Bourdieu, especially with his concepts of field and habitus, has put forward a theory
that is particularly functional in cultural studies. The field is a holistic and relational
concept that has a structural character, represents determination, and shapes the aims
of the agents. Habitus is a notion that analyses how individuals move within these
fields. Evaluating cultural production / consumption practices through the analysis of
extended and multilayer fields such as art, literature and television, Bourdieu creates
a theory of culture by focusing on the habitus and taste judgments of consumers that
he conceptualizes as ‘agents‘. When approached as a whole with its producers and its
users, social media seems to indicate a medium in which Bourdieu’s basic concepts
function in an original way. Although social media channels have a more user-oriented
appearance today, users act within certain limits in these areas. These limits are drawn
by the possibilities and imaginations of social media creators, and users act within these
limits. This article discusses how the theory of field and habitus operates in social media
environments. Facebook, which is one of the social media sites, is analysed together
with the field concept. Thirty Facebook profile pages were analysed and the data were
discussed by the notions of field and habitus. The study aims to contribute to the
development of theoretical and empirical research proposals for social media studies by
analysing Facebook and users’ pages with Bourdieu’s theoretical framework.
Alan ve habitus kavramları başta olmak üzere Bourdieu, özellikle kültürel çalışmalarda
işlevsel olan bir teori ortaya koymaktadır. Alan, yapısal bir nitelik taşıyan, belirlenmişliği
temsil eden, bireylerin amaçlarını şekillendiren, bütünsel ve ilişkisel bir kavramdır.
Habitus ise bireylerin bu alanlar içerisinde nasıl hareket ettiğini çözümleyen bir
nosyondur. Kültürel üretim/tüketim pratiklerini sanat, edebiyat ve televizyon gibi geniş
ve çok katmanlı alanların analizi yoluyla değerlendiren Bourdieu, ‘fail (agent)’olarak
kavramsallaştırdığı tüketicilerin habitusuna ve beğeni yargılarına odaklanarak bir kültür
kuramı oluşturur. Sosyal medya, gerek üretenleri gerekse kullanıcılarıyla bir bütün olarak
ele alındığında, Bourdieu’nün temel kavramlarının özgün biçimde işlediği bir mecrayı
işaret eder görünmektedir. Sosyal medya mecraları günümüzde daha çok kullanıcı
odaklı bir görünüme sahip olsa da kullanıcılar, kendilerine sunulmuş olan bu alanlarda
belli sınırlar içerisinde hareket eder. Bu sınırlar sosyal medya yaratıcılarının imkân ve
tahayyülleriyle çizilmektedir. Bu makale, alanın ve habitusun sosyal medya ortamlarında
nasıl işlediğini tartışmaktadır. Çalışmada sosyal medya mecralarından birisi olan Facebook
alan kavramıyla birlikte çözümlenmektedir. Analiz için otuz Facebook profil sayfası
incelenmiş ve elde edilen veriler habitus nosyonu ile birlikte değerlendirilmiştir. Çalışma,
sosyal medya araştırmaları için Bourdieu’nün kuramsal çözümlemelerini Facebook ve
kullanıcıları üzerinden analiz ederek sosyal medya çalışmaları için halen gelişmekte olan
kuramsal ve ampirik araştırma önerilerine bir katkı sunmayı amaçlamaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 17 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 1 |