Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Evaluation on Television Advertising of Ak Parti, CHP and MHP on 24th June Election

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 2, 815 - 826, 22.07.2019
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.502981

Öz

The political campaigns are very important for the political parties and candidates
attending the election race. The political parties aiming to achieve the power at
the end of a hard election period address their electorate by using different ways
and methods. The political advertisements are one of these ways and methods
that make easier to reach the electorate. Together with this character, the political
advertisements play a key role in introducing the political parties. The political parties
try to convey their promises to the voters through the political advertisements, which
have important functions in determining the direction of the elections. The political
parties benefiting from political advertisements in order to inform and influence the
voters also benefit from the political advertisements’ power of creating an image.
The parties and presidential candidates benefited from the political advertisements
in the parliamentary and presidential elections took place on 24th June 2018.
The political TV advertisements used by Ak Parti, CHP, and MHP in order to move
ahead of their rivals and to convey their messages to the target audience during
the aforementioned election period constitute the subject of present study. For this
purpose, the political advertisements of Ak Parti, CHP, and MHP aiming to achieve
the majority in parliament are examined using the content analysis method. At the
end of this research, the differences between the political campaigns of the political
parties and their message strategies were revealed. It was determined that, when
compared to those of other parties, the number of AK Parti’s advertisements was
higher and they generally incorporate positive messages. The prominent theme in
the advertisements of AK Parti is national unity and solidarity. On the other hand,
CHP’s advertisements incorporate negative messages and focused on many subjects
such as economy, disabled individuals, education, rights, and freedoms. In its limited
number of advertisements, MHP emphasized the national unity and solidarity by
including positive contents in its advertisements. 

Kaynakça

  • Aydemir, E. (2016). Dış Politikada Yumuşak Güç ve Medya. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Aziz, A. (2011). Siyasal İletişim. Ankara: Nobel.
  • Balcı, Ş. ve Bekiroğlu, O. (2012). İçerikten Anlama Giden Bir Tünel Olarak İçerik Çözümlemesi: 2011 Genel Seçimlerinde Ak Parti TV Reklamları Üzerine Bir Araştırma. Özlem Güllüoğlu (Ed.) İletişim Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri: Görsel Metin Çözümleme (s. 268-323). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Balcı, Ş. Tarhan, A. ve Bal, E. (2013). Medya ve Siyasal Katılım. Konya: Literatürk Akademi.
  • Balcı, Ş. (2016). 7 Haziran’dan 1 Kasım’a Türkiye’de Televizyonda Siyasal Reklam Uygulamaları: “Partilerin Mesaj Stratejileri ve Taktikleri”. Şükrü Balcı (Ed.) 7 Haziran’dan 1 Kasım’a Türkiye’de Siyasal İletişim Uygulamaları (s. 281-347). İstanbul: Literatürk Academia Yayınları, 281-347.
  • Bekiroğlu, O. ve Bal, E. (2014). Siyasal Reklamcılık. İstanbul: Literatürk.
  • Bostancı, M. N. (2010). Siyaset ve Medya-Alacakaranlığın İki Atlısı. İstanbul: Özgür Yayınları.
  • Çankaya, E. (2015). Siyasal İletişim: Dünya’da ve Türkiye’de. Ankara: İmge.
  • Devran, Y. (2003). Siyasal Kampanya Yönetimi: Mesaj, Strateji ve Taktikler. İstanbul: And Yayınları.
  • Devran, Y. (2004). Siyasal Kampanya Yönetimi. (2. Baskı). İstanbul: Odak İletişim.
  • Doğan, A. ve Aslantaş, A. G. (2015). Bir İkna Yöntemi Olarak Siyasal Reklamlarda Millet ve Hizmetin Temsili. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (47), 35-52.
  • Doğan, A. ve Göker, G. (2013). Siyasal İletişim Araştırmaları. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Gökçe, O. (2001). İçerik Çözümlemesi: Teori-Metod-Uygulama. Konya: Selçuk Üniversitesi Vakfı.
  • Kaid, L. L. (2008). Political Advertising. Kaid, L. L., and Holtz-Bacha, C. (Eds.). Encyclopedia of political communication (s. 558-565). London, UK: Sage.
  • Krıppendorf, K. (1980). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. New York: Sage Publication.
  • Kılıçaslan, E. Ç. (2008). Siyasal İletişim İdeoloji ve Medya İlişkisi. Edirne: Paradigma Akademi.
  • Uztuğ, F. (1999). Siyasal Marka Seçim Kampanyaları ve Aday İmajı. İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • Uztuğ, F. (2004). Siyasal İletişim Yönetimi: Siyasette Marka Yaratmak. İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • Zeybek, B. (2016). Siyasal Reklam İkna ve Retorik. İstanbul: Beta.

