The aim of this study is to determine the levels of social media usage habits and
addiction of the public relations and promotion students of Ege University Faculty
of Communication.
The sampling of research of this study is composed of 436 undergraduate and
gradute students at primary (daytime) and secondory (evening) programs of the
Department of Public Relations and Promotion, of the Faculty of Communication
(n=436). In conducting the research, the Internet Addiction Scale, developed by
Şahin and Korkmaz in 2011, and a personal questionaire have been used. The data
obtained have been assessed in accordance with the percentage, frequency, Mann
Whitney U-test, and Krustel Wallis H-tests.
The reseach findings have revealed that there is a meaningful correlation between
the social media addiction and the gender and the active participation duration of the
public relations and promotion undergradute and gradute students of the Faculty of
Communication.
Accordingly, it can also be stated that the level of the students’ losing their control
against the social media addiction is higher in girls, and there is a parallel increase
between the duration of the youngsters’ active participation in social media and
their addiction to it.
The Public Relations and Promotion Students Social Media Usage Habits Social Media Addiction
Bu araştırmanın amacı, Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım
Bölümünde okuyan öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıkları ile sosyal
medya bağımlılık düzeylerinin ne yönde olduğunu belirlemektedir.
Araştırma örneklemi; İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümünde 1. ve
2. Öğretimde okuyan lisans ve lisansüstü öğrencilerden olmak üzere toplam 436
öğrenciden oluşmaktadır (n=436). Araştırmada Şahin ve Korkmaz (2011) tarafından
geliştirilen “İnternet Bağımlılığı Ölçeği” (İBÖ) ile kişisel bilgi formu uygulanmıştır.
Araştırma verilerine; yüzde (%), frekans (f), Mann Whitney U-testi ve Kruskal Wallis
H-testi uygulanmıştır.
Araştırma bulguları, İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım bölümü lisans ve
lisansüstü öğrencilerin sosyal medya bağımlılığının; cinsiyet ve sosyal medyada aktif
kalınan süre arasında anlamlı bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur. Sosyal medya
bağımlılığının öğrencilerin kontrol kaybı boyutunda kızlarda daha fazla olduğu ve
gençlerin sosyal medyada aktif oldukları süre ile medya bağımlılıklarının paralel
olarak arttığı söylenebilir.
Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü Öğrencileri Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıkları Sosyal Medya Bağımlılığı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 3 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 4 |