Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yeni Medyada Kimlik İnşası: YouTuber Kimliğine İlişkin Bir İnceleme

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 1, 415 - 434, 24.01.2020
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.650956

Öz

Teknolojik gelişmeler, tüm dünyayı etki alanı içine alan yeni ve yapay bir iletişim
ortamı doğurmuş; üretim, dağıtım ve paylaşımın bilgisayarlar üzerinden gerçekleştiği
etkileşime dayalı bir yapı ortaya çıkarmıştır. Toplumsal ilişkilerin sanal bağlar/ağlar
üzerinden yürüdüğü bu siber uzam, kimliğin sanal boyutta üretildiği bir alan olma
özelliği kazanmıştır. Sanal kimlik; sanal dünyada inşa sürecine dayalı, idealize ve yapay
bir kimlik temsiline denk düşmektedir. Sanal kimlik inşasının büyük oranda gerçekleştiği
sosyal medya platformlarından biri de, çeşitli kategorilerde içerik üretebilme fırsatı
veren, bu yönüyle sıradan kullanıcıların aktif, etkileşimli ve medyatik hale gelmesinde
etkili bir platform olan YouTube’dur. Kimlik temsili ve sanal kimlik inşası bağlamında
YouTube’a odaklanan bu çalışma, sanal kimlik konusunu YouTuberlar ekseninde
değerlendirmektedir. Çalışmanın temel amacı ise YouTuber kimliğini betimleyerek bu
kimliğe ilişkin bir harita çıkarmaktır. Bu çerçevede Türkiye’de abone sayısı en yüksek iki
YouTube kanalı örneklem olarak seçilmiş ve kimlik temsiline ilişkin betimsel bir analiz
yapılmıştır. Analizler kanalların ilk ve son dönem videolarından birer örnek üzerinden
detaylandırılmıştır. Çalışma kapsamında ele alınan YouTuberlerın ortaya koyduğu
yükselen imaj ve maddi güç özendirici bir nitelik taşımaktadır. Kimlik temsilleri ise
sosyal ağlarda görülen mutlak mükemmellik gösterisine denk düşmektedir. Dolayısıyla
incelenen YouTube kanallarında doğallığın yeniden üretildiği, doğal olanın yapaylaştığı,
özgürlüğün ve mutluluğun koşulsuz bir şekilde gerçekleştiği bir dünya tasviri
dikkat çekmektedir.

Kaynakça

  • Armağan, A. (2013). Kimlik Yapılarında Değişim ve Sanallaşan Kimlik Sunumları: Öğrenciler Üzerinde Bir Araştırma. Akademik Bakış Dergisi, 37 (Temmuz – Ağustos), ss.1-20.
  • Bauman, Z. (2013). Sosyolojik Düşünmek. Çev: A. Yılmaz. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bayart, J. F. (1999). Kimlik Yanılsaması. Çev: M. Boralı. İstanbul, Metis Yayınları.
  • Binark, M., Bayraktutan-Sütcü, G. (2008). Silkroad Online’da Sanal Cemaat İnşası ve Türk Klan Kimliği. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Burgess, J., Green, J. (2009). YouTube: Online Video and Participatory Culture, Cambridge, UK: Polity Press.
  • Castells, M. (2008). Ağ Toplumunun Yükselişi. Çev: E. Kılıç. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniveritesi Yayınları.
  • Castells, M. (2009). Communication Power. New York: Oxford University Press.
  • Castells, M. (2013). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür. İkinci Cilt: Kimliğin Gücü. Çev: E. Kılıç. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Chandler, D., Munday, R. (2018). Medya ve İletişim Sözlüğü. Çev: B. Taşdemir. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Hall, S. (1998), "Eski ve Yeni Kimlikler, Eski ve Yeni Etniklikler", A. D. King içinde, Kültür, Küreselleşme ve Dünya-Sistemi, (G. Seçkin ve Ü. Yolsal, Çev.), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, s. 63-96.
  • Hunt, L. (2018). Küresel Çağda Tarih Yazmak, Çev: E. Kayserilioğlu. İstanbul: Küre Yayınları.
  • Kellner, D. (2013). Medya Gösterisi. Çev: Z. Paşalı. İstanbul: Açılım Kitap.
  • Manovich, L. (2001). The Language Of New Media, Cambridge: Massachusetts Institute of Technology.
  • Miller, K. (2012). Playing Along: Digital Games, YouTube, and Virtual Performance. New York: Oxford University Press.
  • Morley, D., Robins, K. (1997). Kimlik Mekânları Küresel Medya, Elektronik Ortamlar ve Kültürel Sınırlar. Çev: E. Zeybekoğlu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Morva, O. (2014). Goffman’ın Dramaturjik Yaklaşımı ve Dijital Ortamda Kimlik Tasarımı: Sosyal Paylaşım Ağı Facebook Üzerine Bir İnceleme, 231-255. Medya ve Tasarım içinde . (Ed. Süreyya Çakır). (s.231-255). İstanbul: Urzeni.
  • Socialblade. (t.y.). Enes Batur. Erişim adresi: https://socialblade.com/youtube/user/newdaynewgame
  • Socialblade. (t.y.). Orkun Işıtmak. Erişim adresi: https://socialblade.com/youtube/user/thepersica
  • Timisi, N. (2005), Sanallığın Gerçekliği: İnternetin Kimlik ve Topluluk Alanlarına Girişi, İnternet Toplum Kültür, (Der. Mutlu Binark ve Barış Kılıçbay), Ankara: Epos Yayınları.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Arastirma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Youtube, (2012). Enes Batur. Erişim adresi: https://www.youtube.com/user/newdaynewgame
  • Youtube, (2010). Orkun Işıtmak. Erişim adresi: https://www.youtube.com/user/ThePersica

