In outdoor advertisements of private colleges, children are treated like adults and
they are emphasized that they are special, they are convinced that they have to be
successful. In the outdoor advertisements of these colleges, success is shown as
the most important dynamic of life. It is observed that children are forced to be the
best, they are challenged success, and they are expecting an academic and artistic
success well above their age. Children who are exposed to these messages and are
forced to behave in accordance with such messages in school and in their families
are inevitably forced to experience spiritual difficulties. The aim of the study is
to investigate whether the data on the childhood of advertisements messages of
educational institutions carry the above-mentioned characteristics. In this direction,
college advertisements have been examined with semiology method. As a result of
the examinations, the outdoor advertisements of colleges present childhood with
masculinity, narcissism, perfection etc. parameters such as and the examination aim
that try to put forward a perspective in this direction. It has been seen that sexbased features masculinity have been loaded to childhood. It has been determined
that childhood is a concept that turns into success.
Advertisements College Advertisements Presentation Of Childhood
Özel kolejlerin açık hava reklamlarında çocuklar yetişkinler gibi verilmekte, özel
olduklarına dair vurgular yapılmaktadır. Başarı odaklı olmaları gerektiğine ve
başarmak zorunda olduklarına inandırılmaktadırlar. Bu kolejlerin reklamlarında,
başarmak, yaşamın en önemli dinamiği olarak gösterilmektedir. Çocukların en iyi
olmak zorunda bırakıldıkları, başarıya zorlandıkları ve yaşlarının üzerinde akademik
ve sanatsal başarı beklentisine sokuldukları gözlemlenmektedir. Bu mesajlara maruz
kalan, okulda ve ailesinde bu türlü mesajlar doğrultusunda davranmaya zorlanan
çocukların ruhsal anlamda zorlanmalar yaşamaları kaçınılmazdır. Çalışmada eğitim
kurumlarının reklam iletilerinin çocukluğa dair verilerinin, yukarıda bahsedilen
özellikleri taşıyıp taşımadığının araştırılması amaçlanmıştır. Bu doğrultuda,
göstergebilim yöntemiyle kolejlerin açık hava reklamları incelenmiştir. Yapılan
incelemeler sonucunda, kolejlerin açık hava reklamlarının, çocukluğu erillik,
narsistlik, mükemmellik vb. gibi parametrelerle sunduğuna dair bir bakış açısı
ortaya konmaya çalışılmıştır. Çocukluğa, erkeklik gibi cinsiyete dayalı özelliklerin
eklendiği görülmüştür. Çocukluğun başarıya odaklandığı, başarı ile var olabilecek
bir kavrama dönüştüğü belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 1 |