24 Haziran Genel Seçimlerinde Ak Parti, CHP ve MHP’nin Televizyon Reklamları Üzerine Bir Değerlendirme

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 2, 815 - 826, 22.07.2019
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.502981

Öz

Siyasal kampanyalar seçim yarışına katılan siyasi parti ve adaylar için oldukça
önemlidir. Zorlu bir seçim sürecinin sonunda iktidara sahip olmak isteyen siyasi
partiler çeşitli yol ve yöntemleri kullanarak seçmen kitlelerine ulaşmaktadırlar. Siyasal
reklamlar, seçmen kitleye ulaşmayı kolaylaştıracak yol ve yöntemlerin arasında yer
almaktadır. Bu özelliğiyle siyasal reklamlar, siyasi partilerin tanıtılmasında kilit rol
oynamaktadır. Siyasi partiler seçimlerin yönünü tayin etmede önemli işlevlere sahip
olan siyasal reklamlar vasıtasıyla siyasal vaatleri ulaştırmaya çalışırlar. Seçmenleri
bilgilendirmek ve etkilemek adına siyasal reklamcılıktan yararlanan siyasi partiler
yine siyasal reklamcılığın imaj oluşturma gücünden de faydalanmaktadırlar. 24
Haziran 2018’de yapılan milletvekili ve cumhurbaşkanlığı seçimlerinde partiler
ve cumhurbaşkanlığı adayları siyasal reklamlardan yararlanmışlardır. Söz konusu
seçim sürecinde rakiplerin bir adım ötesine geçmek ve mesajlarını hedef kitleye
ulaştırmak amacıyla siyasal reklamcılıktan faydalanan Ak Parti, CHP ve MHP’nin
televizyonda yayınlanan seçim reklamları bu araştırmanın konusunu oluşturur.
Bu amaçla seçimlerde mecliste çoğunluğu sağlamayı amaçlayan Ak Parti, CHP ve
MHP’nin siyasal reklamları içerik çözümleme yöntemi ile değerlendirilmektedir.
Araştırmanın sonucunda siyasi partilerin yürüttükleri siyasal kampanyalar ve mesaj
stratejilerindeki farklılıkları ortaya çıkarılmıştır. Ak Parti’nin reklamlarının diğer
siyasi partilere göre sayıca fazla olduğu ve genellikle pozitif içerikli reklamların
yayınlandığı sonucuna ulaşılmaktadır. Ak Parti reklamlarında hâkim tema milli
birlik ve beraberliktir. CHP negatif içerikli reklamlara daha fazla yer verirken,
reklamlarında ekonomiden engellilere, eğitimden hak ve özgürlüklere kadar pek çok
konuyu işlemiştir. MHP ise sayıca az olan reklamlarında pozitif içeriğe yer vererek
milli birlik ve beraberlik vurgusu yapmıştır. 

Kaynakça

  • Aydemir, E. (2016). Dış Politikada Yumuşak Güç ve Medya. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Aziz, A. (2011). Siyasal İletişim. Ankara: Nobel.
  • Balcı, Ş. ve Bekiroğlu, O. (2012). İçerikten Anlama Giden Bir Tünel Olarak İçerik Çözümlemesi: 2011 Genel Seçimlerinde Ak Parti TV Reklamları Üzerine Bir Araştırma. Özlem Güllüoğlu (Ed.) İletişim Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri: Görsel Metin Çözümleme (s. 268-323). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Balcı, Ş. Tarhan, A. ve Bal, E. (2013). Medya ve Siyasal Katılım. Konya: Literatürk Akademi.
  • Balcı, Ş. (2016). 7 Haziran’dan 1 Kasım’a Türkiye’de Televizyonda Siyasal Reklam Uygulamaları: “Partilerin Mesaj Stratejileri ve Taktikleri”. Şükrü Balcı (Ed.) 7 Haziran’dan 1 Kasım’a Türkiye’de Siyasal İletişim Uygulamaları (s. 281-347). İstanbul: Literatürk Academia Yayınları, 281-347.
  • Bekiroğlu, O. ve Bal, E. (2014). Siyasal Reklamcılık. İstanbul: Literatürk.
  • Bostancı, M. N. (2010). Siyaset ve Medya-Alacakaranlığın İki Atlısı. İstanbul: Özgür Yayınları.
  • Çankaya, E. (2015). Siyasal İletişim: Dünya’da ve Türkiye’de. Ankara: İmge.
  • Devran, Y. (2003). Siyasal Kampanya Yönetimi: Mesaj, Strateji ve Taktikler. İstanbul: And Yayınları.
  • Devran, Y. (2004). Siyasal Kampanya Yönetimi. (2. Baskı). İstanbul: Odak İletişim.
  • Doğan, A. ve Aslantaş, A. G. (2015). Bir İkna Yöntemi Olarak Siyasal Reklamlarda Millet ve Hizmetin Temsili. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (47), 35-52.
  • Doğan, A. ve Göker, G. (2013). Siyasal İletişim Araştırmaları. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Gökçe, O. (2001). İçerik Çözümlemesi: Teori-Metod-Uygulama. Konya: Selçuk Üniversitesi Vakfı.
  • Kaid, L. L. (2008). Political Advertising. Kaid, L. L., and Holtz-Bacha, C. (Eds.). Encyclopedia of political communication (s. 558-565). London, UK: Sage.
  • Krıppendorf, K. (1980). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. New York: Sage Publication.
  • Kılıçaslan, E. Ç. (2008). Siyasal İletişim İdeoloji ve Medya İlişkisi. Edirne: Paradigma Akademi.
  • Uztuğ, F. (1999). Siyasal Marka Seçim Kampanyaları ve Aday İmajı. İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • Uztuğ, F. (2004). Siyasal İletişim Yönetimi: Siyasette Marka Yaratmak. İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • Zeybek, B. (2016). Siyasal Reklam İkna ve Retorik. İstanbul: Beta.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Türkçe Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Zühal Fidan Baritci 0000-0002-0957-1040

Yayımlanma Tarihi 22 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 26 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Fidan Baritci, Z. (2019). 24 Haziran Genel Seçimlerinde Ak Parti, CHP ve MHP’nin Televizyon Reklamları Üzerine Bir Değerlendirme. Erciyes İletişim Dergisi, 6(2), 815-826. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.502981