Identity Building in New Media: A Review on YouTuber Identity

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 1, 415 - 434, 24.01.2020
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.650956

Öz

Technological developments have created a new and artificial communication
environment that covers the whole world, leading to an interactive structure where
production, distribution and sharing take place by means of computers. This cyber space,
where social relations are maintained through virtual links/networks, has become an
area where identity is created in virtual terms. Virtual identity represents an idealized
artificial identity that’s built in the virtual world. One of the social media platforms
where the virtual identity building process mainly takes place is the YouTube, which is
effective in helping ordinary users become active, interactive and famous by enabling
them to produce content in various categories. This research focuses on YouTube with
respect to identity representation and virtual identity building, and evaluates the issue of
virtual identity within the framework of YouTubers. The main purpose of this research is
to describe and map out the YouTuber identity. In line with this purpose, two YouTuber
channels with the highest number of followers in Turkey were selected as the sample
group of the research and a descriptive analysis about identity representation was
made. The analyzes were elaborated by giving one example for each of the early and late
period videos of these channels. The rising image and financial power demonstrated by
YouTubers represent an encouraging characteristic. ID representations correspond to the
demonstration of absolute perfection seen in social networks. Therefore, in the YouTube
channels examined, a depiction of the world where happiness is achieved unconditionally,
naturalness is reproduced and the natural becomes artifical has been observed.

Kaynakça

  • Armağan, A. (2013). Kimlik Yapılarında Değişim ve Sanallaşan Kimlik Sunumları: Öğrenciler Üzerinde Bir Araştırma. Akademik Bakış Dergisi, 37 (Temmuz – Ağustos), ss.1-20.
  • Bauman, Z. (2013). Sosyolojik Düşünmek. Çev: A. Yılmaz. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bayart, J. F. (1999). Kimlik Yanılsaması. Çev: M. Boralı. İstanbul, Metis Yayınları.
  • Binark, M., Bayraktutan-Sütcü, G. (2008). Silkroad Online’da Sanal Cemaat İnşası ve Türk Klan Kimliği. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Burgess, J., Green, J. (2009). YouTube: Online Video and Participatory Culture, Cambridge, UK: Polity Press.
  • Castells, M. (2008). Ağ Toplumunun Yükselişi. Çev: E. Kılıç. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniveritesi Yayınları.
  • Castells, M. (2009). Communication Power. New York: Oxford University Press.
  • Castells, M. (2013). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür. İkinci Cilt: Kimliğin Gücü. Çev: E. Kılıç. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Chandler, D., Munday, R. (2018). Medya ve İletişim Sözlüğü. Çev: B. Taşdemir. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Hall, S. (1998), "Eski ve Yeni Kimlikler, Eski ve Yeni Etniklikler", A. D. King içinde, Kültür, Küreselleşme ve Dünya-Sistemi, (G. Seçkin ve Ü. Yolsal, Çev.), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, s. 63-96.
  • Hunt, L. (2018). Küresel Çağda Tarih Yazmak, Çev: E. Kayserilioğlu. İstanbul: Küre Yayınları.
  • Kellner, D. (2013). Medya Gösterisi. Çev: Z. Paşalı. İstanbul: Açılım Kitap.
  • Manovich, L. (2001). The Language Of New Media, Cambridge: Massachusetts Institute of Technology.
  • Miller, K. (2012). Playing Along: Digital Games, YouTube, and Virtual Performance. New York: Oxford University Press.
  • Morley, D., Robins, K. (1997). Kimlik Mekânları Küresel Medya, Elektronik Ortamlar ve Kültürel Sınırlar. Çev: E. Zeybekoğlu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Morva, O. (2014). Goffman’ın Dramaturjik Yaklaşımı ve Dijital Ortamda Kimlik Tasarımı: Sosyal Paylaşım Ağı Facebook Üzerine Bir İnceleme, 231-255. Medya ve Tasarım içinde . (Ed. Süreyya Çakır). (s.231-255). İstanbul: Urzeni.
  • Socialblade. (t.y.). Enes Batur. Erişim adresi: https://socialblade.com/youtube/user/newdaynewgame
  • Socialblade. (t.y.). Orkun Işıtmak. Erişim adresi: https://socialblade.com/youtube/user/thepersica
  • Timisi, N. (2005), Sanallığın Gerçekliği: İnternetin Kimlik ve Topluluk Alanlarına Girişi, İnternet Toplum Kültür, (Der. Mutlu Binark ve Barış Kılıçbay), Ankara: Epos Yayınları.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Arastirma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Youtube, (2012). Enes Batur. Erişim adresi: https://www.youtube.com/user/newdaynewgame
  • Youtube, (2010). Orkun Işıtmak. Erişim adresi: https://www.youtube.com/user/ThePersica
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Türkçe Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İbrahim Etem Zinderen 0000-0003-2921-4857

Yayımlanma Tarihi 24 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 26 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Zinderen, İ. E. (2020). Yeni Medyada Kimlik İnşası: YouTuber Kimliğine İlişkin Bir İnceleme. Erciyes İletişim Dergisi, 7(1), 415-434. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.650956

Cited By





DİZİ/FİLM İNCELEMELERİNE GELEN YORUMLARIN İZLEYİCİLERİN KANAATLERİNİ BELİRLEMEDEKİ ROLÜ
Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi
https://doi.org/10.56075/egemiadergisi.1166314