The political campaigns are very important for the political parties and candidates
attending the election race. The political parties aiming to achieve the power at
the end of a hard election period address their electorate by using different ways
and methods. The political advertisements are one of these ways and methods
that make easier to reach the electorate. Together with this character, the political
advertisements play a key role in introducing the political parties. The political parties
try to convey their promises to the voters through the political advertisements, which
have important functions in determining the direction of the elections. The political
parties benefiting from political advertisements in order to inform and influence the
voters also benefit from the political advertisements’ power of creating an image.
The parties and presidential candidates benefited from the political advertisements
in the parliamentary and presidential elections took place on 24th June 2018.
The political TV advertisements used by Ak Parti, CHP, and MHP in order to move
ahead of their rivals and to convey their messages to the target audience during
the aforementioned election period constitute the subject of present study. For this
purpose, the political advertisements of Ak Parti, CHP, and MHP aiming to achieve
the majority in parliament are examined using the content analysis method. At the
end of this research, the differences between the political campaigns of the political
parties and their message strategies were revealed. It was determined that, when
compared to those of other parties, the number of AK Parti’s advertisements was
higher and they generally incorporate positive messages. The prominent theme in
the advertisements of AK Parti is national unity and solidarity. On the other hand,
CHP’s advertisements incorporate negative messages and focused on many subjects
such as economy, disabled individuals, education, rights, and freedoms. In its limited
number of advertisements, MHP emphasized the national unity and solidarity by
including positive contents in its advertisements.
24th June Elections Political Advertising TV Advertisements Negative and Positive Advertisements
Siyasal kampanyalar seçim yarışına katılan siyasi parti ve adaylar için oldukça
önemlidir. Zorlu bir seçim sürecinin sonunda iktidara sahip olmak isteyen siyasi
partiler çeşitli yol ve yöntemleri kullanarak seçmen kitlelerine ulaşmaktadırlar. Siyasal
reklamlar, seçmen kitleye ulaşmayı kolaylaştıracak yol ve yöntemlerin arasında yer
almaktadır. Bu özelliğiyle siyasal reklamlar, siyasi partilerin tanıtılmasında kilit rol
oynamaktadır. Siyasi partiler seçimlerin yönünü tayin etmede önemli işlevlere sahip
olan siyasal reklamlar vasıtasıyla siyasal vaatleri ulaştırmaya çalışırlar. Seçmenleri
bilgilendirmek ve etkilemek adına siyasal reklamcılıktan yararlanan siyasi partiler
yine siyasal reklamcılığın imaj oluşturma gücünden de faydalanmaktadırlar. 24
Haziran 2018’de yapılan milletvekili ve cumhurbaşkanlığı seçimlerinde partiler
ve cumhurbaşkanlığı adayları siyasal reklamlardan yararlanmışlardır. Söz konusu
seçim sürecinde rakiplerin bir adım ötesine geçmek ve mesajlarını hedef kitleye
ulaştırmak amacıyla siyasal reklamcılıktan faydalanan Ak Parti, CHP ve MHP’nin
televizyonda yayınlanan seçim reklamları bu araştırmanın konusunu oluşturur.
Bu amaçla seçimlerde mecliste çoğunluğu sağlamayı amaçlayan Ak Parti, CHP ve
MHP’nin siyasal reklamları içerik çözümleme yöntemi ile değerlendirilmektedir.
Araştırmanın sonucunda siyasi partilerin yürüttükleri siyasal kampanyalar ve mesaj
stratejilerindeki farklılıkları ortaya çıkarılmıştır. Ak Parti’nin reklamlarının diğer
siyasi partilere göre sayıca fazla olduğu ve genellikle pozitif içerikli reklamların
yayınlandığı sonucuna ulaşılmaktadır. Ak Parti reklamlarında hâkim tema milli
birlik ve beraberliktir. CHP negatif içerikli reklamlara daha fazla yer verirken,
reklamlarında ekonomiden engellilere, eğitimden hak ve özgürlüklere kadar pek çok
konuyu işlemiştir. MHP ise sayıca az olan reklamlarında pozitif içeriğe yer vererek
milli birlik ve beraberlik vurgusu yapmıştır.
24 Haziran Seçimleri Siyasal Reklamcılık Televizyon Reklamları Negatif ve Pozitif Reklam
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 26 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 2 |