarak seçilmiştir ve arama motoru
sonuçlarına göre ilk on çevrimiçi oyun sitesi değerlendirilmiştir. Sonuç olarak,
çevrimiçi oyun sitelerinin, cinsel içerik barındırdıklarından ve olumsuz davranışları
teşvik ettiklerinden dolayı, çocuklar için riskli durumlar oluşturdukları görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 4 |