U.S. presidential elections (U.S.A.) have always been an agenda for the whole world. In 2008, when a black man became a candidate for the White House, it drew the whole world’s to attention to the U.S.A. This black man was Barack Hussein Obama who was going to make history after becoming the president. The fact that Obama became the first black president in the White House by winning 2008 elections was considered as a revolution regarding American history. In 2012, Obama announced his candidacy and was re-elected. Obama with his these two election victories became a current issue not only in Turkey but also all around the world. The aim of this study is to analyze 2008 and 2012 U.S. presidential elections in selected Turkish newspapers in terms of their frequency of being in the front page, their positions in the newspapers, and the newspapers’ approaches to this issue. In the study, a comparison of how these two periods took place in press was made. How and with what kinds of differences these 2008 and 2012 U.S. presidential elections were reflected in Turkish press forms the main question of this study. A qualitative and quantitative content analysis method was used in the study in which 20 days of each election periods were analyzed. The study is important in terms of determining Turkey-US relations and seeing how U.S. elections were reflected in Turkish press. According to the findings in the study, Turkish press have shown interest in both the 2008 elections and the 2012 elections.
U.S.A. 2008 presidential elections 2012 presidential elections qualitative and quantitative content analysis Turkish press agenda setting theory
ÖZET
Amerika Birleşik Devletleri (ABD)’nin başkanlık seçimleri her dönemde dünyanın gündem konusu olmuştur. 2008 yılında bir siyahın Beyaz Saray’a aday olması, dünyanın dikkatini ABD’ye yöneltmesine neden olmuştur. Bu siyah, başkan olduktan sonra tarihe geçecek olan Barack Hüseyin Obama’dır. Obama’nın 2008 seçimlerinden galip çıkıp Beyaz Saray’daki siyah renkli başkan olması, ABD açısından ‘tarihi bir devrim’ olarak nitelendirilmiştir. Obama, 2012 seçimlerinde de tekrar aday olmuş ve bu seçimleri de kazanarak ikinci kez ABD başkanı olmuştur. Obama, zaferle çıktığı her iki seçim de tüm dünyanın olduğu kadar Türkiye’nin de gündemini işgal etmiştir. Bu çalışmanın amacı; 2008 ve 2012 ABD Başkanlık seçimlerinin Türk basınını temsilen seçilen gazetelerin birinci sayfalarında yer bulma sıklığı, sayfadaki konumu, gazetelerin konuya yaklaşımının analiz edilmesidir. Çalışmada her iki dönemin basında yer alış şeklinin karşılaştırması yapılmıştır. 2008 ve 2012 ABD Başkanlık seçimlerinin Türkiye’deki yazılı basında nasıl ve hangi farklılıklarla yansıtıldığı çalışmanın temel sorusunu oluşturmaktadır. Her seçim döneminin 20 günlük süreçlerinin incelendiği çalışmada nitel içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışma, Türk ve Amerikan ilişkilerini belirleme ve ABD seçimlerinin Türk basınında nasıl yer aldığını görme açısından önemlidir.
Anahtar Kelimeler: ABD 2008 başkanlık seçimleri 2012 başkanlık seçimleri nitel içerik analiz Türk yazılı basını gündem belirleme kuramı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Temmuz 2014 |
Gönderilme Tarihi | 15 Nisan 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 4 |