The aim of this study is to determine how tourist attractions of Eskişehir are presented
to the reader in local press. Within this framework, news stories and articles involving
tourism were studied by researchers as they appeared on the webpages of local media
outlets. In the papers, the types, roots, and sources of information of tourism related
articles were thoroughly inspected by researches. Similarly, the themes and subtopics of
these articles were determined and questioned whether they involved elements which
will attract individuals to the destination. In this study, document scanning method which
is one of the qualitative research methods was employed. In this framework, the local
newspapers of Eskişehir were determined by the researchers and eight local news outlets
were specified. These papers are İstikbal, Eskişehir Anadolu, Sakarya, 2 Eylül, Milli İrade,
Sonhaber, Şehir and Yenigün. Among these, Şehir and İstikbal were left out of the scope
of the research due to the lack of a search function in their websites and the remaining
six newspapers were investigated. On the basis of these six newspapers, tourism related
articles’ contents were analyzed via seven variables which are “publication numbers,”
“publication type,” “source,” “source of information,” “the quality of news content,”
“presentation of images,” and “attractions of Eskişehir.” A total of 535 tourism articles
were investigated. As the result of the content analysis, it was found that public institutions
were the primary sources of information on Eskişehir’s tourism. It can therefore be said
that the possibility of being a source of information for the private sector for tourism
related news stories were mostly limited. On the other hand, it was determined that the
contents of the news articles were of “encouraging” and “informing” nature.
Bu çalışmanın amacı, Eskişehir’in turistik çekim unsurlarının yerel basında okuyucuya
nasıl aktarıldığının belirlenmesidir. Bu kapsamda yerel gazetelerde çıkan turizm içerikli
haberler ve köşe yazıları, yerel gazetelerin web sayfaları üzerinden araştırmacılar
tarafından incelenmiştir. Gazetelerde turizm ile ilgili ele alınan yazıların türü, kökeni
ve haber kaynakları detaylı bir biçimde irdelenmiştir. Benzer bir biçimde turizmle ilgili
yazıların teması ve alt konuları belirlenmiş , bu yazıların bireyleri destinasyona çekecek
unsurları içerip içermediği araştırılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımlarından
biri olan doküman taramasından yararlanılmıştır. Bu kapsamda Eskişehir ilinde
çıkarılan yerel gazeteler araştırmacılar tarafından belirlenmiş ve toplamda sekiz yerel
gazeteye ulaşılmıştır. Bu gazeteler; İstikbal, Eskişehir Anadolu, Sakarya, 2 Eylül, Milli
İrade, Sonhaber, Şehir ve Yenigün şeklinde sıralanmaktadır. Bu gazetelerden Şehir ve
İstikbal gazetelerinin web sayfalarının arama özelliği olmamasından dolayı araştırma
kapsamından çıkarılmış ve araştırmaya diğer altı gazete üzerinden devam edilmiştir. Bu
altı gazete üzerinden ‘’haberlerin yayın sayıları, ‘’yayın türü’’, ‘’kökeni’’, ‘’bilgi kaynağı’’,
‘’haber içeriklerinin niteliği’’, ‘’görsel malzemelerin sunumu’’ ve ‘’Eskişehir’in çekicilikleri’’
olmak üzere yedi değişken kapsamında turizm yazıları içerik analizine tabii tutulmuştur.
Toplamda 535 turizm yazısı incelenmiştir. Yapılan içerik analizi sonucunda kamu
kurumlarının, Eskişehir turizmi için en önemli bilgi kaynakları olduğu görülmüştür. Bu
noktada özel sektörün Eskişehir turizmiyle ilgili yapılan haberlere bilgi kaynağı olabilme
rolünün oldukça kısıtlı olduğu söylenebilir. Diğer yandan yazılan haberlerin içeriğinin,
‘’ümit veren’’ ve ‘’bilgi veren’’ özellikte olduğu belirlenmiştir.
Destinasyon Çekiciliği Turizm Haberleri Yerel Gazeteler Eskişehir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 1 |